دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1395 - 08:46
کارشناس فوتبال ایران:

شاید تخصص کی‌روش اسیر سرعت چینی‌ها شود/ نباید جنگ میانه میدان را ببازیم

کارشناس فوتبال ایران گفت: در جدال ایران و چین تیمی که بهتر نقشه‌های تاکتیکی‌اش را پیاده کند، بدون شک برنده می‌شود.
کد خبر : 115693

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، درباره دیدار تیم ملی ایران در خانه چین گفت: «برای آنکه قضاوت درست‌تری در مورد این بازی داشته باشیم بهتر است بازی قبلی دو تیم را بررسی کنیم و با سنجش دقیق اتفاقاتی که رخ داد، به نتیجه معقولی برسیم. در هر صورت تقابل امروز نبرد تیم‌های برنده و بازنده هفته اول است و انگیزه‌های هر دو تیم در این بازی متفاوت است.»


او ادامه داد: «ابتدا شرایط بازی اول چینی ها مقابل کره‌جنوبی را تحلیل می‌کنیم. «هوانگ‌بو» سرمربی تیم ملی چین برای بازی مقابل کره تصمیم گرفته بود با دفاعی منطقی به دنبال استفاده از ضدحمله‌‌ها باشد. اتفاقی که با اشتباه خط هافبک کره‌ای‌ها امکان‌پذیر بود. به همین خاطر چینی‌ها از یک سوم میانی زمین خود به دفاع پرداختند. نقشه سرمربی چین حساب شده بود و فرصت‌های گلزنی مناسبی هم نصیب مهاجمان چینی‌ها شد اما آنها بلد نبودند به درستی موقعیت‌ها را تبدیل به گل کنند. از دست دادن فرصت‌های گلزنی باعث شد تا این کره‌ای‌ها باشند که به گل اول بازی برسند.»


کارشناس فوتبال ایران افزود: «بعد از گل کره‌ای‌ها که با اشتباه بازیکن چین به ثمر رسید باز هم شیوه بازی هر دو تیم تغییر نکرد. چینی‌ها باز هم در اشتباهات خط میانی کره فرصت‌های خوبی برای زدن گل ایجاد می کردند اما بی دقتی مهاجمان باعث شد تا روند بازی به سود تیم میزبان پیش برود و کره‌جنوبی اختلاف خود را به 3 گل برساند. بعد از این چینی‌ها به صورت غریزی نحوه بازی خود را عوض کردند. آنها حملات مستمری را روی دروازه کره انجام دادند و به نتیجه رسیدند. چینی‌ها 2 گل زدند و اگر دقت می‌کردند امکان تساوی هم وجود داشت اما دیر روش بازی‌شان را عوض کرده بودند. کاری که باید از ابتدای نیمه دوم انجام می دادند اما ترسو بازی کردن این عواقب را هم دارد.»


وی با اشاره به نقاط ضعف و قوت تیم ملی چین عنوان کرد: «سرمربی چین مرحله آزمون و خطای تیمش را در بازی اول پشت‌سر گذاشت. او متوجه شد که روش غلطی را برای بازی با تیم کره انتخاب کرد و تاوان آن هم از دست رفتن 3 امتیاز بود. او این بار در خانه تیمش را هجومی به زمین می‌فرستد و از شاگردانش می‌خواهد که برای پیروزی همه تلاش خود را بکنند. زدن 2 گل به کره در حالی که 3 گل عقب هستی به صورت ذاتی این باور را به بازیکنان تیم می‌دهد که می‌توان با هجوم به نتیجه رسید.»


چراغپور در ادامه در خصوص تیم ملی ایران بیان داشت: «ما با شرایطی متفاوت نسبت به چین برابر قطر بازی کردیم. امتیاز میزبانی و کسب 3 امتیاز در گام نخست اهمیت زیادی داشت. ولی یک اشتباه بزرگ از سوی ما صورت گرفت. پیشرفت‌های فوتبال قطر بیش از حد دیده شده بود و فراموش کرده بودیم که ما هم توانایی‌های خاص خود را داریم. «کارنیو» سرمربی تیم ملی قطر به شاگردانش آموخته بود که از نوک حمله دفاع کنند و برای همین فرصت خلق موقعیت به مهاجمان ما داده نمی‌شد. قطری‌ها به مساوی راضی بودند و بازیکنان ایران هم از تک فرصت‌هایی که به دست می‌آوردند، استفاده نمی‌کردند. قطر به تساوی رسیده بود چون خط هافبک ما را از کار انداخته بود و تنها اشتباه مرگبار دروازه‌بان‌شان 3 امتیاز را به ایران داد. پس تیم کی‌روش در روزی که برنامه‌هایش توسط حریف خنثی شده بود، برنده از زمین خارج شد.»


او در ادامه خاطرنشان کرد: «در بازی امروز مربیان هر دو تیم بازی اول یکدیگر را دیده‌اند پس به نقاط ضعف و قوت همدیگر آگاهی نسبی را دارند. هرچند شناخت مربیان قطعا به یک بازی نیست. مشخصا تیم ملی ایران با شیوه‌ای بازی می‌کند که کی‌روش شاگردانش را در آن متخصص کرده است. انجام دفاع از میانه زمین و استفاده از ضد حملات. چین میزبان است و تساوی هم برایش با باخت فرقی ندارد. پس هجومی بازی می‌کند. مرحله اصلی کار درون زمین است. تیمی که بهتر نقشه‌های تاکتیکی‌اش را پیاده کند، بدون شک برنده می‌شود. ما یاد گرفته‌ایم که به خوبی دفاع کنیم و روی حمله حریف، ضدحمله بزنیم. اما پیاده کردن آن درون زمین چین دشوار است و شاید تخصص کی‌روش اسیر سرعت چینی‌ها شود.»


چراغپور تاکید کرد: «در بازی امروز برابر چین مشکل بزرگی داریم که باید ببینیم کی‌روش چه برنامه‌ای برای رفع آن دارد. ما در کناره‌ها عملکرد خوبی از رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی ندیدیم. آنها از مسابقات دور بودند و در بازی با قطر هم ضعف آنها مشهود بود. اگر این مشکل را کی‌روش به خوبی پوشش دهد به پیروزی برابر چین می‌توانیم امیدوار باشیم، اما اگر نتوانیم این ضعف را برطرف کنیم، سرعت چینی‌ها دردسرهای زیادی را به همراه خواهد داشت. امکان اخطار و اخراج بازیکنان ما زیاد است و البته که در میانه زمین نباید در دوندگی‌ها مغلوب شویم و جنگ میانه میدان را ببازیم. اگر آیتم‌‌های لازم را داشته باشیم، امکان پیروزی‌مان وجود دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته