دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1395 - 22:25
در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی؛

دکتر میرزاده: شبکه بین الملل دانشگاه روز به روز با اقبال بیشتری مواجه می شود / با تاسیس پژوهشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه نخبگان دانشگاه در این پژوهشگاه مستقر می‌ شوند

چهاردهمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی عصر امروز به ریاست دکتر میرزاده و با حضور اعضا در استانداری استان خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر : 116612

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده در ابتدای این جلسه با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام محمدباقر (ع) و گرامیداشت یاد شهدای 17 شهریور، حضور آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در جلسه هیات امنا را مایه مباهات دانست و گفت: باعث افتخار و مباهات است که بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی در قسمتی از جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی حضور یافته اند.


وی درخصوص شبکه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر شبکه بین الملل دانشگاه هرماه توسعه پیدا می‌ کند و امروز دانشگاه آزاد اسلامی در 8 منطقه آسیا و اروپا حضور پیدا کرده و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از آن شده است.


میرزاده افزود: شبکه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور بسیار کارآمد است و آنها می‌ توانند از این طریق و از راه مجازی، در رشته‌های مورد علاقه خود تحصیل کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شبکه بین الملل دانشگاه روز به روز مورد اقبال بیشتر دانشجویان قرار می‌ گیرد، گفت: در حال حاضر حدود 9هزار و 500 دانشجوی افغانی، عراقی و آسیایی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند و براساس برنامه 5ساله دانشگاه، این تعداد دانشجوی خارجی باید به 50هزار نفر برسد. شبکه بین الملل کمک می‌ کند تا بتوانیم دانشجویان بیشتری جذب کنیم.


وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص حفظ و گسترش زبان فارسی و اینکه زبان فارسی باید یکی از زبان های علمی جهانی باشد، اظهار داشت: باید در این زمینه نیز در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد و تمام تلاش مجموعه دانشگاه، معطوف بر حفظ و گسترش زبان فارسی باشد.


دکتر میرزاده از مسئولان واحدهای دانشگاهی استان خراسان رضوی خواست با توجه به هم‌جواری این استان با کشورهای دیگر، از امکانات شبکه بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی استفاده کنند.


وی با تاکید بر اینکه اساسی ترین شاخص توسعه هر دانشگاهی، جذب هیات علمی توانمند است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز عملکرد قابل قبولی داشته به طوری که در سه سال گذشته، آمار جذب هیات علمی جدید با درجه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی، از دو وزارتخانه علوم و بهداشت بیشتر بوده است و طبق برنامه ریزی‌های مصوب، تا پایان سال 95 بیش از 15هزار عضو هیات علمی جذب دانشگاه آزاد اسلامی خواهند شد و تا پایان سال 96 این رقم به 20هزار عضو هیات علمی جدید خواهد رسید که به اعضای هیات علمی دانشگاه اضافه خواهند شد.


میرزاده در ادامه این جلسه، با بیان اینکه با تشکیل هیات‌های امنای استانی تمرکزگرایی در استان از بین رفته است، اظهار داشت: هیات‌های امنای دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ عنوان تشریفاتی نبوده و تاثیر تصمیمات این حلسات در استان‌ها مشهود است.


وی با اشاره به روند تعیین روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سازمان مرکزی تنها سرپرست واحدها را تعیین می‌ کند و برای تبدیل حکم سرپرستی این افراد به ریاست، هیات‌های امنای استانی تصمیم می‌ گیرند. سرپرستان واحدها با شاخص‌هایی از جمله جذب هیات علمی در واحد، شاخص‌های کیفیت آموزشی، تعداد مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان، درآمدزایی و زیان‌ده نبودن، ارتباط با صنایع و خدمات در هیات‌های امنای استانی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورت کسب امتیاز بالا، حکم سرپرستی آنها به ریاست تغییر خواهد کرد.


وی افزود: این ارزیابی توسط معاون برنامه ریزی دانشگاه، کمیته انتصابات و در سطح استان صورت می‌ گیرد.


میرزاده در ادامه با اشاره به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری، 736 محصول دانش بنیان دانشگاه که تجاری سازی شده بودند، عرضه شد که اینها نشان از موفقیت دانشگاه دارد. البته هنوز نواقصی درمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی وجوددارد که امیدواریم با تلاش و برنامه ریزی، این مشکلات مرتفع شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به طرح‌های دانش بنیان واحد تربت حیدریه اشاره کرد که یکی از آنها مهندسی بافت عصبی بود که توسط محققان این دانشگاه صورت گرفته است و ثبت اختراع بین المللی در ایالات متحده آمریکا شده است.


دکتر میرزاده با اشاره به تصویب تاسیس پژوهشگاه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تاسیس این پژوهشگاه، شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و آزمایشگاه های برتر تحت پوشش این پژوهشگاه قرار می گیرند که گامی بلند برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در کشور است.


مصوبات جلسه


در این جلسه با توجه به مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور گسترش همکاری های بین المللی، تسهیل پذیرش دانشجویان خارجی با استفاده از ظرفیت رشته های واحدهای استان، توسعه زبان فارسی و استفاده از امکانات و تسهیلات مناطق آزاد و موافقت اداره کل امور بین الملل دانشگاه با تغییر نام مجتمع بین المللی گلبهار به مجتمع بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان به عنوان زیرمجموعه واحد مشهد موافقت شد.


همچنین با توجه به مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص نحوه ادامه فعالیت مراکز آموزشی استان با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه هیات رئیسه مورخ 26 خرداد 95، تمامی مصوبات قبلی هیات امنای استان به این شرح اصلاح شد: با عنایت به اینکه برخی مراکز آموزشی استان دارای مجوز از هیات امنای مرکزی دانشگاه و موافقت اصولی از شورای گسترش وزارت علوم هستند، مقرر شد تا پایان سال 96 فرصت داده شود به صورت مرکز آموزشی تحت پوشش واحدهای مصوب شده مشروط به رعایت استانداردهای آموزشی لازم فعالیت داشته باشند و بعد از این فرصت، گزارش وضعیت استانداردهای آموزشی این مراکز مجدداً در هیات امنای استان مطرح شود.


در ادامه جلسه هیات امنای استان خراسان رضوی، پس از استماع نظرات اعضای هیات امنای استان، تصمیم گیری درخصوص درخواست واحدها و مراکز آموزشی استان برای کاهش حداکثر 50درصدی نرخ شهریه ثابت و متغیر دانشجویان جدیدالورود نسبت به سال 94 در رشته محل های گروه غیرپزشکی دارای اولویت در نقشه جامع علمی کشور و فاقد تقاضا یا کمبود دانشجو برای مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون و براساس استعلام کتبی از مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه را به کمیسیون دائمی هیات امنای استان تفویض کرد که در این زمینه تصویب نهایی کمیسیون دائمی هیات امنای استان به منزله مصوبه هیات امنای استان خواهد بود. در ضمن تاکید شد مصوبات پیرامون موضوعاتی که به کمیسیون دائمی استان تفویض می شود، به اطلاع اعضای هیات امنای استان برسد.


همچنین موضوع تبدیل احکام سرپرستان واحدهای سبزوار و تربت حیدریه به ریاست واحدهای مذکور مطرح و پس از سرپرستان واحدهای یادشده، اعضای هیات امنای استان با تبدیل احکام نامبردگان به ریاست واحدهای مذکور موافقت کردند.


انتهای پیام/

برچسب ها: دکتر میرزاده
ارسال نظر
قالیشویی ادیب