دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1395 - 16:21

زمین نفس کشید/ اعلام آمادگی آمریکا و چین برای عضویت در موافقتنامه پاریس

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و ژی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین فارغ از اختلافات دریایی و سایبری دو کشور، روز شنبه سند الحاق به موافقتنامه نامه تغییرات اقلیمی  پاریس را امضا کردند.
کد خبر : 115307

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، آنها دوره جدیدی از همکاری‌های اقلیمی (دو کشور) را به عنوان بهترین بخت حفط کره زمین اعلام کردند.


در مراسم حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد،‌ اوباما و ژی نمایندگان دو کشور بزرگ تولیدکننده آلودگی کربنی، مجموعه‌ای از اسناد را به دبیرکل ملل متحد، بان‌کی‌مون تحویل دادند. این اسناد تأیید می‌کند که آمریکا و چین گام‌های ضروری برای الحاق به موافقتنامه پاریس که بسته به هر کشور مکانیسم متفاوتی برای کاهش آلاینده‌های کربنیک را مقرر می‌کند، می‌پیمایند.


اوباما درباره این پیمان گفت: «این مبارزه‌ای نیست که یک کشور فازغ از اینکه چقدر قدرتمند است به تنهایی بتواند انجام دهد. بعضی روزها شما درک می‌کنید که الان همان لحظه‌ای است که باید برای حفظ سیاره‌مان تصمیم نهایی را بگیریم.»


ژی نیز اعلام کرد که امیدوار است که کشورهای دیگر این توافق را دنبال کنند و فن‌آوری‌های جدیدی را به کار ببرند که بتواند آنها را در عمل به تعهداتشان کمک کند. به گفته وی «زمانی که راه‌کارهای قدیمی دیگر برای ما وجود نداشته باشد باید به سوی اختراع حرکت کنیم.»


اعلام رسمی ایالات متحده آمریکا و چین مبنی بر پیوستن به موافقتنامه پاریس به این معناست که این سند در پایان همین سال یعنی زودتر از زمانی که پیش‌بینی می‌شد لازم‌الاجرا می‌شود. 55 کشور باید برای لازم‌الاجرا شدن به این موافقت‌نامه بپیوندند. این دولت‌ها همچنین باید دست‌کم 55 درصد آلودگی کربنیک جهانی را تولید کنند.


آمریکا و چین به صورت مشترک 38 درصد از آلودگی دی اکسید کربن ساخت بشر را تولید می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته