دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 14:45
یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی:

اجتناب از گرده گیاهان بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره است

یک فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره را اجتناب از گرده گیاهان و مراجعه افراد مبتلا به آلرژی به پزشک متخصص دانست.
کد خبر : 11668

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر علیرضا مهدویانی بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره را اجتناب از گرده گیاهان و مراجعه افراد مبتلا به آلرژی به پزشک متخصص دانست.


این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مرکز پزشکی مسیح دانشوری با توجه به ضرورت مراجعه افراد مبتلا به آلرژی به پزشک متخصص، گفت: آلرژی بهاره در واقع یک بیماری قلمداد می‌شود. گرچه با مصرف آنتی هیستامین ممکن است ظاهرا علائم بیمار کنترل شود اما این افراد ممکن است دچار اختلال در کیفیت زندگی، اختلال در خواب و بیماری‌های همراه نظیر سینوزیت، اوتیت و آسم باشند.


مهدویانی بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره را اجتناب از گرده گیاهان برشمرد و اظهار کرد: در بهار با توجه به تمایل افراد به گردش در طبیعت به جز در مبتلایان به شدیدترین حالات بیماری آلرژی بهاره سایر افراد می‌توانند با اتخاذ پیشگیری‌های صحیح از گردش در طبیعت لذت ببرند.


وی افزود: آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک که به نام تب یونجه نیز نامیده می‌شود یکی از شایع ترین بیماری‌های آلرژیک در دنیا و کشورمان است. همه ساله با شروع فصل بهار عده زیادی از مردم دچار علائمی نظیر عطسه، خارش، آبریزش بینی، خارش چشم، اشک ریزش و احیانا سرفه و تنگی نفس می‌شوند که این افراد در واقع مبتلا به آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک هستند.


این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی در ادامه خاطرنشان کرد: علت بروز آلرژی بهاره مانند سایر بیماری‌های آلرژیک عوامل ژنتیک، حساسیت به عوامل آلرژن و وجود عوامل محیطی(در راس آن گرده گیاهان) است که این عوامل آلرژن می‌تواند افراد آلرژیک را در هر سنی(کودک و بزرگسال) تحت تاثیر قرار دهد.


وی با بیان این مطلب که این گرده‌ها بر اساس منطقه جغرافیایی، ناحیه و اقلیم گیاهی هر منطقه و فصل متفاوت هستندف اظهار کرد: در مناطق معتدلی مانند کشور ایران معمولا درختان در ابتدای بهار گرده افشانی می‌کنند. در تابستان چمن‌ها(Grasses) و در ابتدای پاییز علف‌های هرز(weeds) بیشترین مسوول گرده افشانی هستند.


مهدویانی خطاب به مبتلایان به آلرژی، گفت: افراد مبتلا به آلرژی حتی المقدور فعالیت‌های روزانه را از صبح زود به اواسط روز موکول کنند چرا که معمولا حداکثر بار آلرژن‌ها در سطح زمین در صبح زود و انتهای روز است. همچنین «ماندن در خانه در روزهای بادی و گرم»، «دوش گرفتن هر شب قبل از خواب»، «استفاده از تهویه ماشین به جای بازکردن درب پنجره ها»، «شست‌و‌شوی هفتگی پوشش بستر فرد مبتلا به آلرژی با آب داغ» از دیگر اقدامات پیشگیری کننده است. البته یک خانه تکانی مناسب؛ پاک کردن پنجره ‌ا، قفسه کتاب و سیستم تهویه از گرد و خاک، کپک‌ها و قارچ‌هایی که ممکن است روی آنها جمع شده باشد نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


وی مصرف آنتی هیستامین‌ها و استروئیدهای داخل بینی را در کنترل علائم آلرژی بسیار موثر خواند و تاکید کرد مصرف داروها حتما باید با تجویز پزشک متخصص صورت گیرد.


این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مهدویانی در پایان خاطرنشان کرد: متخصص آلرژی به عنوان پزشکی که با بیماری فرد مبتلا به آلرژی و همچنین نوع گرده محل زندگی و سکونت وی آشناست، می‌تواند در تعیین نوع آلرژن‌های مسوول بیماری فرد مبتلا و راههای مقابله با آن کمک کننده باشد.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته