دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1395 - 12:12

روایت وزیر بهداشت از حضور ناشناس در سردخانه محل نگهداری شهدای منا

وزیر بهداشت شب گذشته با حضور در منزل مهندس قاسم قنبری؛ مسئول گروه بهداشت محیط در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در حادثه منا شهید شد، با خانواده این شهید دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر : 117729

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید حسن هاشمی در این دیدار گفت: سال گذشته در موسم حج، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و این سختی برای خانواده‌های شهدا چندین برابر بود اما دولت و نظام در این مورد بسیار خوب عمل کرد چرا که در آن زمان انتقال اجساد مطهر شهدا به کشور با مشکل روبه‌رو بود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه زمانی که ما به عربستان سفر کردیم، فضای سنگینی حاکم بود، افزود: حجاج ایرانی بسیار مضطرب و نگران بودند و به دلیل رفتار سعودی‌ها سرنوشت اجساد مطهر شهدا مشخص نبود.
وی در ادامه در خصوص شرایط نگهداری این اجساد گفت: به صورت ناشناس با دو نفر از دوستان وارد یکی از سردخانه‌های بزرگ در منا شدیم و یکی از دوستان، من را به عنوان پزشک معرفی کرد و به عوامل سعودی گفت که برای پیگیری یکی از شهدا که عکس آن را دیده‌ایم به اینجا آمده‌ایم و اجازه دادند تمام بخش‌ها را از نزدیک ببینم.


وزیر بهداشت تصریح کرد: بخش‌هایی بود که در وضعیت نامناسبی اجساد مطهر شهدا و در دمای نامناسب نگه‌داری می‌شد و در تمام مدت حضور، متوجه جایگاه حقوقی ما نشدند و همین مساله باعث شد که بتوانیم از تمام بخش‌ها بازدید کنیم. اما وقتی از آنجا خارج شدیم، چند تن از حجاج ایرانی در بیرون از سردخانه ما را شناختند و به ماموران سعودی گفتند که این شخص، وزیر بهداشت کشور ما است و ما هم می‌خواهیم همراه ایشان اجساد مطهر شهدا را ببینیم.
دکتر هاشمی اضافه کرد: مامورین سعودی پس از اینکه متوجه شدند که من وزیر بهداشت ایران هستم ما را به اتاقی هدایت کردند و پس از پذیرایی، اقدام به گرفتن عکس و فیلم کردند.
وزیر بهداشت، در ادامه به جلسات طولانی و سنگین با مقامات سعودی و تلاش برای بازگرداندن اجساد مطهر شهدا اشاره کرد و گفت: جلسه روز دوم با امیر مکه، رئیس اطلاعات ارتش، معاون وزرای امور خارجه، کشور و بهداشت و مسئولان ارشد سعودی بسیار سنگین بود.
دکتر هاشمی گفت: ابتدای این جلسه بسیار تلخ بود چون به ما اعلام کردند به دلیل عدم امکان حمل و نقل اجساد، باید رضایت بدهید که اجساد مطهر شهدا در عربستان دفن شود و همه کشورها رضایت داده بودند که اجساد حجاج خود را در آنجا دفن کنند و من به آنها گفتم ما به بقیه کشورهای کاری نداریم اما مردم ایران و پدران و مادران ایرانی بعد از گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی، هنوز منتظر استخوان‌ها و پلاک فرزندان خود هستند و به هیچ عنوان اجازه دفن حجاج ایرانی در عربستان را نمی‌دهیم.
وی در ادامه افزود: به مسئولان ارشد سعودی گفتم که تعداد حجاج ایرانی مفقود شده مشخص است چون آنها می‌گفتند که اجازه بدهید پس از نمونه برداری DNA و دفن حجاج ایرانی، مشخصات شهدا را به ایران اعلام می‌کنیم اما پس از مذاکرات بسیار طولانی توافق شد که پیکر 180 تن از حجاج ایرانی شناسایی شده را به ما تحویل دهند.


وزیر بهداشت همچنین گفت: شب اول حضورم در عربستان در کاروانی از حجاج ایرانی نیشابوری حضور یافتم که فقط 3 نفر از آنها زنده مانده بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته