دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1395 - 11:15

اما و اگرهای بحران آبی سال 95

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از مردم خواست با توجه به طولانی بودن دوره گرما در تابستان امسال، بیش‌تر در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند.
کد خبر : 116084

خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه متوسط بارندگی‌های امسال به 236 میلی‌متر رسیده است، گفت: اگرچه میزان بارندگی‌های سال جاری وضع نسبتا خوبی داشته و نسبت به سال گذشته از رشد 18 درصدی برخوردار است، این میزان در مقایسه با دوره درازمدت 17 درصد کاهش دارد.


وی درباره وضعیت آبی سدهای 5 گانه استان تهران نیز اظهار کرد: مجموع آب 5 سد تهران 911 میلیون مترمکعب است که نسبت به شرایط درازمدت مناسب است اما باید این نکته را در نظر گرفت که ما امسال در حال گذران تابستان گرمی هستیم.


ارتقایی با بیان اینکه طول دروه گرما در تابستان امسال نسبت به دوره‌های گذشته بیش‌تر بوده و این گرما را مردم نیز احساس می‌کنند، تصریح کرد: بر این اساس میزان مصرف آب در تابستان امسال افزایش یافته است که اگر میزان مصرف کنترل نشود و از سوی دیگر در پاییز نیز باندگی مناسبی نداشته باشیم یقینا تامین آب شرب برای امسال یا سال آتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور خواهد بود.


این مقام مسئول عنوان کرد: البته مردم همواره با برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب در جهت کاهش میزان مصرف آب همراه بودند که اگر در شرایط فعلی هم شاهد همراهیشان باشیم، برای سال 95 به بحران جدی بر نخواهیم خورد.


وی درباره آبرسانی به روستاهای استان تهران نیز گفت: متولی آبرسانی به روستاها شرکت آب و فاضلاب روستایی است اما شرکت آب منطقه‌ای تهران این آمادگی را دارد که درصورت نیاز به مجوز چاه برای تامین آب شرب این همراهی را داشته باشد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه نیاز و درخواست سالانه روستاها برای ایجاد چاه متفاوت است، تاکید کرد: ممکن است در یک سال 30 حلقه و در سالی دیگر 50 حلقه چاه درخواست شود که عموما برخی از درخواست‌ها به علت خشک شدن چاه‌ها و درخواست روستاییان برای انتقال محل چاه و برخی درخواست‌ها هم برای ایجاد چاه جدید است.


وی ابراز کرد: این درخواست‌ها عدد مشخصی ندارد اما اولویت ما چه در چاه‌های شهری و چه چاه‌های روستایی تامین آب شرب است.


ارتقایی درباره انسداد چاه‌های غیرمجاز نیز خاطر نشان کرد: بر اساس طرح احیا و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی باید تا پایان امسال سه هزار حلقه غیرمجاز چاه مسدود شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته