دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیام مدیرکل هنرهای تجسمی به جشنواره تجسمی جوانان

برنامه‌ریزی هنر جوان بدون نگاه دقیق به دنیای معاصر راهگشا نیست

مدیرکل هنرهای تجسمی به بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان پیام داد.
کد خبر : 115535

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی در پیامی برای بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان نوشته است: تداوم و تقویت موقعیت ها و دوره های فرهنگی، هنری، ضرورتی است که از تاخر و نابسامانی فرهنگی، هنری ممانعت می کند و با پیوند ریشه های فرهنگی و همنشینی جریان های هنری در هر دوره ای انباشت فرهنگی را به دنبال دارد. در مسیر تداوم و در نتیجه انباشت فرهنگی و هنری، نسل جوان اهمیت بسیاری پیدا می کند تا این نسل با شناخت ریشه ها و داشته های بومی و ملی و از سوی دیگر جریان ها و تحولات بین المللی و جهانی هنر، آثاری خلاقانه و مرتبط با فرهنگ و هنر ایران اسلامی تولید کند.


در ادامه پیام ملانوروزی آمده است: اقتضای زمانه و شرایط و ضرورت ها و نیازهای هر دوره برای برنامه ریزی و اجرای برنامه های حوزه جوانان اصلی اساسی است و بی تردید امروزه که تحولات سریع و گسترده ارتباطی، امکان تعامل هنرمندان و جوانان در هر نقطه جهان و نمایش و ارائه آثار از طریق رسانه ها جهان را دگرگون کرده، برنامه ریزی برای جوانان و هنر جوان بدون نگاه دقیق به مشخصات دنیای معاصر چندان راهگشا و رهنمون به مقصود و منظور نخواهد بود.


دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از یک طرف و نهادهای فرهنگی و هنری دولتی و غیر دولتی از سوی دیگر و البته در تعامل با هم با زمینه سازی مناسب برای کشف استعدادها، حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر و توسعه هنری بوده اند.


مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به اهداف و کارکرد جشنواره نوشته است: جشنواره های هنری نیز گرچه در مواردی ممکن است کارکرد متناسب با اهداف را چنانکه باید محقق نکنند، اما در حوزه جوانان جشنواره ها و رویدادهای هنری با نگاه همه جانبه به ضرورت ها و توانمندی ها امکان توسعه هنر کشور را دارند. جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور که خوشبختانه مستمر و با کمترین وقفه و تاخیر تاکنون برگزار شده و تعدادی از برگزیدگان این رویداد در دوره های ابتدایی، امروز از هنرمندان و استادان تاثیرگذارند، با توجه به شیوه برگزاری و ایجاد فضای تعامل بین هنرمندان و استادان با جوانان، فرصتی برای شناسایی و بروز استعدادها و ارتباط جوانان با ریشه های فرهنگی بومی و جریان های جهانی هنر است. جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور در دنیای معاصر که تحولات ارتباطی بر انتقال سریع و گسترده جریان های هنری تاثیرگذاشته و مفهوم هنر را متحول کرده است، می تواند فرصتی برای ارزیابی وضعیت هنر جوان و نسبت آن با فرهنگ و هنر بومی و جریان جهانی شدن و تامل درباره آینده هنرمندان جوان باشد. اما تردیدی نیست که وضعیت اجتماعی، فرهنگی و هنر جوان نزدیک به سی سال پیش و ضرورت های آن دوره که جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را موجب شد، در حال حاضر بسیار متفاوت است و همین تفاوت اجتماعی، فرهنگی جوانان در ارتباط با تحولات جامعه و جهان است، که بازنگری اهداف و کارکردهای جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را یادآوری می کند تا حضور موثر این رویداد در شرایط جشنواره ها و بی ینال های متعدد و در جامعه معاصر فراهم شود.


در پایان این پیام آمده است: جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور، مصداقی از تمرکززدایی فعالیت ها و برنامه های هنری است که از آغاز تاکنون در استان ها برگزار شده و اکنون بیست و سومین دوره این جشنواره در استان کردستان که از ظرفیت های مهم و هنرمندان ارزشمندی در هنرهای تجسمی برخوردار است، برگزار می شود.


تلاش همکاران جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و هنرمندان عزیز را در برگزاری این جشنواره پاس می دارم و برای جوانان ایران اسلامی در تمامی عرصه ها به ویژه در هنر آرزوی روزها و سال های موفق و درخشان را دارم.


بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان امروز در سنندج آغاز می شود و 17 شهریورماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.



انتهای پیام/

برچسب ها: مجید ملانوروزی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته