دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1395 - 10:03
نایب رئیس فدراسیون بانوان بسکتبال در گفت‌و‌گو با آنا؛

فدراسیون بسکتبال بی‌عرضه نیست، فیبا سخت‌گیری می کند/ گناه بانوان ایران این است که بسکتبالیست شدند/ یک سالن برای دختران داشتیم که آن را به کشتی دادند

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال گفت: مسئولان فیبا نظرشان این است که لباس رسمی بسکتبال بلوز و شلوارک است و غیر از این هیچ لباسی در مسابقات پذیرفته نمی‌شود.
کد خبر : 116131

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) پوشش بانوان مسلمان بسکتبال را قبول ندارد و به همین به آنها اجازه حضور در مسابقات رسمی را نمی‌دهد. فیبا دو سال به فدراسیون بسکتبال ایران فرصت داد تا پوشش بانوان ایرانی را اصلاح کند اما مهلت دو ساله در حال اتمام است و فدراسیون هنوز هیچ اقدامی در این باره برای بانوان نکرده است.


فاطمه کرم‌زاده نایب رئیس فدراسیون بانوان بسکتبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره وضعیت تیم ملی بانوان گفت: «اردوی تیم ملی فعلا لغو شده است. مرحله نخست اردوها در مرداد ماه تشکیل شد و ملی‌پوشان برای رقابت‌های آذربایجان خودشان را آماده می‌کنند. البته قرار بود مرحله دوم این اردوها در شهریور ماه دنبال شود اما با توجه به اینکه مسابقات فیبا چلنچ مردان پیش‌رو است به همین دلیل تیم آقایان بسکتبال در سالن آزادی تمرین دارند و ما نمی توانیم اردو‌های خود را برگزار کنیم.»


نایب رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به اینکه مگر در ایران تنها یک سالن بسکتبال وجود دارد، خاطرنشان کرد: «متاسفانه این مشکل در بسکتبال همیشه وجود داشته‌ است. در حال حاضر تنها یک سالن برای تمرین بسکتبالیست‌ها وجود دارد که در ورزشگاه آزادی قرار دارد. البته پیش از این یک سالن داشتیم که تنها مختص بانوان بود و در آن تمرین می‌کردیم اما آن را به فدراسیون کشتی دادند و ما تنها باید در یک سالن باید تمرینات را پیگیری کنیم.»


وی افزود: «البته در حال حاضر خبری از برگزاری رقابت های آذربایجان نیست، مسئولان برگزاری مسابقات به کشورهای مورد نظر نامه زده‌اند و منتظر پاسخ کشور‌های دعوت شده هستند.»


نایب رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به اینکه رشته‌های ورزشی مانند فوتبال، والیبال توانستند مجوز شرکت در مسابقات را با حجاب را دریافت کنند، چرا فدراسیون بسکتبال هنوز نتوانسته فدراسیون جهانی بسکتبال را در این خصوص راضی کند، گفت: «متاسفانه سخت‌گیری‌های فیبا بسیار زیاد است. من و شهریان معاون امور بانوان وزارت ورزش همه تلاش خودمان را کردیم اما مسئولان فیبا نظرشان این است که لباس رسمی بسکتبال، بلوز و شلوارک است و غیر از این هیچ لباسی در مسابقات پذیرفته نمی‌شود، اما با این حال ما فیلم و عکس بازی‌های خود را برای آنها فرستادیم اما نتوانستیم آنها را متقاعد کنیم و در نهایت به ما گفتند شما می توانید در مسابقات داخلی کشورتان شرکت کنید و حق حضور در میادین رسمی و بین المللی را ندارید.»


وی در واکنش به اینکه گفته می شود مسئولان فدراسیون بسکتبال در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، اظهار کرد: «نه این موضوع درست نیست. متاسفانه خیلی‌ها ما را متهم به کم کاری و بی عرضه‌گی می‌کنند اما این موضوع اصلا درست نیست. مشحون به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال برای حضور بانوان در میادین بین المللی بسیار تلاش کرده است، اما وقتی فیبا به هیچ عنوان با ما همراهی نمی‌کند این به معنی این است که رئیس فدراسیون ناتوان است. ما سال گذشته در مسابقات ترکیه عملکرد فوق العاده ای داشتیم و حتی فیلم بازی‌‌مان را به فیبا ارسال کردیم اما توجهی به آن نکردند.»


نایب رئیس فدراسیون بانوان با ابراز امیدواری از اینکه فیبا با این موضوع کنار بیاید خاطرنشان کرد: «در مسابقات المپیک، مسلمان آمریکا و همچنین کشورهایی که مانند ما این مشکل را دارند به این موضوع به شدت اعتراض کردند همین امر باعث شد تا ما به این موضوع امیدوار شویم و می‌دانیم که بالاخره فیبا باید با این موضوع کنار بیاید چرا که تنها مشکل کشور ما نیست و ورزشکاران مسلمانان دیگر هم درگیر این مسئله هستند. امیدوارم فیبا هم سخت‌گیری‌هایش را کم کند و به ما و دیگر کشورهای اسلامی اجازه حضور بدهند.»


وی همچنین با رد این موضوع که بانوان بسکتبالیست به همین دلیل در فدراسیون تحصن کرده بودند؛ عنوان کرد: «نه چنین چیزی صحت ندارد و بانوان در فدراسیون تحصن و اعتراضی نداشتند. وقتی آنها هم خودشان می‌دانند فدراسیون همه تلاشش را می کند تا اجازه رسمی به آنها داده شود چه دلیلی دارد به این موضوع واکنش نشان بدهند.»


کرم زاده در پاسخ به اینکه برخی بازیکنان اعلام کرده‌اند مشحون با تمسخر گفته آنها را به سوریه یا ترکیه اعزام می کند، گفت: «در جلسه ای که مشحون با بانوان تیم ملی داشت به شوخی گفت آنها را به سوریه یا ترکیه اعزام می کند در صورتی که هر کسی می‌داند در کشوری که شرایط امنیتی مناسبی وجود نداشته باشد هیچ تیمی اعزام نمی شود و مشحون تنها با بازیکنان تیم ملی شوخی کرده است. به نظرم بازیکنان هم بر روی این موضوع حساس شده‌اند و نباید حاشیه درست کنند. مشحون از پیشکسوتان بسکتبال است و برای ارتقای این رشته همیشه تلاش کرده است. متاسفانه این روزها شایعه ها بسیار زیاد شده است به طوری که در مورد من هم گفته بودند از فدراسیون قهر کرده‌ام، در صورتی که من تنها به مرخصی رفته بودم. یک زمانی ممکن است دلخوری به وجود آید ولی این دلیل بر آن نیست که همه چیز را زیر پا گذاشت و رفت. اگر استعفا داده بودم حتما می‌گفتم.»


نایب رئیس فدراسیون بانوان در پاسخ به اینکه اگر بازی های تدارکاتی بیشتر بود، امکان دیده شدن تیم ملی هم وجود داشت و فیبا هم متقاعد می شد، نیز گفت: «بانوان ما در مسابقات ترکیه، مالزی، سوریه، قطر شرکت کرده‌اند و ما دو بار به فدراسیون جهانی نامه زدیم و تمام فیلم ها و عکس ها را ارسال کردیم اگر قرار بود آنها مجاب شوند با کارهایی که ما انجام داده بودیم متقاعد می شدند. به نظرم من بازی های تدارکاتی ما اگر 100 تا هم بود به معنی این نبود که فیبا حتما عملکرد تیم ما را ببیند و مجاب شود. متاسفانه گناه بانوان ایران این است که بسکتبالیست شدند و فدراسیون جهانی هم با آنها همکاری نمی کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته