دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1395 - 17:59
پیام فانی به مناسبت روز جهانی سواد آموزی؛

رویکردهای سوادآموزی باید به سمت ایجاد فرصت های آموزشی تغییر کند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد خواندن و نوشتن یکی از شاخصه‌های رشد جوامع محسوب می‌شود، گفت: رویکردهای سواد آموزی باید به سمت ایجاد فرصت‌های آموزشی، افزایش سطح درآمد سواد آموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرآیندهای اجتماعی تغییر کند.
کد خبر : 115927

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، متن کامل پیام علی اصغر فانی به مناسبت روز جهانی سواد آموزی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم


نام‌گذاری روز «سواد آموزی» در تقویم جهانی و برگزاری مراسم گرامیداشت آن در طول 50 سال گذشته، نشان‌دهنده‌ اهمیت و تأثیر سواد آموزی در توسعه‌ جوامع و ترویج صلح و آرامش است. روز جهانی سواد آموزی توسط سازمان علمی - فرهنگی ملل متحد (یونسکو) «خواندن گذشته و نوشتن آینده» نامیده شده است و بر نقش خواندن و نوشتن در توانمندسازی و اهمیت آن برای به اشتراک گذاشتن گذشته و ترسیم آینده تأکید دارد. این موضوع فرصتی را فراهم می‌آورد تا همواره به خاطر داشته باشیم که سـواد آموزی نــه تنها می‌تواند زندگی‌ انسان را بهبود دهد، بلکه قادر است آن‌ را نجات دهد.


امروزه میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد نوشتن و خواندن یکی از شاخص‌های رشد جوامع است. هر چه افراد به سمت باسواد شدن پیش روند، سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت توسعه سریع‌تر خواهد بود. بر این باورم که افق و رویکردهای سواد آموزی باید مبتنی بر تقویت اعتماد به نفس، ایجاد فرصت‌های آموزشی، گسترش استعداد و مهارت‌های بهتر برای افزایش سطح درآمد سواد آموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرآیندهای اجتماعی؛ بازبینی و بازتعریف شود.


از طرف دیگر سواد یکی از حقوق اولیه‌ انسانی در راستای عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، ضمن اینکه آموزه‌های دینی ما نیز تأکید زیادی بر سواد و سواد آموزی دارد. در پرتو این ارزش‌هاست که عملکرد و دستاوردهای سواد آموزی طی سال‌های گذشته در سطح ملی و بین‌المللی نشان از موفقیت، کارایی و اثر بخشی این حوزه دارد به نحوی که ارائه خدمات سواد آموزی به حدود ‌520 هزار نفر، تکمیل و استقرار پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد قریب به 60 میلیون نفر از افراد جامعه، برنامه ریزی برای ارائه‌ محلی و منطقه‌ای آموزش‌های سواد آموزی در قالب استقرار و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، تغییر و اصلاح روندها و رویه‌های آموزشی متناسب با کمیت و کیفیت تقاضا از برنامه‌های سواد آموزی در قالب سواد آموزی پودمانی و افزایش باسوادی به 95 درصد در گروه هدف، دست‌یابی 96 درصد از اولیای دانش آموزان به باسوادی، از مهم‌ترین آن‌ها در سال 1394 است.


خداوند متعال را به جهت دستیابی به این اهداف سپاسگزارم و به سهم خود فرصت را مغتنم می‌شمارم و از تلاش همکاران سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی، ادارات کل آموزش و پرورش، ادارات شهرستان‌ها و نواحی و مدیران مدارس، معلمان و دیگر دست‌اندرکاران تشکر و قدردانی می‌نمایم و توفیق روزافزون همگان را از درگاه خداوند متعال خواهانم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب