دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 09:38

چالش تازه اوباما، اتحاد دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان سنا در حمایت از لایحه ضد ایرانی

دموکرات‌های مجلس آمریکا در حال پیوستن به جمهوری‌خواهان در حمایت از لایحه ضد ایرانی پیشنهادی هستند.
کد خبر : 11515

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رویترز در گزارشی به قلم «سوزان کورنول» و «دیوید لاودر» نوشت:


دموکرات‌های آمریکا در حال پیوستن به جمهوری‌خواهان در حمایت از لایحه‌ای هستند که به کنگره امکان می‌دهد کاهش تحریم‌ها علیه ایران را در یک توافقنامه هسته‌ای با این کشور تصویب یا رد کند. همچنین به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به تشکیل یک اکثریت ضد وتو هستند که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید می‌تواند باعث تضعیف مرحله حساس نهایی مذاکرات شود.


حمایت قانونگذاران آمریکا از حزب اوباما از چنین لایحه‌ای نشان‌دهنده عمق نگرانی در واشنگتن بر سر تهدید ناشی از ایران و نگرانی بسیاری از قانونگذاران است که مسدود شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران را برای جلوگیری از خطر ناشی از آن خواستار هستند.


پس از اعلام تفاهم‌نامه سوئیس بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که هفته گذشته انجام شد، سناتور‌های آمریکا دوباره بر حمایت خود از لایحه‌ مورد حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مبنی بر ورود کنگره بر تایید توافق نهایی با ایران تاکید کردند و تلاش می‌کنند این لایحه برای کاخ سفید خوشایند‌تر به نظر برسد.


به‌رغم ادعاهای کاخ سفید درمورد اینکه اوباما به تنهایی قدرت دارد مذاکره کند و این توافق‌نامه در حال شکل گیری را به منظور محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران در ازای حذف تدریجی تحریم‌های فلج‌کننده علیه این کشور به اجرا درآورد، دموکرات‌ها به همراه جمهوری‌خواهان که کنترل کنگره را در اختیار دارند راه خود را به سوی تصویب چنین لایحه‌ای دنبال می‌کنند.


ایران و قدرت‌های جهان تا ۳۰ ژوئن فرصت دارند به یک توافقنامه نهایی به منظور پایان دادن به مناقشه موجود برسر برنامه هسته‌ای تهران دست یابند.


کاخ سفید روز سه شنبه تایید کرد اوباما این لایحه را در صورتی که به شکل فعلی باشد، وتو خواهد کرد.


«باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت حتی با وجود اینکه کنگره در میان یک تعطیلی بهاری قرار دارد، سناتورهای دموکرات با جدیت تلاش می‌کنند این لایحه تا هفته آینده در کمیته روابط خارجی تصویب شود.


سناتور چاک شومر یکی از با نفوذ‌ترین سناتورهای دموکرات که در تهیه این لایحه کورکر را همراهی کرده است نیز بار دیگر بر حمایت خود از نقش کنگره در لغو تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد.


وی اظهار داشت: «من قاطعانه معتقدم کنگره باید حق داشته باشد هرگونه توافقنامه را تصویب یا رد کند. من از لایحه کورکر که زمینه‌سازی چنین چیزی است حمایت می‌کنم».


شومر یک یهودی و نماینده نیویورک با جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار یهودی است.



تقداماتی برای تلطیف لایحه


براساس لایحه کورکر، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت این توافق نامه را بررسی کند و طی آن کاهش تحریم‌ها به حال تعلیق درخواهد آمد و قانونگذاران می‌توانند اقدامات مرتبط با تحریم‌ها را تصویب یا رد کنند.


کورکر پیش‌تر موافقت کرده است این لحن تغییر یابد، فقدان اقدام کنگره به معنی تصویب توافقنامه تلقی شود و کنگره تنها بتواند کاهش تحریم‌های کنگره را ارزیابی کند و نه همه توافقنامه را.


«تیم کین»، سناتور دموکراتی که در تهیه این لایحه کورکر را همراهی کرده نیز گفت که این تغییرات در لایحه کورکر به درخواست وی صورت گرفته است.


کاخ سفید و متحدانش در کنگره طی چند روز آینده می‌توانند به دنبال راه‌هایی برای تلطیف بیشتر لایحه کورکر باشند. مسئله کاهش تحریم‌ها علیه ایران یکی از مسائل مهم مورد بحث در مذاکرات نفس‌گیر و فشرده با ایران به شمار می‌رود که همچنان می‌تواند مانعی برسر دستیابی به یک توافق نامه نهایی با تهران باشد.


کاخ سفید اعلام کرده است تحریم‌ها به تدریج کنار گذاشته خواهد شد اما مذاکره کنندگان ایران تفسیری متفاوت را ارائه می‌کنند و می‌گویند تحریم‌ها علیه این کشور فورا لغو خواهد شد.


دولت اوباما معتقد است این لایحه مانعی برسر راه مذاکرات با ایران است و ممکن است ایران را از امضا توافقنامه‌ای بازدارد که به طور بالقوه می‌تواند به چند دهه روابط متشنج با ایران پایان دهد و به تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت در خاورمیانه کمک کند.


با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود هر ۵۴ سناتور جمهوریخواه یا اکثر آنها به همراه نه دموکرات که به تهیه این لایحه کمک کرده‌اند، از آن حمایت کنند ۶۰ رای مورد نیاز برای تصویب چنین لایحه‌ای در سنا تضمین می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته