دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1395 - 13:25

تکلیف مصوبات کمیسیون‌های بدون حد نصاب، منتظر رأی دوسوم نمایندگان مجلس

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس از بررسی اصلاحیه آیین‌نامه داخلی مجلس درباره مصوبات کمیسیون‌هایی که حدنصاب اعضا را ندارند، در صحن علنی مجلس خبر داد.
کد خبر : 115515

عزت‌الله یوسفیان‌ملا رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره مصوبات داخلی کمیسیون‌هایی که تعداد اعضای آن به حد نصاب نرسیده است، اظهار کرد: طبق تصمیم کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، دو کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس که تعداد اعضای آن به حد نصاب نرسیده است می‌توانند به کار خود ادامه دهند و مصوبات داخلی آن‌ها نیز همچون سایر کمیسیون‌ها می‌تواند در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد.


نماینده آمل ادامه داد:‌ اما این تغییر آیین‌نامه اختیار اصل 85 قانون اساسی را به این دو کمیسیون نمی‌دهد.


به گزارش آنا، طبق اصل 85 قانون اساسی مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌‏های داخلی خود تفویض کند. اصل 72 قانون اساسی تأکید دارد که «مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیبی که در اصل نود و ششم آمده بر عهده شورای نگهبان است».


یوسفیان‌ملادر ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد: این اختیار به دو کمیسیون فرهنگی و قضایی مجلس تنها به همین دوره دهم مجلس شورای اسلامی محدود می‌شود و برای اجرایی شدن آن، این مصوبه داخلی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس باید به تصویب دوسوم نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.


وی عنوان کرد که بعد از تعطیلات مجلس، این اصلاحیه و بررسی آن در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت.


به گزارش آنا، هفته گذشته مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی درباره توافق‌نامه ایران با یکی از کشورهای خارجی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. تعدادی از نمایندگان در صحن علنی با این منطق که تعداد اعضای کمیسیون مذکور کمتر از نصاب 23 عضو است، مصوبات آن را غیرقانونی می‌خواندند اما در مقابل دسته دیگری از نمایندگان معتقد بودند با وجودی که تعداد اعضای کمیسیون کمتر از نصاب لازم است، کمیسیون نمی‌تواند بیکار بنشیند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته