دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1395 - 13:05

سردار انصاری: عربستان باید با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شبهه‌های فاجعه منا را آشکار کند

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: عربستان به عنوان کشور میزبان باید کمیته حقیقت‌یاب با حضور تمام کشورهایی که در حج سال گذشته حضور داشتند، تشکیل دهد و اسناد، مدارک، اطلاعات و... را ارائه دهد تا ظن نقشه از پیش طراحی شده مرتفع شود.
کد خبر : 115192

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار محسن انصاری در نشست خبری که پیرامون اعلام برنامه‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا برگزار شد، گفت: دوم مهر سال گذشته در روز عید قربان شاهد فاجعه غمبار منا بودیم که به تعبیر مقام معظم رهبری، مدیریت غلط و اقدامات ناشایستی که عامل این جریان بوده نباید از نظرها دور نگه داشته شود.


وی با بیان اینکه 27 کشور مسلمان در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند، افزود: 461 نفر از ایرانیان در منا به شهادت رسیدند و حدود 10 نفر نیز در مسجدالحرام در حادثه سقوط جرثقیل جان خود را از دست دادند که حدود 60 نفر از این شهدا از ایثارگران و 37 نفر نیز از جانبازان دفاع مقدس بودند. همچنین 22 نفر از شهدای حادثه منا از خانواده‌های ایثارگران و 6 نفر از دیپلمات‌ها نیز در این حادثه حضور داشتند.


قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: تنها 39 نفر از شهدای حادثه منا در گلزارالشهید مکه تدفین شدند و خانواده آنها رضایت دادند که ابدان این افراد در قدمگاه حضرت رسول(س) باقی بماند.


انصاری با بیان اینکه حادثه منا مشکوک بوده است، یادآور شد: عربستان به عنوان کشور میزبان باید کمیته حقیقت‌یاب با حضور تمام کشورهایی که در حج سال گذشته حضور داشتند تشکیل دهد و اسناد، مدارک، اطلاعات و... را ارائه دهد تا ظن نقشه از پیش طراحی شده مرتفع شود.


رئیس ستاد بزرگداشت شهدای منا در ادامه یادآور شد: به هرحال سوء‌مدیریت و عدم‌کمک‌رسانی و سازماندهی مناسب برای اقدامات درمانی به شهدا و مصدومان حادثه منا ظن نقشه از پیش طراحی شده را برای ما تقویت می‌کند. البته ما پیش‌داوری نمی‌کنیم اما از عربستان به عنوان کشور میزبان این انتظار را داریم تا اقدامات لازم را برای برطرف شدن این ظن انجام دهد.


وی با بیان اینکه تمام جانباختگان حادثه منا شهید محسوب شدند، گفت: پیشنهاد شده تا دوم مهر به عنوان روز ملی حادثه منا نامگذاری شود که این پیشنهاد در دست بررسی است.


انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه برخی خانواده‌های شهدای منا مدعی آن هستند که از هیچ‌یک از مزایای خانواده‌ شهید بهره‌مند نیستند، گفت: برای این خانواده‌ها 20 نوع خدمت طراحی شده و آنها از مزایای این خدمات بهره‌مند هستند که از جمله آن می‌توان به کارت سلامت و کارت ایثارگری برای خانواده آنها نام برد.


وی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر اینکه فاجعه منا نباید به دست فراموشی سپرده شود، گفت: به همین منظور، سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران ستاد بزرگداشت شهدای منا را برگزار کرده که در آن 12 کمیته از سازمان‌های مختلف حضور خواهند داشت تا بتوان یاد و خاطره شهدای منا را زنده نگاه داشت و خدماتی را به خانواده آنها ارائه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته