دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1395 - 15:59

برنامه «تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان» تصویب شد

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت گفت: برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان تصویب شد.
کد خبر : 117382

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر علی قنبری مطلق گفت: دستورالعمل تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان روز گذشته در کارگروه کشوری سرطان پستان با حضور متخصصان جراح پستان، بهداشت باروری و رادیولوژی، همچین روسای ادارات سرطان و سلامت میانسالان معاونت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و کلیات این برنامه، با پیشنهاد تغییراتی در دستورالعمل پیشنهادی، به تصویب رسید.


وی افزود: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان جهان بوده و میزان بروز آن در حال افزایش است.


رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: در برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان، هدف شناسایی و ثبت بیماران مشکوک به سرطان پستان و ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است. این برنامه به صورت پایلوت در 4 شهرستان مراغه، شهرضا، بافت و نقده اجرا شده است و در حال بررسی برای توسعه به شهرهای دیگر است.


قنبری مطلق در پایان اظهار کرد: مطابق دستورالعمل مصوب کارگروه کشوری، در این برنامه زنان 30 تا 69 سال توسط بهورز یا مراقب سلامت فراخوان شده و به ماما ارجاع داده می‌شوند. ماما، زنان ارجاع شده را از نظر سوابق خانوادگی و فردی همچنین علائم مشکوک سرطان پستان، ارزیابی و سپس معاینه می‌کند و در صورت نیاز برای انجام اقدامات تکمیلی از جمله ماموگرافی، به سطح 2 (پزشک متخصص ) ارجاع‌می دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 10 درصد افراد نیازمند خدمات تکمیلی در سطح 2 هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب