دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 شهريور 1395 - 11:27

افزایش تنش بین مسکو و واشنگتن با پرواز جت روسی در سه متری هواپیمای نظامی آمریکا

دو مقام امنیتی آمریکا اعلام کردند یک جت جنگی روسیه در اقدام «غیرحرفه ای و خطرناک» از کنار یک هواپیمای تجسسی آمریکا بر روی آب‌های سیاه پرواز کرد.
کد خبر : 116673

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، این مقامات تأکید کرده اند هواپیمای روسیه از فاصله 10 فوتی( 3.05 متری) هواپیمای آمریکا پرواز کرده است.


به نظر می‌رسد این حادثه در پی تنش‌های بیشتر بین آمریکا و روسیه است که درباره جنگ در سوریه و اوکراین اختلافاتی دارند.


مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت که هواپیمای سوخوی روسیه و هواپیمای نظامی آمریکا 19 دقیقه در حال گشت‌زنی بوده‌اند.


یک مقام دیگر دفاعی آمریکا گفت: آنها 12 ساعت (بر روی آب های سیاه) بودند و فعل و انفعالات زیادی داشتند اما تنها یک حادثه مشخص از نظر خلبان ناامن بود.


به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر دفاع روسیه در این باره گفت که هواپیمای آمریکایی درحال نزدیک شدن به سرزمین روسیه بود و خلبان‌های سوخو-۲۷ براساس مقررات بین‌المللی عمل کرده‌اند.


روسیه درحال حاضر مشغول انجام تمرین‌های نظامی در دریای سیاه است.


کاپیتان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون نیز گفت که هواپیمای پی-۸‌ای پوسایدن نیروی هوایی آمریکا مشغول انجام عملیات معمول در فضای بین‌المللی بود که جنگنده روس در کنار آن مانوری خطرناک انجام داد.


او گفت:‌ «این اقدامات به طور بالقوه باعث افزایش غیرضروری تنش‌ها می‌شود و می‌تواند به سوءمحاسبه یا حادثه منجر شود.»


روسیه می‌گوید جنگنده‌اش سعی در شناسایی هواپیمای آمریکایی داشت.


یک مقام وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که هواپیمای روسی ابتدا از فاصله ۱۰ متری هواپیمای آمریکایی رد شده بود و بعد از ۳ متری آن گذشت.


با این حال وزارت دفاع روسیه گفت که جنگنده‌هایش هواپیمای آمریکایی را متوقف کردند چون به سوی مرز روسیه می‌رفت درحالی که علائم شناسایی - ترانسپوندر - آن خاموش بود.


در بیانیه روسیه آمده است:‌ «پس از آنکه جنگنده‌های روسیه برای تصدیق بصری و تعیین شماره بال آن به هواپیمای تجسسی نزدیک شدند، هواپیمای آمریکایی ناگهان تغییر مسیر داد و دور شد. خلبان‌های روسیه کاملا طبق مقررات بین‌المللی پرواز عمل کردند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته