دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1395 - 10:35
نشست خبری وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس

فانی: هیچ وزیری از بعد انقلاب تا‌کنون نتوانسته مشکلات معیشتی معلمان را برطرف کند/ طی سه سال اخیر میانگین حقوق معلمان افزایش داشته است

وزیر آموزش و پرورش با توجه به مشکلات معیشتی معلمان به خصوص معلمان دوره ابتدایی عنوان کرد: از بعد از انقلاب تا کنون هیچ وزیری نتوانسته مشکلات معیشتی معلمان را برطرف کند.
کد خبر : 118867

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 95-96 برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه معلمان دوره ابتدایی از جمله اول دبستان از وضعیت معیشت و حقوقی خود گله‌مند هستند؛ چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است، گفت: ادعای معلمان نسبت به پایین بودن وضعیت حقوقی‌شان در مقایسه با سایر همکاران درست نیست زیرا همه معلمان با توجه به سوابق خدمتی و عواملی که در احکام‌شان موثر است حقوق دریافت می‌کنند. ما در دولت یازدهم تلاش کردیم میانگین حقوق فرهنگیان به 85 درصد افزایش پیدا کند و فاصله دریافتی بین همکاران کاهش داشته باشد که خوشبختانه تاکنون در این زمینه به نتایج خوبی دست پیدا کرده‌ایم.


وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌ بر اینکه بسیاری از نمایندگان استیضاح کننده از پاسخ به سوالات شما در خصوص معیشت معلمان رضایت کافی نداشته‌اند، افزود: استیضاح حق نمایندگان است و ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکنون سه جلسه با نمایندگان استیضاح کننده داشتیم و سوالات را پاسخ دادیم اما بحث معیشتی معلمان از قبل انقلاب تاکنون وجود داشته و هیچ وزیری قادر به حل آن نبوده است زیرا برطرف کردن مسائل معیشتی نسبی است که ما توانستیم طی سه سال اخیر میانگین حقوقی آنها را نزدیک به 85 درصد افزایش دهیم.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره شایعات ایجاد شده برای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون در حال ارزیابی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم متاسفانه برخی افراد اطلاعات غلطی را اعلام کردند که بدون بررسی دقیق بوده است لذا ما از نهادهای نظارتی کمک گرفتیم تا بتوانیم ارزیابی را انجام و به جمع‌بندی برسیم.


فانی در ادامه با توجه به آمار دانش‌آموزان پایه دهم که اطلاعات آنها در سامانه سناد ثبت شده است، اضافه کرد: تاکنون 766 هزارو 409 نفر از دانش‌آموزان پایه دهم اطلاعات‌شان در سامانه سناد ثبت شده است که 12/65 درصد در رشته ریاضی، 32/48 درصد در رشته تجربی، 23/54 درصد در رشته انسانی، نیم درصد در معارف، 17/41 درصد فنی و حرفه‌ای و 13/37 درصد در رشته کاردانش ثبت‌نام کرده‌اند.


فانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌ بر گسترش مدارس غیر دولتی در مناطق کم برخوردار گفت: این مساله به عرضه و تقاضا بستگی دارد. گسترش مدارس غیر دولتی در مناطق کمتر توسعه یافته موجب افزایش کیفیت سطح آموزشی در آن مناطق می‌شود به همین دلیل این موضوع را با توجه به تقاضای منطقه و با همکاری آموزش و پرورش ادامه خواهیم داد.


وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به آمار فرهنگیان بازنشسته گفت: در بودجه امسال 4 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت بازنشستگان دستگاه‌های دولتی پیش‌بینی شده که تقریبا درصد عمده آن متعلق به وزارت آموزش و پرورش است اما سهم آن جداگانه اعلام نشده؛ اما با بحث و جلساتی که در پیش داشتیم پیگیر آن هستیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را طبق وعده‌ای که دولت به ما داده و ما نیز به بازنشستگان اعلام کردیم تا پایان شهریور پرداخت کنیم.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌ بر اینکه برخی افراد بر این باور هستند که حضور وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه کمرنگ است، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه با برنامه 5 ساله سنوات قبل تفاوت بسیاری داشته و در بخش آموزش و پرورش مفصلا به آن پرداخت شده است به گونه‌ای که مبنای اجرای سند تحول آموزش و پرورش برنامه ششم توسعه است.


فانی درباره کمبود نیرو در سیستم تعلیم و تربیت کشور گفت: امسال 26 هزار نیروی جدید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به سیستم آموزش و پرورش کشور افزوده خواهند شد با این وجود ما کمبودهایی در زمینه نیروی انسانی داریم اما تلاش خواهیم کرد از طریق حق‌التدریس همکاران شاغل و به کارگیری نیروهای آزاد این کمبودها را برطرف کنیم.


وی افزود: مشکل اصلی آموزش و پرورش عدم توزیع مناسب نیروی انسانی است که در دو و نیم سال اخیر تلاش کردیم این مشکل را برطرف کنیم.


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌ بر اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم کاهش تنوع مدارس یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش بوده است و تا‌کنون برای این کاهش چه اقدامی انجام شده، گفت: ما بحث کاهش تنوع مدارس را با شیب ملایم دنبال می‌کنیم و در حال حاضر تنوع مدارس به مدارس هیات امنایی، غیر دولتی، شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان و استثنایی مختص است.


وی در ادامه درباره میزان مشارکت دانش‌آموزان در طرح همیار پلیس یادآور شد: بیش از دو ونیم میلیون دانش‌آموز در این طرح شرکت داشته‌اند و نقش بسزایی در میزان کاهش جرایم رانندگی داشته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته