دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1395 - 15:04

طراح نمایش «لوکوموتیوران»: سعی کردم با عناصر کوچک به فضاسازی و ریتم نمایشنامه کمک کنم

ناصح کامگاری، طراح نمایش «لوکوموتیوران» گفت: «اولین چیز درباره طراحی صحنه این نمایش این است که متأسفانه برنامه‌ریزی‌های سالن استاد انتظامی به‌گونه‌ای است که سه نمایش به طور همزمان اجرا شوند.»
کد خبر : 117571

ناصح کامگاری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت:‌ «هر طراح وقتی مسئولیت طراحی نمایشی را برعهده می‌گیرد که قرار است در سالنی اجرا شود که دو نمایش دیگر نیز با فاصله زمانی نیم ساعت روی صحنه می‌روند، باید به این چالش پاسخ دهد که از چه عناصر بصری و تصویری استفاده کند تا به شکل قابل قبول و متناسب با مفهوم و محتوای نمایش عرضه شود.»


وی اظهار کرد: «اینکه چطور هماهنگ با دو گروه دیگر که دکور دارند و کمتر از نیم ساعت مهلت برای تغییر صحنه‌شان دارند، کار کنیم از نکته‌های مهم در طراحی چنین نمایش‌هایی است. نکته قابل توجه دیگر سالنی با حداقل امکانات صحنه‌ای است که باعث محدودیت در طراحی نمایش می‌شود. من معتقدم اگر قرار بود سالنی برای اجرای سه نمایش اختصاص داده شود، باید به لحاظ امکانات سخت‌افزاری و ماشینری مجهز باشد و حداقل میله‌های متحرک برای تغییر دکور نصب شود، در حالی که سالن استاد انتظامی حتی استانداردهای سالن‌های تئاتری را ندارد.»


طراح نمایش «لوکوموتیوران» عنوان کرد: «جوانان ناچار هستند به خاطر کمبود سالن به اجرا در سالن‌هایی که برنامه روزانه‌اش اجرای چند اثر نمایشی است پناه آورند که همین امر باعث محدودیت‌هایی می‌شود. به طوری‌که خواه‌ناخواه بخشی از استعداد و توانمندی افراد بخاطر این تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی تلف می‌شود.»


وی درباره همکاری‌اش به عنوان طراح در نمایش «لوکوموتیوران» تشریح کرد: « من در این نمایش با گروه جوانی همکاری کردم تا بتوانند نمایشی که زحمت زیادی برایش کشیده بودند را با امکانات محدود و بدون بودجه خاص روی صحنه ببرند. این نمایشنامه متنی از آثول فوگارد است که مخاطب ایرانی چندان آن را ندیده است و من فکر می‌کنم توجه مخاطب را جلب کند.»


کامگاری افزود: «اگر امکانات صحنه بیشتر بود و وسعت طراحی صحنه برای خلاقیت بیشتر باز بود می‌توانستم طراحی متفاوت‌تری ارائه کنم، اما با اندازه و چارچوب بسته سالن سعی کردم هر آنچه که امکان‌پذیر بود را ایجاد کنم. همچنین از آنجا که فضای کار به لحاظ احساسی خاص است و یک نوع فضای سرد و غم‌انگیز و تراژیک دارد، در وهله اول سعی کردم با طراحی‌هایم به فضاسازی بپردازم. در این راستا به دنبال اجسام پرحجم نبودم و با توجه به فضای نمایشنامه به لحاظ مکانی گورستان و اتاق را در یک صحنه واحد تلفیق کردم و تلاش کردم با عناصر کوچک به ریتم نمایشنامه کمک کنم.»


نمایش «لوکوموتیوران» به ناامیدی طبقه فرودست می‌پردازد و در مورد زنی است که در روستای دورافتاده‌ای زندگی می‌کند و خودش را به قصد خودکشی جلوی قطار می‌اندازد. زن داستان فوگارد نام و نشان ندارد. به‌ طوری‌ که طی دو هفته‌ای که در سردخانه می‌ماند، کسی ادعای شناخت او را نمی‌کند.


نمایش «لوکوموتیوران» تا 9 مهرماه با بازی مهدی بجستانی و بابک سعیدیان هر روز ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته