دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جشنواره تجسمی جوانان از نگاه داوران

قباد شیوا: کپی‌کاری آثار گرافیک جوانان افزایش یافته است

کپی کاری در آثار جوانان مانع فکر کردن و خلاقیت می شود و امروز مثل «فست فود»، «فست گرافیک» داریم.
کد خبر : 116413

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا قباد شیوا؛ طراح گرافیک و داور جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گفت: در کلیت جشنواره آثار خوب و با کیفیتی دیده می­شد اما آثار طراحی گرافیک جشنواره امسال در حد انتظار نبود. چند سال قبل که دو دوره در جشنواره تجسمی جوانان به عنوان داور حضور داشتم آثار بهتری را از جوانان دیدم اما در جشنواره امسال بیشتر جوانان سعی کرده بودند «دوستی» و «موسیقی کردستان» را که موضوع رشته طراحی گرافیک جشنواره بود، با رنگ ­های تیره طراحی کنند.


وی ادامه داد: کپی­ کاری هم در آثار جوانان زیاد شده که البته در هنرمندان حرفه­ای هم کپی ­کاری می کنند و این امکان فکر کردن و خلاقیت را از جوانان می گیرد. اطلاعات و دسترسی به اطلاعات بد نیست اما هجوم اطلاعات موجب شده که جوانان به جای خلاقیت و فکر کردن، سریع طرحی را کپی کنند. مثل فست فود این هم «فست گرافیک» است.


شیوا خاطر نشان کرد: استفاده از کامپیوتر و اینترنت هرچند در بسیاری از زمینه‌­ها مناسب است اما در طراحی­گرافیک، خلاقیت را از بین می برد و کپی­کاری را افزایش داده است، در حالی که در بعضی کشورها، اجازه­ استفاده از کامپوتر را در دانشگاههای هنر نمی دهند. بنابراین دانشگاهها نیز در این وضعیت نقش دارند، در دوره‌ای تعداد دانشجویان و دانشکده ­های گرافیک کم بود و استادان حرفه­ ای بودند اما امروز که از زابل تا بابل دانشکده­ های هنر و گرافیک داریم و دانشجویان و علاقه‌مندان گرافیک فراوان است، تعداد استادانی که از دانش و تخصص کافی برخوردارند، پاسخگو نیستند و افرادی به عنوان استاد در دانشگاهها آموزش می دهند که خود، دانش و شناخت کافی ندارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: گرافیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته