دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال ایران:

حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «تولید محتوای دیجیتال امروزه یکی از اولویت های جدی در حوزه فناوری و کارآفرینی است. حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی خواهد شد.»
کد خبر : 115948

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از ظهر امروز در جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال ایران درسالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می گفت به شرح زیر است:


چهره های جوان و بشاش حاضر در سالن طراوتی خاص به نشست امروز ما داده است. من آینده کشورمان را در این چهره های جوان متبلور می بینم. برگزاری اولین جشنواره تولید محتوای دیجیتال در کشور، رویدادی مهم در قالب رقابتی سازنده در زمینه بکارگیری استعدادهای جوان در مسیر حل چالش های موجود کشور است. به دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در شکل گیری این حرکت زیبا نقش داشته اند تبریک می گویم. اهمیت برگزاری چنین جشنواره ای بر کسی پوشیده نیست، زیرا رشد و توسعه رسانه های دیجیتال و فضای مجازی شکلی نمایی به خود گرفته است.


محتوای دیجیتال یکی از بخش های مهمی است که اهمیت آن در سال های اخیر روز به روز بیشتر شده و در سطح سازمانی، منطقه ای، ملی و بین المللی حجم زیادی از پول و سرمایه برای ایجاد این محتوا و ابزارهای ذخیره، توزیع و تحویل آن به کار برده شده است. در واقع محتوای دیجیتال به تلفیق محتوا و فناوری دیجیتال و به مجموعه ویژه ای از تولیدات و خدمات در بازارهای محتوای عمومی، رسانه ها و صنایع خلاق می پردازد.


حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی


تولید محتوای دیجیتال امروزه یکی از اولویت های جدی در حوزه فناوری و کارآفرینی است. حمایت از فناوران تولید محتوا باعث افزایش ثروت ملی خواهد شد. از نگاهی دیگر، آینده متعلق به کشورهای تولید کننده محتوا در زمینه های مختلف و به خصوص زمینه های فرهنگی است. توجه به این مهم، یعنی «ایجاد زیرساخت فرهنگی برای افزایش تولید ملی محتوای دیجیتال» از اساسی ترین راهبردهایی است که باید سرمایه گذاری ویژه ای را شامل شود. در واقع، سرمایه گذاری در صنایع خلاق فرهنگی از یک طرف و فرهنگ سازی از طرف دیگر، زیربنای توسعه کشور محسوب می شود. از موارد ضروری برای رسیدن به توفیقات بیشتر در این زمینه، تدوین «نقشه راه تولید محتوای فرهنگی دیجیتال کشور» برای افق چشم انداز است.


به طور مشخص از سال ٢٠١٠ میلادی به بعد، شاهد انقلابی هستیم که می توانیم آن را «انقلاب تولید محتوای دیجیتال» بنامیم. پیش بینی ها حاکی از آن است که این روند به گونه ای ادامه خواهد یافت که دغدغه ی تمامی فعالان در زمینه های مختلف، مهاجرت به فضای مجازی خواهد بود. در واقع شبیه سازی محیط های واقعی و دسترس پذیر کردن محتوا برای هر شخص، در هرکجا و در هر زمان پارادایمی است که حاکمیت خود را خیلی زود تحمیل خواهد کرد.


نگاهی به پدیده های آشنا برای همگان، سیر پرسرعت تغییر را به خوبی نشان می دهد. امروز حدود ٩٠٠٠٠(نود هزار) کانال در یک شبکه اجتماعی رایج در کشور دایر است. از این بین حدود ٥٠٠٠٠ کانال آن شکلی از رسانه دارد. برآوردها نشان می دهند که روزانه ١٠٠٠٠٠٠ (یک میلیون) مطلب غیر تکراری در این کانال بارگذاری می شود. مخاطبین این کانال ها به چند ده میلیون می رسند، این در حالی است که تعداد تیراژ و شمارگان تمامی روزنامه های سنتی ما حدود یک میلیون نسخه تخمین زده می شود.


آنچه امروز بر آن تمرکز می کنم متعلق به دوره جدید است . رفته رفته سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها سیر نزولی داشته در عوض سرمایه گذاری برای تولید محتوا افزایش می یابد. این تغییر روند نشان دهنده بالارفتن سهم تولید محتوا به صورت نمایی در کلیه زیرساخت های فناوری اطلاعات می باشد. بر اساس آخرین آمار، داده های موجود در فضای مجازی، به طور متوسط هر سه سال دو برابر می شود. معنای این حرف آن است که بیش از ٥٠ درصد اطلاعاتی که هم اکنون در فضای مجازی در اختیارمان قرار دارد مربوط به ٢ یا ٣ سال اخیر است.


با توجه به شرایط جمعیتی کشور و حضور نیروی کار جوان که قریب به اتفاق آن ها دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس می باشند و هر ساله به تعداد آنها افزوده می شود، این ضرورت خودنمایی می کند که در سطح اقتصادی باید برنامه های ویژه در نظرگرفته شود. پژوهش ها و آمارهای موجود نشان می دهند که ایجاد شغل در زمینه تولید، توزیع و محتوای دیجتال نظیربازی، نرم افزارهای کاربردی، پویانمایی و برنامه های تحت وب بسیار کم هزینه تر از زمینه های دیگر فناوری می باشد. ایجاد نزدیک به دو هزار شغل در شبکه ملی فرهنگ مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند سال اخیر، از جمله مواردی است که صحت این ادعا را ثابت می کند.


سهم ICT در اقتصاد دنیا به بیش از ٣٥٠٠ میلیارد یورو است پیش بینی می شود این عدد در سال ٢٠٢٠به ٥٠٠٠ میلیارد یورو برسد. اگر به نسبت جمعیت کشور یک درصد از این مبلغ در ایران محقق شود، ٣٥ میلیارد یورو یعنی حدود ١٣٥ هزار میلیارد تومان سهم ایران از اقتصاد ICT دنیا خواهد بود. در حال حاضر حدود ٧٠ هزار میلیارد تومان سهم سالیانه فعلی اقتصاد حوزه ICT کشور است و ما باید تلاش کنیم با توسعه کسب و کارهای جدید در جذب ٦٥ هزار میلیارد تومان این اقتصاد کوشا باشیم. این مبلغ می تواند در حوزه محتوای دیجیتال محقق گردد. پتانسیل بالای فرهنگی و علمی کشور و وجود جوانان خوش فکر، هنرمند، خلاق و هوشمند می تواند به عنوان فرصتی بزرگ در تولید محتوای دیجیتال کشور مطرح باشد.


در زمینه نیروی انسانی نیز حدود ١٧ درصد دانشجویان کشور در حوزه ICT کشور است و ما باید تلاش کنیم با توسعه کسب و کارهای جدید در جذب ٦٥ هزار میلیارد تومان این اقتصاد کوشا باشیم. این مبلغ می تواند در حوزه محتوای دیجیتال محقق گردد. پتانسیل بالای فرهنگ یو علمی کشور و وجود جوانان خوش فکر، هنرمند، خلاق و هوشمند می تواند به عنوان فرصتی بزرگ در تولید محتوای دیجیتال کشور مطرح باشد.


در زمینه نیروی انسانی نیز حدود ١٧ درصد دانشجویان کشور در حوزه ICT تحصیل می کنند و از ١٠٠ دانشجوی اول دانشگاه شریف، ٨١ نفر در رشته های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیل کرده اند که این نشانگر حضور نیروی انسانی فعال و نخبه کشور، در این صنعت است. اگر بخواهیم در حوزه محتوای دیجیتال و چرخه تولدی محتوای دیجیتال صحبت کنیم تمامی دانشجویان کشور می توانند به عنوان عضوی از زنجیره تولید محتوای دیجیتال فعالیت نمایند. محتوای دیجیتال تخصصی علوم انسانی ، پزشکی، مهندسی، فرهنگی، سیاسی، علمی، مذهبی و ... می تواند توسط عموم متخصصین و افراد دارای تجربه کشور انجام گردد و این موضوع می تواند گره‌گشای اشتغال پایدار در کشور باشد.


ایجاد ٤٠٠ خانه فرهنگ دیجیتال در سراسر کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


در کشورهای مختلف، هدف از اجرای برنامه های اقتصادی، افزایش اشتغال و ثروت است که این اشتغال از طریق بنگاه های بزرگ ایجاد و ثروت آفرینی از طریق شرکت های کوچک و متوسط پیگیری می شود. ایجاد ٤٠٠ خانه فرهنگ دیجیتال در سراسر کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبدیل ٣٠ مجتمع فرهنگی دیجیتال به مراکز شتاب دهنده با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نیمه دوم سال جاری حرکتی رو به جلو برای محقق کردن برنامه های راهبردی تدوین شده در این وزارتخانه می باشد. در این مسیر همگامی دانشگاه صنعتی شریف برای توسعه اجرای جشنواره تولید محتوای دیجیتال در استان های مستعد را پاس داشته و امیدوارم انجام برنامه های پیش بینی شده برای نیمه دوم سال جاری محقق شوند.


از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انتظار دارم با استفاده از ظرفیت های ادارات کل استان ها، موسسات فرهنگی دیجیتال، نهادها، دستگاه ها و دانشگاه ها از طریق بسترسازی، استعدادیابی، استعداد پروری، انجام حمایت های قانونی، ارائه مشاوره های تولید و فروش محتوا، انجام حمایت های مالی و بازارسنجی و بازاریابی برنامه های متنوعی را تدوین و در این زمینه نقش آفرینی نماید.


همچنین از تمامی دست اندرکاران و فعالان حوزه تولید محتوای دیجیتال نیز می خواهم ما را در این امر خطیر همراهی نمایند.


وقتی سخن از برنامه های تولید محتوای دیجیتال است نگاهی به رویکردهای آینده در این زمینه بسیار کمک کننده می باشد. در این خصوص سه رویکرد عمده مطرح است:


تصویری شدن دنیای امروزی (Visualized Word) ٨٣ درصد کل محتوای در حال جابجایی ویدئویی خواهندبود.


دسترسی آزاد به اطلاعات پارادایمی است که حاکمیت خود را بر دنیا تحمیل خواهد نمود.


تولید و انتشار محتوای کاربر محور مانند شهروند خبرنگار، شبکه های اجتماعی و ... باعث ایجاد زمینه ای برای تولید کننده شدن همه مردم خواهد شد.


براین اساس دولت باید به عنوان متولی تامین زیرساخت های فنی، حقوقی، تجاری، مالی به جای آنکه خود اقدام به تولید محتوا کند بستر تولید و انتشار محتوا را فراهم سازد.


توسعه توانمندی های ملی – به ویژه سرمایه انسانی- در زمینه بهره گیری از فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی به منظور پدید آوردن، انتشار، تکثیر، عرضه و اجرای آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه ای یکی دیگر از اقداماتی است که باید به آن توجه کافی صورت گیرد.


با توجه به هجمه های استکبار به منظور تغییر سبک زندگی و اثربخشی بر روی جوانان کشور، بحث تولید محتوای دیجیتال ضروری است.


اهیت افزایش تولید محتوای دیجیتال با مضامین فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی


افزایش تولید محتوای دیجیتال با مضامین فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی اهمیت بالایی دارد و فضای مجازی فرصتی است که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده او ما باید از این فرصت حداکثر استفاده را به جهت معرفی آرمان های انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ اسلامی نماییم.


با توجه به شرایط موجود ما در فضای سایبری نباید مصرف کننده باشیم بلکه وظیفه دارم از این فضا به صورت صحیح استفاده کنیم و با تولید محتوای دیجیتال از فرهنگ اسلامی در دنیا حمایت کنیم.


محورهای جشنواره برای تولید محتوا هوشمندانه و متناسب با نیازهای ضروری کشور بوده است


و اما در خصوص جشنواره حاضر اطلاعات من نشان می دهد که این جشنواره با انتخاب ٣٣ تیم از میان بیش از ١٠٠ تیم ثبت نامه شده با یک برنامه دقیق کار خود را آغاز نموده است. محورهای انتخاب شده برای تولید محتوا به عقیده من هوشمندانه و متناسب با نیازهای ضروری کشور بوده است. «سبک زندگی سالم» ، «فرهنگ و جامعه» و کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان» محورهای اصلی جشنواره بوده اند. چالش هایی که در روز برگزاری جشنواره به تیم ها ارائه شده و آن ها به صورت اتفاقی یکی از آن ها را انتخاب کرده اند با توجه به کارشناسی های انجام شده و انتخاب هایی که عزیزان داشته اند به اعتقاد برگزارکنندگان بسیار کاربردی می باشند.


آنگونه که همکاران من در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اعلام کردند به تمامی شما عزیزان مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال داده خواهد. و همچنین محصولات برگزیده با مشارکت شرکت های فناوری به صورت سامانه های دیجیتال در دسترس جامعه قرار خواهد گرفت و فرآیند تجاری سازی آن انجام خواهد شد و این نوید بسیار خوبی است . جای تقدیر دارد.


اینکه مخاطبان این جشنواره فقط در بازده زمانی ١٢ ساعت نسبت به ایده پردازی و سناریونویسی محتوای دیجیتال در رشته های مورد نظر اقدام کرده اند نشان از استعدادهای بسیار آماده نیروهای جوان ما دارد و این کار نیز در نوع خود کاری بدیع است.


در این بخش از سخنان خود قصد دارم از ساماندهی و تولید محتوا در فضای مجازی و طرح های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه صحبتی با عزیزان داشته باشم، چرا که معتقدم ساماندهی و حمایت از مالکیت معنوی و مادی تولید کنندگان محتوای دیجیتال از اساسی ترین زیرساخت هایی است که استمرار و امنیت تولید محتوا را به همراه خواهد داشت:


همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی که با همکاری دانشگاه ها، پژوهشکده ها، سازمان فناوری اطلاعات و صدا و سیما در حال برگزاری است. محورهای کاربردی و مهارتی این همایش هدف فرهنگ سازی تولید محتوا را دنبال می کند.


پروژه اعطای لگوی هوشمند به سایت ها این پروژه حدود ٨ ماه است که آغاز شده و هدف تأمین مالکیت معنوی و مادی دارندگان سایت ها و همچنین آگاه سازی مردم از زمینه فعالیت سایت، ارائه هویت دارنده سایت، نظرسنجی و رتبه بندی آنها با کمک مردم دنبال می کند.


پروژه اعطای شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد)، ارتقای سرعت و سهولت شناسایی و نظارت بر آثار فرهنگی دیجیتال، مدیریت فرهنگی انتشار محتوا در فضای مجازی براساس تولید داده های واقعی از نشر آثار دیجیتال در کشور، ساماندهی بانک اطلاعات تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و زمینه سازی برای ایجاد آرشیو ملی محتوای دیجیتال و همچنین کمک به ایجاد نظام جامع برای حمایت از مالکیت معنوی و مادی آثار فرهنگی دیجیتال را دنبال می کند. زیرساخت این پروژه کامل شده و از ابتدای مهرماه عملیاتی خواهد شد.


جشنواره دائمی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، این جشنواره که بزرگترین جشنواره را در سطح ملی خواهد بود هدف رتبه بندی محصولات دارای شامد در تمامی زمینه های محتوای دیجیتال را دنبال خواهد کرد. در این جشنواره مردم به عنوان داور با شاخص های تخصصی از ١٦ زمینه آشنا شده و رفته رفته به افرادی دارای تخصص تبدیل خواهند شد. داوران مردمی همانند تولید کنندگان محتوا ارزیابی شده و جوایزی دریافت خواهند نمود.


تغییر ضوابط اخذ مجوز فعالیت و ایجاد زمینه راه اندازی کسب و کار فرهنگی دیجیتال برای افراد حقیقی با حداقل ١٨ سال سن که به ورود افراد جوان به صحنه تولید محتوا کمک کرده و تعداد کسب و کارهای کوچک را افزایش خواهد داد. از ابتدای اجرای این قانون تعداد بیش از ٧٠٠ فعال تولید محتوا، مراحل اخذ مجوز کسب و کار را طی کرده و یا در حال طی کردن می باشد.


جشنواره دائمی تولید محتوی رسانه های علوی که زیر ساخت مکانیزه آن به اتمام رسیده و دو هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد نمود.


جشنواره دائمی تولید پویانمایی در فضای مجازی توسط خانه های فرهنگ دیجیتال که چندماه است کارخود را شروع نموده است.


جشنواره دائمی تولید رسانه های دیجیتال رضوی که زیرساخت آن در دهه کرامت آغاز شد و کارخود را در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد نمود.


جشنواره دائمی مهر محرم با هدف تولید محتوای عکس و فیلم کوتاه در فضای مجازی از هفته آتی کار خود را آغاز خواهد نمود.


جشنواره تولید فیلم و عکس اقوام حاشیه خزر که با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان کار خود را آغاز خواهد کرد.


جشنواره دائمی مد و لباس در فضای مجازی که با هماهنگی معاونت هنری و به محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در نیمه دوم سال جاری کار خود را آغاز خواهد نمود.


امید است با همت بازیگران اصلی در تولید محتوای فرهنگی دیجیتال در کشور بیش از گذشته گام های بلندی در این زمینه برداشته شود.


در پایان از همه برگزیدگان این جشنواره و نیز دست اندرکاران این رویداد فرخنده، صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم این رویداد مبارک بتواند به شکل گیری تیم های تولید محتوایی کمک کند تا بتوانند خود را با سرعت تغییرات و تحولات برق آسای فناوری اطلاعات همراه نمایند.


انتهای پیام/

برچسب ها: علی جنتی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته