دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طیب نیا:برخی می‌خواهند یک شبه شرکت‌ها را سودآور کنند

طیب‌نیا گفت: در 30 سال گذشته نتوانسته‌ایم بنگاه‌ها را سودآور و مدیریت کنیم و حالا که بحث خصوصی‌سازی پیش آمده است برخی می‌خواهند یک شبه شرکت‌ها را اصلاح ساختار و سودآور کنند.
کد خبر : 115615

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشکر از پوری حسینی به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و اعضای هیات عامل این سازمان اظهار داشت: به حق مدیران این سازمان جزو فعال و کارآمدترین مدیران زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند و کار فوق‌العاده سختی در این سازمان در راستای واگذاری‌ها انجام می‌شود.
علی طیب‌نیا در مجمع سازمان خصوصی‌سازی در خصوص دلایل عدم توفیق واگذاری‌ها در سال گذشته گفت: مقاومت بسیار سخت دستگاه‌های دولتی در تمامی مراحل واگذاری‌ها مهمترین دلایل سه گانه عدم توفیق اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: وضعیت نامناسب شرکت‌های باقیمانده در سبد خصوصی‌سازی نیز دومین دلیل است که با توجه به زیانده‌بودن و وضعیت نامناسب این شرکت‌ها، در عمل کار ارزشگذاری بنگاه‌های دولتی را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: سومین دلیل عدم توفیق خصوصی‌سازی نیز این است که در دو سال گذشته شرایط بازار سرمایه نامناسب بوده است که این موضوع نه تنها اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور بلکه برخی بخش‌ها از اقتصاد، از جمله نهادهایی چون بانک‌ها را هم با مشکل مواجه کرده است.
طیب‌نیا اضافه کرد: خوشبختانه امسال وضعیت بازار سرمایه نسبت به دو سال گذشته بهتر است که این موضوع امکان فروش شرکت‌های دولتی را افزایش می‌دهد و اگر در شیوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی اصلاحاتی را انجام دهیم و در صورتی که مقاومت‌ها نیز کمتر شود، می‌توانیم به موفقیت اجرای خصوصی‌سازی در کشور امیدوار باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص تعیین اهلیت در واگذاری‌ها تصریح کرد: شخصا موافق تعیین اهلیت در واگذاری‌ها نیستم چرا که تجربه نشان می‌دهد زمانی که اهلیت مبنای واگذاری‌ها باشد، خصوصی‌سازی وارد شیوه‌هایی همچون واگذاری از طریق مذاکره می‌شود که این نوع واگذاری با اگر و اماهای زیادی مواجه است. بعلاوه این که تجربه تعیین اهلیت در واگذاری‌ها در سال‌های گذشته تجربه خوبی نبوده است.
وی گفت: در برخی مواقع اظهارنظرهایی می‌شود که بهتر است دولت ابتدا اقدام به اصلاح ساختار شرکت‌ها و پس از آن اقدام به واگذاری سهام خود کند که بر این اساس باید گفت این موضوع حرف قشنگ اما نشدنی است؛ چرا که اگر بتوانیم شرکت‌ها را اصلاح ساختار و سودآور کنیم دلیلی ندارد که دیگر آنها را واگذار کنیم.
وی با اشاره به این که برخی افراد اصلاح ساختار را در راستای آوردن بهانه‌ای برای عدم واگذاری بنگاه‌ها مطرح می‌کنند اذعان داشت: در دنیا، کشورها از این جهت روی به اجرای سیاست خصوصی‌سازی آورده‌اند که دولت‌ها در مجموع توان مدیریت و سودآور کردن شرکت‌ها را ندارند و مدیران خوبی برای اداره بنگاه‌ها نیستند و به همین جهت است که روی به اجرای خصوصی‌سازی آورده‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که در کشور ما همه کارها در راستای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در دست سازمان خصوصی‌سازی نیست و برخی عوامل بیرونی هم در این زمینه تاثیرگذارند اظهار امیدواری کرد با بهبود شرایط بورس رفته رفته امکان واگذاری شرکت‌های دولتی فراهم شود تا این که تا پایان امسال شاهد اتمام اجرای خصوصی‌سازی در کشور باشیم.
وی در ادامه با تشکر از پوری حسینی به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی سازی و اعضای هیات عامل این سازمان اظهار داشت: به حق مدیران این سازمان جزو فعال و کارآمدترین مدیران زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند و کار فوق‌العاده سختی در این سازمان در راستای واگذاری‌ها انجام می‌شود؛ چرا که باید از مقامات محلی گرفته تا نهادهای نظارتی پاسخگو باشند.
طیب‌نیا افزود: از سوی دیگر چسبندگی سختی به اموال و دارایی‌های دولت در تمامی سطوح مدیریتی دیده می‌شود که این موضوع اجرای سیاست خصوصی‌سازی در کشور را با مشکل مواجه کرده است و بر این اساس از مدیران سازمان خصوصی‌سازی که با درستی و پاکدستی و تخصص اقدام به واگذاری سهام دولتی می‌کنند تشکر می‌کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته