دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1395 - 21:41

لاوروف : برای حل بحران هسته‌ای کره‌شمالی از الگوی مذاکرات ایران و 1+5 استفاده کنید

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم استفاده کامل از توان دیپلماسی برای حل اختلافات با کره شمالی بدون تنش آفرینی بیشتر، گفت باید از رویکردهای خلاقانه ای مانند مذاکرات هسته ای تهران و 1+5 برای گفت وگو با پیونگ یانگ بهره گرفت.
کد خبر : 117215

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرگئی لاوروف گفت در قبال ماجراجویی‌های کره‌شمالی باید از اقدام‌هایی که می‌تواند منجر به تشدید بیشتر اوضاع شود و منطقه را در آستانه رویارویی مسلحانه قرار دهد، پرهیز کرد.»


وزیر امور خارجه روسیه گفت که افزون بر الگوی خلاقانه و تعاملی میان ایران و 1+5 که به حل اختلاف‌ها و رسیدن به توافق بین‌المللی منجر شد، تجربه برنامه امحای تسلیحات شیمیایی سوریه نیز وجود دارد و اکنون باید رویکردهای بسیار خلاقانه‌ای از سوی همه طرف‌های موضوع از جمله آمریکا و روسیه اتخاذ شود.


وی ادامه داد: «اطمینان دارم یافتن راهکارهای سنجیده و سازنده نیز قابل دسترسی است که امکان کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره و منطقه شمال شرق آسیا را فراهم می‌کند. ما در این زمینه کار می‌کنیم، زیرا بر این باوریم که دفن مذاکرات شش جانبه زود است و باید راه‌هایی برای ازسرگیری گفت‌وگوها با پیونگ یانگ یافت.»


مذاکرات شش جانبه کره‌شمالی و پنج کشور آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و کره‌جنوبی دسامبر سال 2008 به‌دنبال آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ متوقف شد و تلاشوها برای انجام دوباره آن بی نتیجه مانده است.


کره‌شمالی سال 2005 خود را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای معرفی کرد و سال‌های 2006، 2009، 2013 ، 2016 و همچنین روز گذشته (جمعه) دست به انجام آزمایش هسته‌ای زد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته