دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1395 - 10:49

3 روز عزای عمومی در ازبکستان/ رئیس مجلس سنا جانشین کریمف شد

همزمان با اعلام خبر فوت اسلام کریمف، رئیس‌جمهوری ازبکستان پس از 26 سال مسئولیت از دوران شوروی تا کنون، سه روز عزای عمومی اعلام شد. 
کد خبر : 115122

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا نقل از ایرنا، همچنین نعمت‌الله یولداشف، رئیس مجلس سنا به عنوان کفیل ریاست‌جمهوری این کشور تعیین شد.


خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که به مناسبت سوگواری برای درگذشت رئیس‌جمهوری این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شده و شوکت میرزایف به عنوان رییس کمیسیون برگزاری مراسم خاکسپاری انجام وظیفه می‌کند. تمام مدارس شهر نیز بسته شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای مراسم خاکسپاری در نظر گرفته شده است.


این سایت اعلام کرده است که براساس دستورالعمل دولتی، تمامی مقام‌ها موظف شده‌اند در مراسم تدفین با لباس سیاه رنگ و به صورت منظم حضور یابند. همچنین به هر منطقه از استان سمرقند دستور داده شده است، هیات‌هایی منتخب متشکل از 15 تا 20 نفر را با لباس سوگواری به مراسم اعزام کنند.


بنا به این گزارش، رئیس‌جمهوری ازبکستان در سن 78 سالگی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل عارضه خونریزی مغزی در گذشته است.


بسته شدن فرودگاه سمرقند در ازبکستان بر روی تمام پروازها و محدود شدن فعالیت آن فقط برای هواپیماهای دارای مجوز ویژه در روز شنبه اجرا شده است.


شبکه تلویزیونی ار. ب. کا در روسیه با اعلام این خبر افزود: «انتظار می‌رود شهر سمرقند زادگاه اسلام کریمف روز شنبه میزبان سران 11 کشور عضو جامعه مشترک‌المنافع (جمهوری‌های شوروی سابق) برای شرکت در مراسم خاکسپاری وی باشد.»


بنا به این گزارش از شامگاه پنجشنبه عملیات پاکسازی و آماده کردن شهر سمرقند به صورت گسترده آغاز شده است و روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس نیز نوشت که اسلام کریمف ممکن است در شهر سمرقند دفن شود.


براساس گزارش‌های انتشار یافته، ماموران و گشت‌های پلیس در شهرهای بزرگ ازبکستان به ویژه تاشکند پایتخت این کشور حضور خود را افزایش داده‌اند.


پیش از این نخست‌وزیر ازبکستان به عنوان جانشین رئیس‌جمهوری این کشور که در آسیای میانه قرار دارد به عنوان محتمل‌ترین گزینه معرفی شده بود.


در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پیامی به نعمت‌الله یولداشف رییس مجلس عالی (سنای) ازبکستان که به عنوان کفیل ریاست جمهوری تعیین شده است، در گذشت اسلام کریمف رئیس‌جمهوری این کشور را تسلیت گفت. همچنین خبرگزاری تاس اعلام کرده که دیمیتری مدودیف، نخست‌وزیر روسیه در راس یک هیات برای خاکسپاری رئیس‌جمهوری فقید ازبکستان راهی این کشور می‌شود.


در همین حال سایت روس زبان فرغانه که پنج روز پیش برای نخستین بار خبر بستری شدن رئیس جمهوری ازبکستان را منتشر کرده بود و متعاقباً سکوت مسئولان این کشور را در پی داشت، روز جمعه فیلمی را به عنوان کاروان انتقال جنازه وی به شهر سمرقند برای خاکسپاری در روز شنبه روی سایت خود قرار داد.


همچنین اعلام شده است که نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهوری قزاقستان با هدف شرکت در مراسم خاکسپاری همتای ازبکستانی خود، سفر رسمی به چین را نیمه تمام گذاشته است.



انتهای پیام/

برچسب ها: اسلام کریمف
ارسال نظر
هلدینگ شایسته