دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1395 - 11:29
مسئولان دانشگاه در برنامه کارنامه 20 مطرح کردند

جزئیات انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی در ساعات پایانی مهلت انتخاب رشته

علیرضا مهرادفر، مدیرکل اجرایی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و حسین منوری، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شب گذشته مهمان برنامه «کارنامه 20» با موضوع انتخاب رشته داوطلبان کنکور بودند و به سوالات داوطلبان پاسخ دادند.
کد خبر : 115779

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در ابتدای این برنامه مهرادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات خاص یا اصلاحیه‌های رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «تعدادی رشته در گروه غیرپزشکی به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شده و داوطلبان می‌توانند تا آخرین ساعات انتخاب رشته به این سامانه مراجعه کنند و از آخرین وضعیت رشته‌ها آگاه شوند و در صورت تمایل، انتخاب‌های خود را ویرایش کنند.»


داوطلبان هیچ گونه محدودیتی در انتخاب رشته همزمان در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون ندارند


مدیرکل اجرایی مرکز سنجش و پذیرش ادامه داد: «علاوه بر اینکه داوطلبان می‌توانند در هر دو دوره با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند، می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیتی در 5 گروه آزمایشی در دوره بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کنند. در واقع داوطلبان هیچ محدودیتی برای انتخاب رشته و همین طور تعداد آن در دوره بدون آزمون ندارند.»


مهرادفر افزود: «ثبت‌نام در سامانه انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به این معنی است که داوطلبان می‌توانند به هر تعداد که تمایل دارند، پذیرش بگیرند و پس از تصمیم‌گیری، در واحد دانشگاهی مربوط ثبت‌نام کنند. بازه 48 ساعته که برای ثبت‌نام داوطلبان معین شده، به این معنی است که داوطلبان می توانند تا 48 ساعت با مراجعه به واحدهای دانشگاهی، از رشته، شرایط و امکانات آن اطلاع حاصل کنند تا بتوانند پس از آن در موعد مقرر برای ثبت‌نام اقدام کنند.»


او خبر داد داوطلبانی که در سامانه انتخاب رشته بدون آزمون و با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند پس از اعلام نتایج رشته‌های باآزمون، برای ثبت‌نام در هر دوره‌ای که تمایل دارند، اقدام کنند.


مهرادفر در پاسخ به سوالی درباره رشته پزشکی واحد زاهدان گفت: «براساس مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی مجاز است برای این رشته از میان بومیان استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان پذیرش کند. لذا داوطلبانی که محل تولد آن‌ها یا استان محل اقامت آن‌ها در ثبت‌نام کنکور، یکی از این سه استان باشد، می‌توانند این رشته را انتخاب کنند، در غیر این صورت اجازه انتخاب این رشته‌شهر را ندارند.»


مهرادفر درباره شهریه‌های رشته‌های خودگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌های پزشکی، رشته‌های پیراپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مطابق مصوبه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، دوره‌های مازاد خودگردان دارد که شهریه آن کاملاً مطابق شهریه دوره‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی طبق مصوبه وزارت بهداشت است.»


او تاکید کرد ظرفیت رشته‌های پزشکی و نیز ظرفیت رشته‌های مازاد خودگردان براساس میزانی است که شورای گسترش وزارت بهداشت به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می‌کند. مهرادفر ادامه داد: «بنابراین داوطلبان انتخاب رشته‌های پزشکی در انتخاب‌های خود دقت کنند و در چینش آن ابتدا دوره‌های عادی دانشگاه را انتخاب و در صورت امکان پردیس‌های خودگردان را در اولویت‌های آخر خود انتخاب کنند چرا که شهریه پردیس‌های خودگردان بیشتر است.»


امکان تحصیل همزمان در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی فقط برای استعدادهای درخشان است


مدیرکل اجرایی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص امکان تحصیل داوطلبان در دانشگاه دولتی و آزاد به طور همزمان، گفت: «امکان تحصیل همزمان مگر در شرایط خاص ازجمله استعدادهای درخشان و برگزیدگان مسابقات علمی طبق آیین‌نامه وجود ندارد و ممنوع است.»


او درباره پذیرش بدون آزمون در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «صرفاً فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی که حائز شرایط لازم هستند، می‌توانند در زمان ثبت‌نام برای ورود به دوره کارشناسی‌ارشد درخواست کنند. این ظرفیت 10درصد ظرفیت دوره‌های با آزمون را تشکیل می‌دهد. فارغ‌التحصیلان ممتاز رشته‌های کارشناسی می‌توانند 100 رشته اننخاب کنند و اولویت با واحد محل تحصیل دوره کارشناسی آن‌هاست که در صورت پذیرش داوطلب، پروسه متوقف خواهد شد و در غیر این صورت در انتخاب های بعدی خود پذیرش می‌گیرند. نکته مهم در این مورد، شرط تجانس و هم‌نامی رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد با کارشناسی است.»


او در پاسخ به یکی از داوطلبان که پرسیده بود؛ با وجود نگذراندن دو واحد در دوره سوم‌ فنی‌وحرفه ای، آیا امکان انتخاب رشته بدون آزمون وجود دارد یا خیر، گفت: «این داوطلب باید تا نیمسال دوم صبر کند. البته این فرصت را دارد که تا پایان شهریورماه با گذراندن دروس خود، تا پایان هفته اول مهرماه در سامانه ثبت‌نام کند.»


مهرادفر درباره سهمیه جانبازان و ایثارگران در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تقاضای همه داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند و تقاضای خود را برای سهمیه جانبازان و ایثارگران اعلام کرده اند، استعلام شده، به تأیید رسیده و در کارنامه داوطلبان درج شده است و داوطلبان می‌توانند از امتیاز آن برای انتخاب رشته استفاده کنند.»


امکان استفاده از سهمیه بسیجی فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی


او افزود: «همچنین دانشگاه آزاد اسلامی با تصویب هیات وزیران در تیرماه 1377، علاوه بر سهمیه ایثارگران و رزمندگان، برای بسیجیان فعال که حائز شرایط ماده 201 قانون مربوطه هستند، امتیاز استفاده از سهمیه را در نظر گرفته است. داوطلبانی که دارای شرایط استفاده از سهمیه بسیجی فعال هستند، می توانند مطابق توضیحات سامانه انتخاب رشته اینترنتی آزمون، به پایگاه‌های نیروی مقاومتی بسیج مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند و با دریافت کد رهگیری 12رقمی و ثبت آن در زمان انتخاب رشته در فرم ثبت‌نام اینترنتی خود، از این سهمیه استفاده کنند. داوطلبان متقاضی این سهمیه، در دوره کارشناسی باید حداقل 90درصد نمره آخرین نفر را کسب کنند و داوطلبان دوره دکتری عمومی باید حداقل 95درصد نمره آخرین نفر را در حد ظرفیت مصوب کسب کنند.»


منوری: ثبت‌نام در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تا آغاز نیمسال تحصیلی ادامه خواهد داشت


حسین منوری، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این برنامه تلویزیونی، تأکید کرد داوطلبان باید توجه داشته باشند که فرصت انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی به شکل قبل تمدید نخواهد شد. او گفت: «وقت زیادی در اختیار داوطلبان نیست. توصیه جدی ما این است که با جمع‌بندی مطالب خود، یک انتخاب رشته عاقلانه در دوره‌های تمام‌وقت و نیمه‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی انجام دهند. البته ثبت‌نام در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تا آغاز نیمسال تحصیلی ادامه خواهد داشت.»


رشته های جدید دانشگاه آزاد اسلامی براساس نیازهای بومی و پاسخ به نیازهای مخاطبان راه اندازی می‌شود


منوری در پاسخ به سوالی درباره رشته‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای نخستین بار ارائه می شود گفت: «تصویب رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی فرآیندی دارد که براساس قوانین مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت است و بر این اساس دانشگاه موظف است استانداردهای لازم موردتوجه این نهادها را کسب کند. البته قبل از تمام این موارد، ممیزی و پایش بسیار سختی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد که رشته‌ها پس از این ممیزی، مصوب می‌شوند. به تازگی و پس از آغاز مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی، براساس سند ملی آمایش و نقشه جامع علمی کشور؛ رشته های جدید دانشگاه براساس نیازهای بومی و پاسخ به نیازهای مخاطبان راه اندازی می‌شود.»


رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی تجهیزات و زیرساخت‌های لازم را دارد


او افزود: «با ممیزی سختگیرانه‌ای که در دانشگاه آزاد اسلامی درباره رشته‌ها وجود دارد، اعلام می‌کنم که هر واحدی که رشته فاقد استانداردهای لازم را داشته باشد، سازمان مرکزی آن رشته را از دفترچه حذف می‌کند. بنابراین این اطمینان را به داوطلبان می‌دهم که همه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی دارای تجهیزات و زیرساخت‌های لازم است. همچنین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ آزمایشگاهی و کارگاهی، علاوه بر آزمایشگاه‌های خود واحد، به شبکه‌ای به نام «ساها» متصل هستند که همه دانشجویان می‌توانند از حدود 11هزار آزمایشگاه و کارگاه این سامانه استفاده کنند.»


داوطلبان صرفاً براساس علاقه خود به چینش اولویت‌ها در انتخاب رشته بپردازند


منوری درباره چگونگی چینش اولویت‌های انتخاب رشته و تأثیر آن در قبولی گفت: «برخلاف انتخاب رشته سنتی در سال‌های گذشته، در حال حاضر جابه‌جایی اولویت‌ها در شانس قبولی تاثیری ندارد و داوطلبان صرفاً باید براساس علاقه خود به چینش اولویت‌ها بپردازند. در واقع در مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، نمره‌ای که داوطلب کسب کرده، ملاک خواهد بود و تا زمانی که انتخاب رشته داوطلبی که رتبه بالاتری دارد، رسیدگی نشود، به سراغ تعیین تکلیف انتخاب رشته رتبه پایین‌تر نمی‌روند.»


دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ کیفیت آموزش رشته های علوم پزشکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد


او درباره افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ کیفیت آموزش رشته‌های علوم پزشکی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و نسبت استاد به دانشجو در دانشکده دندانپزشکی یک به 8 است و تعداد یونیت‌ها و تجهیزات موردنیاز رشته‌های پزشکی دانشگاه بسیار بالاست.» منوری ادامه داد: «به نقل از دکتر ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 26 فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه با قرار گرفتن در جمع 2.5 درصد برتر فارغ‌التحصیلان این رشته، مستقیماً و بدون گذراندن طرح می‌توانند وارد مقاطع تخصصی شوند و از این حیث دانشگاه آزاد اسلامی رتبه اول را در بین دانشگاه‌های پزشکی کشور به دست آورده است.»


مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح شهریه دوره‌های خودگردان گفت: «نکته جالب در این خصوص پایان دادن به افسانه شهریه‌های بالای دانشگاه آزاد اسلامی است، چرا که دوره‌های خودگردان دانشگاه های دولتی شهریه‌هایی بیشتر از دانشگاه آزاد اسلامی دارند. علاوه بر این، با نگاهی به شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی به این نتیجه می رسیم که دانشگاه آزاد اسلامی با 11میلیون مترمربع فضای مسقف آموزشی، 70هزار عضو هیات علمی، 11هزار کارگاه و آزمایشگاه و... یکی از ارزان‌ترین نظام‌های آموزشی غیردولتی در کشور است.»


او افزود: «هزینه تدریس به یک دانشجوی پزشکی بسیار بالاست و در دانشگاه آزاد اسلامی تنها بین 40تا 50درصد هزینه‌ها از محل شهریه به دست می‌آید.


کاهش 50درصدی شهریه در برخی رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی


منوری در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی کاهش 50درصدی شهریه در برخی رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مطابق مصوبه دانشگاه آزاد اسلامی که در قالب یک بخشنامه به واحدها ابلاغ شده است، در برخی رشته‌های کاردانی و کارشناسی بدون آزمون که مطابق نقشه جامع علمی کشور نیاز به آن‌ها وجود دارد لیکن بنا به هر دلیلی، درخواست داوطلبان برای حضور در آن رشته‌ها کم است، در یک پروسه قانونی، تا 50درصد کاهش شهریه خواهیم داشت. داوطلبان در هنگام ثبت‌نام نهایی در واحدها باید از واحدها بخواهند که این رشته‌ها را معرفی کنند.»


او افزود: «طبیعتاً در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی که رشته های کم‌طرفداری نیستند، این کاهش شهریه را نخواهیم داشت. البته رشته‌های بدون آزمون بسیاری از واحدها مشمول این کاهش شهریه شده‌اند.»


منوری در پایان گفت: «داوطلبان در 24 ساعت پایانی انتخاب رشته به اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌هایی که در سایت روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.iau.ac.ir و مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه به آدرس sanjesh.iau.ac.ir منتشر می‌شود، دقت کنند و جهت کسب هرگونه اطلاعات، فقط به این دو سایت مراجعه کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته