دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد خبر داد:

حمایت دفتر موسیقی از جوانان موزیسین/ بودجه جشنواره جوان ضعیف نیست

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، از حمایت این دفتر در معرفی جوانان موزیسین و هموار کردن فعالیت هنری‌شان خبر داد.
کد خبر : 117809

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در خصوص جشنواره موسیقی گفت: برگزاری این جشنواره با داوری ‌بزرگان موسیقی در ایران آن هم در سطح ملی نشان‌دهنده‌ اهمیت موضوع آموزش است. این جشنواره هدفش اساساً استعدادیابی است و حضور اساتید موسیقی به عنوان داوران جشنواره و ارتباطی که جوانان هنرمند با اساتید برقرار می‌کنند، آینده‌ موسیقی جوانان را رقم می‌زند.


وی در ادامه گفت: «امسال از سوی انجمن موسیقی ایران اقداماتی در راستای حمایت از برگزیدگان اعلام شده به طوری که قرار است آثار برگزیدگان جشنواره تولید و در سطح کشور منتشر شود که طبیعتاً دفتر موسیقی نیز از همین برنامه‌ها حمایت می‌کند.


مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با بیان اینکه بودجه جشنواره موسیقی جوان ضعیف نیست، اظهار داشت: انجمن موسیقی با چنین بودجه‌ای که از دفتر موسیقی می‌گیرد که به نظرم ضعیف هم نیست، می‌تواند بسیاری از اهداف جشنواره را تأمین کند، اما برای توسعه‌ جشنواره‌ جوان علاوه بر افزایش بودجه، باید به برنامه‌های جدید و قابل اجرا فکر کرد، هرچند در شرایط فعلی با حمایت‌هایی که دفتر موسیقی ارشاد از جشنواره می‌کند، به بسیاری از اهداف خود رسیده است.


وی در مورد رویکرد جشنواره گفت: امسال جشنواره به نظرم همان مسیر مثبت خود را طی می‌کند و با تغییرات و تحولاتی که درآن صورت گرفته، مثل تغییر گروه‌ بندی سنی و تولید آثار نفرات برگزیده حتماً به توسعه و پیشرفت بیشتری خواهد رسید.
طالبی تصریح کرد: در این جشنواره باید جوانان در مسیر درست هدایت شوند و این مهم با حضور اساتید درجه اول موسیقی کشور به عنوان داوران جشنواره میسر شده است. به هر حال موسیقی، هنری متکی به خود است و نقطه مثبتش هم عدم اتکا آن به حمایت دولتی است.
مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در ادامه افزود: ما باید امکان عرضه‌ی موسیقی را فراهم کنیم و یکی از راه‌های آن پیدا کردن استعدادها و معرفی آن به جامعه است. همین معرفی و تقدیری که از جوانان برگزیده جشنواره به عمل می‌آید قطعاً در موفقیت‌شان در بازار موسیقی موثر است.
طالبی در مورد حمایت دفتر موسیقی از جوانان موزیسین اذعان داشت: دفتر موسیقی هم شرایط خوبی را برای جوانانی که به تازگی می‌خواهند وارد بازار موسیقی شوند فراهم کرده است، از جمله اینکه هر هنرمند جوان می‌تواند تا سه قطعه از آثارش را مستقیماً برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی ارائه کند و نیازی به شرکت یا مؤسسه موسیقی برای آن نیست. انتشار همین سه قطعه این مزیت را ایجاد می‌کند که هر هنرمند جوان به جامعه مخاطبان موسیقی معرفی شود و درنهایت مؤسسات برای تولید آثار دیگر وی سرمایه‌گذاری کنند.
طالبی در خاتمه خاطر نشان کرد: جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان یکی از بخش‌های مهم مسیری است که جوان هنرمند می‌تواند هنرش را به جامعه معرفی کند. البته کارهای انجام‌‌نشده در حوزه‌ی موسیقی زیاد است که امیدوارم بتوانیم این کارها را در دوره زمانی مناسب سامان دهیم به طوری که باید موانع احتمالی را از سر راه این هنر برداریم. من به آینده‌ی این جشنواره امید زیادی دارم، چرا که ترسیم‌کننده آینده‌ی موسیقی ایران است و امیدوارم هر سال بهتر از سال گذشته به راه خود ادامه دهد.


دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان فردا به کار خود پایان می‌دهد
دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان فردا 24 شهریورماه با اعلام برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.


مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره فردا چهارشنبه 24 شهریورماه ساعت 20 در تالار وحدت برگزار می‌شود.
در این مراسم که با حضور مسئولان و داوران جشنواره برگزار می‌شود، برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی خواهند شد.
سخنرانی، اجرای چند قطعه موسیقی و پخش نماهنگ‌هایی از روند برگزاری جشنواره از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود.
دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی از 7 شهریورماه کار خود را آغاز کرده و 24 شهریورماه پایان می‌یابد.


چراغ موسیقی تنبور با حضور جوانان در آینده روشن خواهد ماند


چهاردهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی روز گذشته برگزار شد که داوران این بخش معتقد بودند که جوانان تنبورنواز حاضر در جشنواره، چراغ این نوع موسیقی را در آینده روشن نگه خواهند داشت.


چهاردهمین روز جشنواره روز گذشته با اختصاص به ساز و آواز تنبور در تالار رودکی برگزار شد و شرکت‌کنندگان در سه رده‌ی سنی در حضور داوران کیخسرو پورناظری، علی‌اکبر مرادی و علیرضا فیض بشی‌پور به اجرا پرداختند.
در حاشیه اجراها کیخسرو پورناظری، نوازنده‌ی نامدار تنبور و سرپرست گروه شمس، و داور بخش تنبور جشنواره درباره‌ی اجراها گفت: اجرایی که امروز ارائه دادند قابل قبول بود، برآورد من در مجموع مثبت است. چهره‌های خوبی در آینده از همین‌ جوان‌ها بوجود خواهد آمد تا چراغ این موسیقی را روشن نگه دارند.
وی در مورد کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف اظهار داشت: رده‌ی سنی الف از دو گروه دیگر خیلی بهتر بود، به طوری که انتظار ما در داوریِ دو گروهِ سنی بعدی بالا رفت. این جوان‌ها همچنان زمان برای پیشرفت و ترقی دارند تا به مهارت برسند. این‌ها با توجه به علاقه‌ی شخصی خودشان و حمایت خانواده‌هاست که رشد می‌کنند، اگر خانواده‌ها آنها را بیشتر حمایت کنند قطعاً چهره‌های شاخصی در این عرصه پیدا خواهد شد.
پورناظری در مورد اجراهای بخش آواز گفت: در بخش آواز دو سه نفری بسیار بااحساس خواندند. آواز خواندن کار ساده‌ای نیست، چرا که آواز مقوله‌ی عجیبی است که هنرمند باید در آن به مهارت و تسلط کافی برسد.
وی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که در کنار اساتید دیگر با هم‌فکری کار داوری را به سرانجام رساندیم. امیدوارم مسئولین این جشنواره‌ها فعال‌تر بشوند و جوان‌هایی که در این عرصه کار می‌کنند بتوانند با پشتکار بیشتر و حمایت خانواده به اهداف هنری‌شان برسند.


علی‌اکبر مرادی، نوازنده‌ی صاحب سبک تنبور، در مورد برگزاری بخش تنبور گفت: امسال رقابت‌ها در بخش ساز تنبور خیلی بهتر از پارسال برگزار شد، چرا که امسال مقام‌های تنبور از قبل مشخص شده بود و هنرجو اطلاع داشت چه چیزهایی را قرار است امتحان دهد.
این داور بخش تنبور جشنواره افزود: ما علاوه بر رده‌های الف و ب و ج، بخش دیگری با نام «آوازهای تنبوری» به مسابقه اضافه کردیم که برای اولین‌بار به جشنواره اضافه شده بود و هدف این بخش حفظ آوازها بود که اصل و مهم‌تر از خیلی چیزهای دیگر است.
مرادی در مورد داوری بخش تنبور نیز بیان داشت: هیئت داوران خیلی زحمت کشیدند، خوشبختانه من برعکس پارسال که خودم هم حضور داشتم، از داوری خیلی راضی‌ام، و فکر می‌کنم تصمیماتی که داوران گرفتند تا حدودی حساب‌شده و درست بود.
این نوازنده‌ی تنبور در مورد کیفیت اجرای رده‌های سنی مختلف اذعان داشت: به‌طور یقین رده‌ی سنی الف بهتر از دیگر رده‌ها بود؛ هر هشت نفر خوب بودند و متأسفانه نمی‌شد هر هشت نفر را به عنوان برنده انتخاب کرد. بخش آوازهای تنبوری هم خوب بود، چون اجرای این آوازها بسیار مشکل است، آوازهایی که مربوط به هزار سال پیش است و اینکه جوانی با این سن و سال آنها را می‌خواند خیلی اهمیت دارد و این باعث امیدواری است که این فرهنگ و این ساز همچنان زنده است و از بین نرفته است.
مرادی در رابطه با رویکردی که جوان‌ها باید در ساز و زندگی هنری‌شان بهره ببرند گفت: این بچه‌ها باید عاشق کارشان باشند، هر چیز دیگری غیر از این باشد به طور یقین به مقصد نمی‌رسند. همچنین یک سری از تعصبات خشک و بی‌پایه را از خود دور کنند، ضمن اینکه احترام تنبور را نگه دارند، اما از همه مهم‌تر باید عاشق این ساز و فرهنگ موسیقایی آن باشند.
وی در پایان در رابطه با اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: تنها جشنواره‌ای که سمت و سو دارد و آموزنده و مشوق جوان‌هاست و آنها را به سوی یک موسیقی درست و استخوان‌دار هدایت می‌کند همین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان است که خوشبختانه تمام موسیقی‌های مختلف کشور را هم دربرمی‌گیرد.


آخرین روز اجراهای دهمین جشنواره موسیقی جوان امروز سه‌شنبه 23 شهریور با اختصاص به ساز دف و موسیقی کردی (دیوان، آواز، دوزله و ضرب، سرنا و دهل، نرمه‌نای و ضرب) و با حضور هیئت داوران بیژن کامکار، عبدالرحمن غوثی، سیدعطاالله سلامیه و حمیدرضا اردلان در سه رده‌ی سنی برگزار می‌شود.



شایان ذکر است مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان چهارشنبه از ساعت 8 شب در تالار رودکی برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تالار وحدت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته