دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1395 - 13:23

ادعای الشرق‌الاوسط: یک شرکت برزیلی به انصارالله یمن اسلحه می‌فروشد

طبق اسناد قضایی منتشر شده، شرکت تسلیحاتی برزیلی فورجاس تاوروس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده تسلیحات در آمریکای لاتین برخلاف تحریم‌های بین‌المللی به دلالان سلاح یمنی اسلحه فروخته‌ است.
کد خبر : 116436

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الشرق‌الاوسط در گزارشی نوشت:‌ «باوجود محاصره دریایی وضع‌شده از سوی ائتلاف عربی علیه یمن از سال 2015، حوثی‌ها (جنبش انصارالله) و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری برکنارشده یمن همچنان از راه‌های مختلف به سلاح دست می‌یابند.»


در این گزارش آمده است: «باوجود همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های وضع شده، برخی کشورهای منطقه در عملیات ارسال سلاح به حوثی‌ها دست دارند و اطلاعات رسیده نشان می‌دهند که صالح و هم‌پیمانان حوثی‌اش با حمایت‌های منطقه‌ای در حال تدارک یک شورش هستند.»


الشرق‌‌الاوسط افزود: «تردیدی وجود ندارد که حوثی‌ها و نیروهای صالح تمایلی ندارند تا بندر مدی در ساحل دریای سرخ در استان حجه واقع در شمال‌غربی یمن همچنان تحت کنترل نیروهای دولت (در تبعید) یمن باقی بماند و حملاتی را که از شب گذشته (سه‌شنبه) با هدف آزادسازی این بندر آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد، نمی‌توان جدا از روند عملیات ارسال سلاح به آن‌ها دانست. این در حالی است که حوثی‌ها پیشتر از همین بندر برای دریافت سلاح استفاده می‌کردند.»


این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت: «در تحقیقاتی که خبرنگار خبرگزاری رویترز از برزیل انجام داده است، حقایقی درباره وجود شبکه‌های تجارت سلاح به یمن به‌وسیله واسطه‌ها و تجار بین‌المللی سلاح که ارتباط گسترده‌ای با نظام علی عبدالله صالح دارند، آشکار شده است. طبق این گزارش، فارس مناع، تاجر مشهور سلاح در یمن از افرادی است که در این مسیر به حوثی‌ها و صالح کمک زیادی کرد.»


مناع که در استان صعده فعالیت دارد در گذشته یکی از نیروهای صالح به‌شمار می‌رفت. او عضو حزب الموتمر (حزب صالح) است. وی همچنین در سال 2011 به حوثی‌ها در تسلط بر صعده کمک کرد.


الشرق‌الاوسط نوشت: «طبق اسناد قضایی منتشر شده، شرکت تسلیحاتی برزیلی فورجاس تاوروس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده تسلیحات در آمریکای لاتین برخلاف تحریم‌های بین‌المللی به دلالان سلاح یمنی اسلحه فروخته‌ است. همچنین دادستان‌های فدرال در جنوب برزیل دو نفر از مدیران سابق فورجاس تاوروس را به انتقال 8000 قبضه اسلحه به مناع در می 2013 (اردیبهشت 1392) متهم کردند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته