دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 فروردين 1394 - 10:00
انار و خرما، بهترین ترکیب کاهنده «تصلب شرائین»

برای پیشگیری از حمله قلبی، هسته خرما را هم بخورید!

آنتی اکسیدان موجود در هسته آسیاب شده خرما در ترکیب با عصاره انار می‌تواند خطر حمله قلبی را به شدت پایین بیاورد.
کد خبر : 11702

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا به نقل از دیلی میل، مصرف روزانه نصف لیوان آب انار (125میلی‌لیتر) و سه دانه خرما، البته همراه با هسته آسیاب شده‌اش، ریسک دچار شدن به حمله قلبی را به یک‌سوم کاهش می‌دهد. پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان موجود در ترکیب انار و خرما از فرایند تصلب شرائین (atherosclerosis) جلوگیری می‌کند که طی آن رسوب مواد چرب که با نام پلاک شناخته می‌شوند، باعث سختی دیواره شریان‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کند. خطر دیگر تشکیل پلاک در شریان‌ها این است که جدا شدن تکه‌ای از آن ممکن است موجب انسداد و حمله قبلی شود.


با آنکه مصرف آب انار و خرمای بدون هسته نیز بسیار در کاهش خطر حمله قلبی مؤثر است، هسته خرما که آسیاب و به خمیر تبدیل شده باشد، اثر این ترکیب را به مراتب بیشتر می‌کند. آزمایش روی موش‌ها نشان داده است که ترکیب سه‌گانه انار، خرما و هسته خرما بیشترین تأثیر را در جلوگیری از تصلب شرائین دارد و تنش اکسیداتیو در دیواره شریان را پایین می‌آورد و به 33 درصد می‌رساند.


این ترکیب همچنین با کاستن از کلسترول موجود در شریان، آن را به 28 درصد می‌رساند.


آب انار از لحاظ آنتی اکسیدان‌های پولیفنولیک بسیار غنی است و بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین C، ویتامین K، اسید فولیک و مواد معدنی را در خود دارد. خرما نیز یک منبع غنی آنتی اکسیدان است که از تجمع کلسترول «بد» در شریان جلوگیری می‌کند.


تحقیفات پیشین نشان داده است که نوشیدن آب انار در حین بارداری از وارد آمدن آسیب‌هایت مغزی به نوزادان جلوگیری می‌کند.


طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ در سراسر جهان هستند و 31 درصد از کل مرگ‌ها در سراسر جهان درسال 2012 به واسطه این قبیل بیماری‌ها بوده است. این سازمان برآورد کرده که حدود 17.5 میلیون نفر در سال 2012 به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده‌اند که مرگ 7.4 میلیون نفر به علت بیماری عروق کرونر قلب و 6.7 میلیون نفر ناشی از سکته بوده است.


گزارش: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته