دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 15:37
روزنامه «رای‌الیوم»؛

زنجیره ایران، اعراب و ترکیه یمن را از بحران نجات می‌دهد/ دیپلماسی ظریف در عمان و پاکستان

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان از آغاز طرح مشترک ایران، اعراب و ترکیه برای حفظ منافع مسلمانان در منطقه به‌ویژه برقراری ثبات و امنیت در یمن خبر داد و این در حالی است که وزیر امورخارجه کشورمان تاثیر دیپلماسی ایرانی در منطقه را در عمان و پاکستان به نمایش می‌گذارد.
کد خبر : 11690

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه اینترنتی «رای‌الیوم»، در گزارشی به بررسی تحولات صورت گرفته در دو روز اخیر و به‌دنبال سفر «اردوغان» به تهران پرداخت و نوشت: «حمید ابوطالبی» معاون سیاسی دفتر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران در پایگاه اینترنتی خود گفته است که پس از سفر «محمد بن نایف» جانشین ولیعهد عربستان به ترکیه و دیدار روسای‌جمهوری ایران و ترکیه در تهران، موضوع امنیت در منطقه و به‌ویژه در یمن شکل تازه‌ای به خود گرفته است.


براساس این گزارش، «رای‌الیوم» نوشت: «ابوطالبی» نوشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه عصر روز گذشته (سه‌شنبه) در خلال دیدارش از تهران بر اتفاق‌نظر با ایران بر سر لزوم آتش‌بس و توقف عملیات نظامی در یمن و آغاز گفت‌وگو میان طرف‌های یمنی در کشوری بی‌طرف تاکید کرد.


معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد که دو طرف توافق کردند تا اقدامات مشترکی میان ایران، اعراب و ترکیه برای دستیابی به ثبات و امنیت در منطقه و به‌ویژه یمن انجام شود.


این روزنامه اینترنتی در ادامه گزارش خود نوشت: در همین راستا، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران برای بررسی تحولات یمن به عمان رفت و قصد دارد تا از آنجا به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برود. «ظریف» در مسقط با «یوسف بن‌علوی» همتای عمانی خود دیدار و در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد که ایران (برای حفظ ثبات منطقه) حاضر به همکاری با پادشاهی عمان است.


«رای‌الیوم» می‌نویسد: سفر «ظریف» به اسلام‌آباد در حالی انجام می‌شود که پارلمان پاکستان به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد تا امکان ارائه حمایت‌های نظامی از عملیات «طوفان قاطعیت» به سرکردگی عربستان را بررسی کند. همچنین تهران اعلام کرده است که از گفت‌وگو در پادشاهی عمان حمایت می‌کند. علاوه بر این، «حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امورخارجه ایران در آغاز هفته نامه‌ای از جانب «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به «سلطان قابوس» پادشاهی عمان ارسال کرد و در آن از عمان خواست تا در فرایند توقف حملات هوایی به یمن کمک کند.


پادشاهی عمان تنها کشور حاشیه خلیج‌فارس است که تاکنون از شرکت در عملیات نظامی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن خودداری کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته