فانی: مجلس هشتم دانشآموزی در تقویت روحیه پرسشگری موثر واقع شود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی در مراسم تجدید میثاق نمایندگان مجلس هشتم با آرمانهای امام خمینی (ره) که در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که در این مجلس وجود دارد شور و حال دانش آموزی است که ما میتوانیم از مشارکت دانش آموزان بهره ببریم. اگر بخواهیم از مشارکت دانش آموزان بهره بیشتری ببریم باید آنها را در قالب شوراها فعال کنیم تا بتوانیم فرآیند تعلیم و تربیت را بر اساس خواستهها، مشکلات و نیازهای دانش آموزان پیگیری کنیم زیرا چنین آموزش و پرورشی بسیار موثرتر و اثربخش تر خواهد بود.
وی افزود: در دولت یازدهم یکی از سیاستها در وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت دانش آموزان، معلمان، اولیا، مردم و همه نهادهای دولتی و غیردولتی در حوزه آموزش و پرورش است که اگر روزی چنین اتفاقی نهادینه شود بسیار مبارک خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان میتوانند در تصمیم سازی و تصمیم گیری به عنوان یک رکن اساسی در آموزش و پرورش مطرح باشند البته هنوز بحث مشارکت دانش آموزان در مدارس نهادینه نشده است اما ما در حال برنامه ریزی و نهادینه کردن آن هستیم زیرا یکی از سیاستهای دولت تدبیر و امید ایجاد نشاط و امید به آینده است که جهت گیری جدی ما در آموزش و پرورش نیز عامل ایجاد انگیزشی در تقویت نشاط و روحیه امید در دانش آموزان است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش میتواند در زمینه گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی موثر باشد زیرا دانش آموزان در سنین مختلف میتوانند با مبانی رویکردهای اقتصاد مقاومتی آشنا شوند که همین امر باعث فرهنگسازی و گفتمان سازی خواهد شد و عاملی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
فانی افزود: البته تقویت دانش آموزان مبتکر ، پژوهشگر و نوآور از سیاستهای جدی آموزش و پرورش است و در روزهای آخر تابستان مسابقات کارآفرینی، خلاقیت، آزمایشگاه و کارهای علمی در جهت توسعه فعالیتها و تقویت روحیه ابداع و نوآوری در دانش آموزان صورت میگیرد.
وی گفت: مجلس هشتم دانش آموزی میتواند در تقویت روحیه پرسشگری، ابداع و نوآوری موثذر باشد البته نباید از نقش ممتاز آموزش و پرورش در توسعه فعالیتهای فنی و حرفهای غافل شد باید سعی کنیم آموزشهای مبتنی بر مهارت را در آموزش و پرورش تقویت کنیم حال اگر این مهارت آموزشی حتی به صورت نظری هم باشد آینده بهتری را در کشور رقم میزند که مجلس هشتم دانش آموزی میتواند در زمینه مهارت آموزی و تقویت حداقل یک مهارت در دانش آموزان موثر و مفید باشد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس رویکرد جدید آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، تربیت سیاسی و اجتماعی یک رکن است و کمک میکند تا دانش آموزان در سنین مختلف نسبت به محیط، اطراف خود و تحولات محیطی حساستر باشند. مجلس دانش آموزی یکی از ابزارها و روشهایی است که میتواند به تربیت سیاسی و اجتماعی منجر شود. دانش آموزان در مجلس دانش آموزی روشهای نقد منصفانه و تحمل کردن نظرات مخالف را میآموزند.
وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای آموزش و پرورش این است که دانش آموزان بیاموزند از فرصتهای پیش روی آنها در فضای مجازی به بهترین نحو استفاده کنند زیرا فضای مجازی دارای تهدیدها و فرصتهاست و نظر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری این است که از فضای مجازی به صورت بهینه استفاده کنید و در دور جدید شورای عالی مجازی وزیر آموزش و پرورش یکی از اعضای آن است که به ترکیب این شورا اضافه شده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدیریت فضای مجازی در محیطهای دانش آموزی موثر است و علاوه بر آن باید اعتدال را در تربیت اجتماعی، سیاسی و دینی رعایت کنیم زیرا شما 150 نفر نماینده مجلس دانش آموزی از دانش آموزان شاخص ایران اسلامی هستید که باید روحیه اعتدال را در جامعه گسترش دهید.
انتهای پیام/