دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1395 - 09:52

حاج‌رضایی: یک اشتباه از دروازه‌بان قطر کلید موفقیت‌مان شد/ اشتباه نکنیم چین را شکست می‌‌دهیم

کارشناس فوتبال ایران گفت: حساسیت بیش از اندازه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی بعضا باعث می‌شود بازیکنان تیم‌های حاضر نتوانند کیفیت همیشگی خود را ارائه کنند.
کد خبر : 115074

امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، درخصوص دومین بازی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2018 که سه شنبه هفته جاری در چین مقابل تیم ملی این کشور قرار است انجام شود گفت: «در وهله اول برای فوتبال ملی کشورم در این بازی مهم آرزوی موفقیت دارم اما ما برای آنکه بتوانیم از سد چین بگذریم نیاز به ابزاری داریم که در دیدار برابر قطر به درستی از آن استفاده نکردیم. ما در نخستین بازی خود در دور دوم مقدماتی جام‌جهانی روسیه نتوانستیم اندیشه‌های تاکتیکی خود را در زمین پیاده کنیم و برای همین هم یک اشتباه از دروازه‌بان قطر کلید موفقیت‌مان شد.»


او ادامه داد: «در فوتبال روز دنیا شرایط بازی‌ها به دو بخش مهم تقسیم می‌شود. تیم میزبان و تیم میهمان. اندیشه‌ای که از چند سال پیش «دیگو سیمئونه» در تیم فوتبال آتلتیکومادرید پیاده کرد امروز در تیم‌های زیادی اجرا می‌شود. دفاع متمرکز و بستن راه‌های نفوذ تیم حریف و استفاده از ضدحمله‌‌ها. امروز بیشتر تیم‌های میهمان سعی می‌کنند با این شیوه بازی مقابل حریفان خود موفق شوند. کاری که ما در دیدارهای پایانی جام جهانی گذشته انجام دادیم و برابر قطر و کره‌جنوبی موفق بودیم. تیم ملی قطر هم برابر ما با همین شیوه بازی کرد. البته به روشی مدرن‌تر. آنها یک خط جلوتر بازی می‌کردند و اجازه خلق موقعیت را از تیم ما گرفته بودند.»


وی خاطرنشان کرد: «ما در روز بازی با چین باید با شیوه‌ای تدافعی بازی کنیم. این موضوعی است که حدس همه کارشناسان فوتبال است. «هوانگ‌بو» سرمربی تیم ملی چین هم این موضوع را به خوبی می‌داند چرا که تیمش با همین استراتژی به مصاف کره‌جنوبی رفت و اگر مهاجمان این تیم پیش از آنکه دروازه‌شان باز شود، از ضدحمله‌هایی که داشتند، به درستی استفاده می‌کردند، نتیجه دیدارشان با کره تغییر پیدا می‌کرد. چینی‌ها بعد از گل اول هم موقعیت‌هایی خوبی را ایجاد کردند اما در استفاده از آنها ضعیف بودند.»


کارشناس فوتبال ایران یادآور شد: «شکل دیگری که از بازی تیم ملی چین در خانه کره‌جنوبی دیده شد بعد از آن بود که این تیم سه گل عقب افتاد. آنها موفق شدند دو گل بزنند و اگر دقت می‌کردند نتیجه بازی به تساوی هم کشیده می‌شد. در نگاه کلی به این بازگشت خوب چینی‌ها دو نکته وجود دارد. نکته اول به بی‌پروا بازی کردن تیم کره‌جنوبی مربوط است. آنها وقتی به برتری سه گله رسیدند، براین باور بودند که کار تمام است و تصمیم داشتند تا تعداد گل‌های خود را افزایش دهند اما در عرض دو دقیقه که دو گل خوردند، ناگهان پیروزی که به دست آورده را در آستانه از دست رفتن دیدند و به بازی دفاعی روی آوردند تا بازنده نشوند. چینی‌ها اگر از فرصت‌هایی که ایجاد کردند،‌ درست استفاده می‌کردند، بازنده نبودند. نکته دوم این بود که به خاطر حساسیت بالایی که این بازی‌ها به خاطر حضور در جام‌جهانی دارد،‌ موجب شد تا تیم کره از حمله کردن بترسد.»


حاج‌رضایی با اشاره به اتخاذ تاکتیک خاصی از سوی ایران که می‌تواند در خانه چین به نتیجه برسد، بیان داشت: «حساسیت بیش از اندازه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی بعضا باعث می‌شود بازیکنان تیم‌های حاضر نتوانند کیفیت همیشگی خود را ارائه کنند. برای همین بحث روانی و اینکه بازیکنان بتوانند کاملا در خدمت تیم باشند، خیلی مهم است. ما اگر بتوانیم با تسلط کامل بر نحوه بازی خودمان که مهارت خاصی را می‌طلبد، بازی کنیم، به طور حتم می‌توانیم در خانه چین نتیجه بگیریم. ما باید مترصد اشتباه کردن تیم حریف باشیم که احتمال بی‌‌پروا بازی کردن آن وجود دارد و البته که خودمان هم مرتکب اشتباه نشویم. چینی‌ها در خط دفاعی ضعف دارند و نامطمئن هستند و باز کردن دروازه این تیم کار دشواری نیست اما باید مراقب باشیم تا بازیکنان خط جلو حریف شرق آسیایی‌مان نتواند دروازه ما را تهدید کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته