دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1395 - 14:17

سعید حجاریان: مرتضوی با اقرارش باید حکم قتل غیرعمد را قبول داشته باشد

سعید حجاریان خواستار رعایت قاعده فقهی «اقرار العقلاء» در مورد سعید مرتضوی شد و گفت: قاضی می‌تواند بر پایه  اقرار کردن شخص متهم، برای او حکم صادر کند.
کد خبر : 117786

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید حجاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه‌ عذرخواهی سعید مرتضوی در ارتباط با وقایع بازداشتگاه کهریزک، اظهار کرد: آقای مرتضوی در این نامه از کشته‌شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به عنوان شهید یاد کرد، نفس استفاده از واژه شهید، از سوی او به منزله اقرارش بر به وقوع پیوستن آن جنایت هولناک است.


حجاریان ادامه داد: وی در این نامه پنج بندی گفته: وقایع کهریزک حوادثی غیرعمد بوده است، پس در نهایت او به دست داشتن در این حادثه اقرار کرده و مقصر محسوب می‌شود، اما قبلا اعلام کرده‌ بود از ماجرای کهریزک خبر نداشته است. در هر صورت بر اساس قاعده فقهی «اقرار العقلاء علی انفسهم [جائز]»، قاضی می‌تواند بر پایه اقرار کردن شخص متهم، برای او حکم صادر کند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: سعید مرتضوی اعتقاد دارد حوادثی که در زمان دادستانی او رخ داده است، غیر عمد بوده؛ پس او حکم قتل غیرعمد را باید قبول داشته باشد.


حجاریان همچنین یادآور شد: اگر از عذرخواهی مرتضوی توبه تعبیر شود، باید از او انتظار اجرای شرایط قبول توبه را مطابق آنچه در اسلام آمده است داشته باشیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته