دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در شب بزرگداشت‌های خانه سینما

از 4 چهره تاثیرگذار سینما تجلیل شد /تمجید حجت‌الاسلام دعایی از معتمدآریا

شب بزرگداشت‌های هجدهمین جشن خانه سینما با قدردانی از سید محمد خادم، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی و فاطمه معتمدآریا شب گذشته (شنبه 20 شهریورماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
کد خبر : 117378

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را کامران ملکی بر عهده داشت، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: «امشب شب بزرگداشت، تکریم و احترام به بزرگان و خلاقان این عرصه است. نسل جوان باید بدانند چه کسانی پرچم سینمای ایران را به اهتزاز در آورده‌اند. خوشحالم که در شب عید سعید قربان میزبان جمعی از مردم و هنرمندان برای یاد کردن از هنر هفتم هستیم.»


وی ادامه داد: «من امشب فقط آمده‌ام تا عرض ارادتی کنم به امیران امشبمان، به کسانی که برای هنر این کشور زحمت کشیده‌اند، کسانی همچون سید محمد خادم، علیرضا رضاداد، منوچهر محمدی و نگین این حلقه، فاطمه معتمد آریا. هیچ چیز ارزشمندتر از این نیست که هنگامی از برخی از افراد یاد می‌کنیم دلمان می‌تپد. ما باید همیشه رنج‌ها و رویاهای این مردم را روی پرده به نمایش بگذاریم.»


مدیر عامل خانه سینما در پایان سخنانش اشاره کرد: «امروز مراسم تشییع مرحوم فرهنگ شریف نوازنده تار بود که در ابتدای این مراسم بخشی از بداهه نوازی او را پخش کردیم.»


پس از آن ویدئویی در مورد سید محمد خادم سینمادار قدیمی پخش شد که عبدالله علیخانی، اکبر عالمی، دکتر محمد سریر، محمدقاصد اشرفی درباره این سینمادار پیشکسوت صحبت کردند.


در ادامه محمد متوسلانی، محمدقاصد اشرفی، عبدالله علیخانی، دکتر محمد سریر و محمدرضا فرجی برای تجلیل از خادم روی صحنه آمدند.


محمد متوسلانی گفت: «دوستان در این ویدئو رئوس مطالب را گفتند. من فقط می‌گویم که سید محمد خادم انسان شریفی است. او یکی از افراد خوب روزگار است که سوابقش نشان می‌دهد در مدیریت هم بسیار موفق بوده است. او سه دوره رئیس فدراسیون کشتی و عضو تیم ملی بود. او مدیر یکی از قدیمی‌ترین سینماهای ایران بود. خوشحالم خانه سینما یکی از ارکان نمایشی ایران را ارج می‌نهد، زیرا سینما پلی میان مردم و هنرمندان است. در پایان برای خادم آرزوی طول عمر دارم.»


محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران گفت: «این برای اولین بار است که از یکی از اعضای انجمن سینماداران تجلیل می‌شود. جشن سینما را به همه اهالی سینما به ویژه مردم سینمادوست تبریک می‌گویم.»


وی ادامه داد: «انجمن سینماداران یکی از قدیمی‌ترین اصناف سینمای ایران است که بیش از نیم قرن در تولید و پخش فعالیت داشته، اما بر خلاف صنف‌های دیگر از چنین مراسم‌هایی محروم مانده و تا به حال هیچ بودجه‌ای به آن تعلق نگرفته و از اعضا و هیات مدیره آن تجلیل نشده است.»


اشرفی افزود: «از خانه سینما که امروز مراسم تجلیلی برای یکی از قدیمی ترین سینماداران ایران تدارک دیده است تشکر می کنم. آقای خادم در کشتی هم مانند سینما شهرت داشته است و برای او آرزوی سلامتی دارم.»


عبداالله علیخانی نیز گفت: «من از سال 44 به سینمای خادم می‌رفتم زیرا او در سینمایش آثار خارجی هم به نمایش می‌گذاشت و مورد علاقه من بود. بعدها در سال ۴۷ که وارد کارهای سینمایی شدم با او مراوده داشتم. او در عرصه‌ی مدیریت انجمن سینماداران نیز کارهای مثبتی از جمله خرید ساختمان برای انجمن و تبدیل برق سینما از تجاری به فرهنگی انجام داده است. او در سینماداری فردی موجه بود و سینمای پاکیزه‌ای داشت، هیچ گاه از او چیزی به جز محبت و بزرگمردی ندیدم.»


سپس سید محمد خادم به صحنه آمد و گفت: «امروز بر من منت گذاشتند که چنین مراسمی برایم تدارک دیدند. به نظرم جا دارد از بزرگان سینما مانند منوچهر شاهسواری، کمال تبریزی و ابراهیم مختاری که سال‌ها برای این عرصه زحمت کشیده‌اند و بزرگواری کردند، تشکر و قدردانی کنیم.»


در ادامه ویدئویی پخش شد که در آن سید محمد بهشتی، فرشته طائرپور، مسجد جامعی، پوریا آذربایجانی، فرهاد توحیدی، مهدی فخیم زاده، رخشان بنی اعتماد و غزل شاکری در مورد علیرضا رضاداد صحبت کردند و پس از پایان فیلم، جمشید مشایخی، ابوالحسن داوودی، محمد مهدی حیدریان و ابراهیم مختاری برای اهدای جایزه سیف الله داد به علیرضا رضاداد از مدیران و سینماگران پیشکسوت سینمای ایران به صحنه آمدند.


ابوالحسن داوودی در سخنانی گفت: «آقای رضاداد از معدود مدیرانی است که همواره حتی وقتی برای کارهای من مانعی ایجاد می‌کرد او را دوست داشتم زیرا کارش را با اعتقاد انجام می‌داد. رضاداد ۴ سال از من کوچک‌تر است اما همیشه نقش یک برادر بزرگ‌تر را برایم داشته و دارد.»وی افزود: «من او را قبل از سینما می‌شناسم. اوایل دهه ۷۰ که با هم در تلویزیون کار می‌کردیم دوران عجیبی بود و مدیران فرهنگی با آزمون و خطا راه‌شان را پیدا می‌کردند. جمهوری اسلامی برای مدیران فرهنگی‌اش هزینه کرده است که عمده خرج آن هم از ما سینماگران بوده است.»


داوودی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «ما با یکدیگر چالش هم داشتیم اما این چالش‌ها با اعتماد و احترام همراه بود، من هیچگاه از او رنجیده نشدم.»


سپس جمشید مشایخی ضمن بیان اینکه حرف زدن‌های زیاد همه را خسته کرده است، گفت: «زمانی به فضیلت می‌گفتند هنر و هرکس فضیلتی داشت هنرمند بود؛ با اجازه علی نصیریان که استاد من است و از او خیلی چیزها آموخته‌ام، می‌خواهم بیتی از حضرت حافظ را به «گردآفرید سینما و تئاتر ایران» خانم فاطمه معتمدآریا تقدیم کنم «گر در سرت هوای وصال است حافظا/ باید که خاک درگه اهل هنر شوی.»


رضاداد: عاقبت کوزه‌گر در کوزه افتاد!


در ادامه علیرضا رضاداد گفت: «عاقبت کوزه‌گر در کوزه افتاد! بارها به اعضای هیات مدیره خانه سینما گفتم که اجازه بدهید فرد شایسته‌تری را برای این قدردانی معرفی کنم اما در نهایت ناچار شدم اطاعت امر کنم. از اعضای هیات مدیره خانه سینما که من را شایسته دریافت جایزه سیف الله داد دانستند تشکر می‌کنم. جا دارد از درگذشتگانمان مانند پدر و مادرانمان یادی کنیم، از خانواده و همسرم که همواره به عنوان یک مشاور و منتقد در کنار من بودند تشکر می‌کنم.»


رضاداد در ادامه به فعالیت‌های نیکوکارانه رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد و گفت: «حدود دوماه پیش از طرف خانم بنی‌اعتماد برای دیدن فیلم «آی آدم‌ها» دعوت شدم و پس از دیدن این فیلم به حال او غبطه خوردم که در ۱۰ سال اخیر خود را وقف خیر جامعه و اقشار محروم کرده است.»


وی افزود: «فیلم «آی آدم‌ها» مرا درگیر کرد و فکر کردم چه کاری می‌توانم انجام دهم. اینجا از اعضای خانه سینما دعوت می‌کنم به زنجیره امیدی که در این فیلم به آن اشاره می‌شود بپیوندند. فکر می‌کنم هر کدام از ما می‌توانیم یکی از اکران های این فیلم را به عهده بگیریم.


تجلیل از منوچهر محمدی تهیه‌کننده با سابقه سینما بخش بعدی این مراسم بود که با پخش مصاحبه‌ای ساختگی از او، در حالی که به ملکوت اعلی پیوسته و با یکی از فرشتگان الهی صحبت می‌کند و از کارهایی که در زمین کرده است می‌گوید، به نمایش در آمد.


محمدمهدی عسگرپور، جهانگیر کوثری، کمال تبریزی و حجت الاسلام دعایی برای تجلیل از منوچهر محمدی به صحنه آمدند.


محمدمهدی عسگرپور بیان کرد: «سینماگران برای اینکه روز سینما به تقویم برگردد زحمات زیادی کشیدند، امیدوارم قدر این برگشت را بدانیم، از هیات مدیره خانه سینما که بزرگداشت های امشب را به دقت انتخاب کردند تشکر می‌کنم، این افراد کسانی هستند که زحمات بسیاری برای سینما کشیده اند.»


وی در ادامه با اشاره به ویدئوی طنزی که پخش شد، گفت: «افرادی که منوچهر محمدی را از دور می‌بینند فکر می‌کنند او فردی است که اصلا نمی‌خندد و خیلی جدی است، اما او کودک درونی دارد که در این کلیپ طنزآمیز مشهود بود. هر کسی که با او همکاری کرده باشد می داند او تسلط زیادی بر همه اجزای فیلم دارد و با سایر تهیه‌کنندگان متفاوت است و ایده‌ بسیاری از فیلم‌هایی که تهیه کرده را خودش داده است. او فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، مدیر سینمایی و حتی بالقوه کارگردان خوبی است و از تهیه‌کنندگانی است که استثنائاً همه دوست دارند سر صحنه‌ی فیلم حاضر باشد!»


این کارگردان سینما با اشاره به اینکه هر ساله در جشنواره آسیا پاسیفیک از یک هنرمند تاثیرگذار قدردانی می‌شود و بناست امسال از منوچهر محمدی تجلیل شود، گفت: «دهمین جایزه‌ آسیاپاسیفیک برای قدردانی از یک سینماگر، با رایزنی‌هایی که انجام شد به یک فیلمساز ایرانی اهدا می‌شود و در صحبت‌هایی که با اهالی خانه سینما داشتیم، عموماً پیشنهاد اولشان منوچهر محمدی بود. این جایزه دو سه ماه دیگر در استرالیا به ایشان اهدا می‌شود که پیشاپیش آن را تبریک می‌گویم.»


سپس جهانگیر کوثری درباره‌ ‌فعالیت‌های منوچهر محمدی و اثرگذاری او در دوره‌ی مدیریتش در سینما گفت: «در اوایل انقلاب حرکت کردن در تمام عرصه ها به خصوص هنر و سینما بسیار سخت بود، بعد از وقوع انقلاب پذیرش سینما بسیار سخت و با دشواری‌هایی همراه بود که به دلیل سوابق غیراخلاقی آن طبیعی هم بود.»


وی افزود: «در آن دوران ماگاهی تند و گاهی آهسته حرکت می‌کردیم، چون سیاست این حرکت‌ها را نمی‌دانستیم اما کسانی چون منوچهر محمدی بین ما بودند که از نظر تدبیر و سیاست امور سینمایی مانند لوکوموتیو، دیگران را به حرکت در می‌آورند. در میان مدیران دهه‌ی ۶۰ آقای محمدی از کسانی بود که کمتر دیده شد اما سکان امور را به درستی در دست داشت.»


سپس حجت الاسلام دعایی گفت: «قبل از هرچیزی می خواهم از اینکه من را قابل دانستند و به این جشن دعوت کردند تشکر کنم.»


وی در ادامه به شوخی گفت: «نشد جشنی برگزار شود و یک روحانی پشت تریبون نرود، خدا صبرتان دهد.»


این روحانی ضمن بیان اینکه امشب در این محفل درس‌های زیادی از دوستان یاد گرفتم، گفت: «حادثه تلخی در کاشان پیش آمد و به یکی از هنرمندانی که ما به او‌می بالیم بی حرمتی شد. پاسخ بانو معتمدآریا به آن توهین‌ها ستودنی بود، او هیچ گلایه‌ای از هیچ کس نکرد.»


وی ادامه داد: «چند روز پیش از من برای تماشای مستند «آی آدم ها» دعوت شد اما به این دلیل که به مراسم امام موسی صدر هم دعوت بودم، امکان حضور میسر نشد، اما من آرزو داشتم به عنوان کسی که هم لباسی‌هایم به او بی احترامی کرده‌اند به آن مراسم بروم. من دست همه هنرمندان واقعی را می‌بوسم، البته خانم‌ها را از روی چادر.»


منوچهر محمدی: ربیعی به من گفت داری آدم خطرناکی می‌شی!


منوچهر محمدی پس از دریافت جایزه‌اش با اشاره به کلیپ طنزآمیزی که درباره او پخش شده بود، گفت: «اواسط کلیپ آقای ربیعی به من گفتند «داری آدم خطرناکی می‌شی!»، نمی‌دانم آدم حرف حق را بگوید واقعاً خطرناک می‌شود!؟ البته بچه‌های خانه سینما این کلیپ را هم سانسور کردند و آنجا که از من می‌پرسند «وقتی فلان فیلم را ساختی چه کسی رئیس جمهور بود؟»، من می‌گویم «احمدی‌نژاد» و آن فرشته‌ می‌گوید «خب بگذریم!» اما این بخش را از کلیپ حذف کردند!»


محمدی در پایان گفت: «دوست دارم این جایزه را با تمام وجودم به عشق تمام زندگیم همسرم تقدیم کنم.»


در ادامه و در بخش تجلیل از فاطمه معتمدآریا فیلم کوتاهی درباره‌ مردی ساده‌لوح که با دیدن فیلم‌های معتمدآریا دلباخته او شده بود، پخش شد. این فیلم کمدی از تولیدات مدرسه‌ ملی سینما بود و کارگردانی آن را بهرام و بهمن ارک انجام داده بودند.


پس از آن علی نصیریان، آتیلا پسیانی، همایون اسعدیان، رخشان بنی اعتماد و علی ربیعی برای تجلیل از فاطمه معتمد آریا به صحنه آمدند.


علی نصیریان که با دعوت متفاوت کامران ملکی (مجری برنامه) که با زانو زدن در مقابل صحنه از او دعوت کرد، به روی صحنه آمد، در ابتدا با بیان اینکه باعث افتخار است که برای قدردانی از خانم معتمدآریا اینجا هستم، گفت: «معتمدآریا از برجسته ترین بازیگران خلاق است. عده‌ای فکر می‌کنند بازیگری حرفه‌ای کار ساده‌ای است، اما برای رسیدن به این سادگی مسیر خلاقانه‌ای وجود دارد که شاید همه نتوانند به آن برسند، در بازیگری هم از امتیازات کار خانم معتمدآریا است.»


وی افزود: «تمام متدها و فوت‌وفن‌ها در بازیگری هم برای طی کردن این مسیر خلاقه و رسیدن به سادگی و باورپذیری است. معتمدآریا با کارهایی که از خود به‌جا گذاشته، بازیگری ممتاز است که شایسته‌ هرگونه تجلیلی است و مهم‌تر از آن اینکه شخصیت انسانی برجسته‌ای دارد و همه‌ این کارهای هنری هم برای رسیدن به آن «انسانیت» است.»


همایون اسعدیان نیز درباره‌ی معتمدآریا گفت: «هنگامی که نوجوان بودم و تازه مشغول آموزش فیلمسازی بودم آرزو داشتم با معتمدآریا همکاری کنم. معتمد چقدر زود پیشکسوت شدی! این قطار چقدر تند می‌رود، اما مگر قرار است در این زندگی چه کنیم!؟ کاری به خوب یا بد بودن فیلم‌هایش ندارم اما او با ماست و وارد زندگی‌های ما شده است. معتمد خیلی عزیزی، ممنون که هستی»


آتیلا پسیانی برای تمجید از فاطمه معتمدآریا به سال‌های دور اشاره کرد و گفت: «سال ها قبل وقتی دانشجوی کارگردانی و بازیگری تئاتر بودم، می‌دیدم که دختر نوجوانی همیشه بین ما می‌پلکید و در تمام کارها مشارکت داشت و بسیار پر شروشور و جست‌وجوگر بود؛ هنوز هم همین‌طور است. او کسی نبود جز فاطمه معتمد آریا.»


وی در ادامه خطاب به معتمدآریا گفت: «تو را به خاطر سه چیز تحسین می‌کنم؛ به خاطر خلاقیت و جستجوگری‌ات، برای پایداری و مقاومتت در برابر تمام بی‌عدالتی‌ها و ناملایمت‌ها و همین‌طور به خاطر حضور اجتماعی و بین‌المللی درخشانت.»


ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی نیز گفت: «سینما جایی است که همه در کنار هم شادی‌ها و غم‌ها را تقسیم می کنیم، از همه این دوستان تشکر می‌کنم.»


در ادامه رخشان بنی اعتماد هم عنوان کرد: «صحبت کردن درباره کسانی که به آدم نزدیک هستند سخت است، سپاس از او که مدبرانه از کوره راه‌ها گذشت. سیمین عزیز بابت مقاومتت و حضور محترمانه و ستایش‌انگیزت در سینما و حضورت در قلب مردم از تو سپاسگزاریم. سپاس که هستی و خوشا به حال ما.»


معتمدآریا: هیچ‌وقت ایمانمان را نفروختیم


سپس فاطمه معتمدآریا برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه آمد و گفت: «دل و دین بردی و اکنون پی جان آمده‌ای/ بنشین تا بسپارم به تو آن هم، بنشین. می‌خواهم این شعر را به حجت‌الاسلام دعایی تقدیم کنم زیرا او همواره هوای ما را داشته است، از او خواهش می‌کنم انسان‌های پاک سینما را در گوشه عبای خود حفظ کند.»


وی ادامه داد: «در بین سینماگران چیزی به جز عشق وجود ندارد، بین اهالی سینما فقط عشق حکم فرما است در بین چشم های ما فقط عشق رد و بدل می‌شود، عشق به زندگی و انسانیت؛ و هیچ‌چیز جز این نیست و جز این باقی نمی‌ماند.»


معتمدآریا افزود: «ما هیچ‌وقت ایمانمان را نفروختیم. اگر روزی ایمان‌ها را بسنجند مطمئنم سینما اول می‌شود، چراکه در سینما آفرینش وجود دارد و ما خدایگان روی زمینیم و تلاش می‌کنیم بخشی از عشق خدایی را با دیگران تقسیم کنیم. هیچ‌چیز دیگر از ما برنمی‌آید؛ پس دنبال چیز دیگری نگردید. از حاج آقا دعایی ممنونم که به ما یادآوری کردند که ما با هم هستیم.»


در این مراسم در بین هر تجلیل قطعات موسیقی توسط احسان کرمی و گروه موسیقی «نوشه» اجرا و هر قطعه به یکی از هنرمندانی که برایشان بزرگداشت برگزار شده بود، تقدیم می‌شد.


علی ربیعی وزیر کار و رفاه و امور اجتماعی و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز هدایایی را به این چهار چهره سینمایی اختصاص داده بودند که به آنها اهدا شد. گفته شد ابتکار به دلیل مشکل قلبی نتوانسته در مراسم حاضر شود.


همچنین کامران ملکی در ابتدای مراسم اعلام کرد که سبد گلی از سوی محمدباقر قالیباف شهردار تهران به مناسبت روز ملی سینما به این مراسم فرستاده شده است که بیان این موضوع با خنده و همهمه حاضران مواجه شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته