دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 09:36

تشکیل اتاق عملیات مشترک عراق و اقلیم کردستان علیه داعش

نخست‌وزیر عراق در سفر به اربیل، از طراحی برنامه‌ای مشترک با مسئولان منطقه کردستان این کشور برای آزادسازی استان نینوا خبر داد.
کد خبر : 11506

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «العالم»، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق گفت: با دولت محلی کردستان عراق درباره گشایش افق همکاری نظامی و امنیتی و اقتصادی به توافق دست یافته است.


«العبادی» دوشنبه شب در راس هیأتی بلندپایه از وزیران، به اربیل رفت و با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرد.


نخست‌وزیر عراق در این سفر درباره موضوعات مختلف به ویژه موضوعات امنیتی و تشکیل اتاق عملیات مشترک به منظور آزادسازی موصل، با مسئولان کُرد گفت‌وگو کرد.


وی در کنفرانس خبری مشترک با «مسعود بارزانی» گفت: برای همکاری و هماهنگی درباره نقشه مشترک آزادسازی نینوا به اربیل آمده‌ایم. تجاوز به نینوا، نه به نفع دولت فدرال عراق است نه به نفع منطقه کردستان. نینوا، متعلق به مردم نینواست و باید برای حفظ منافع همه شهروندان منطقه و آزادی آن‌ها همکاری کنیم.


در این سفر، مهم‌ترین موضوعات حل‌نشده در زمینه اقتصادی از جمله بودجه و موضوع نفت و گاز نیز بررسی شد و دو طرف در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کردند که روابط منطقه کردستان عراق و دولت بغداد، در مسیر صحیح و در راستای اتحاد علیه دشمن مشترک پیش می‌رود.


از سوی دیگر «بارزانی» گفت: دیدگاه‌ها، همسان بود و به توافق و تفاهم‌هایی برای همکاری مشترک و به کارگیری همه اقدامات لازم برای حفظ منافع کشور و آزادسازی عراق دست یافتیم.


ناظران سیاسی، این دیدار را از نظر زمان‌بندی، با توجه به هم‌زمانی با پیروزی‌های عراق علیه داعش و لزوم وحدت رویه سیاسی عراق در برابر جامعه جهانی، دارای اهمیت ویژه‌ای دانستند.


«علاء طائی» تحلیل‌گر سیاسی عراقی در این باره گفت: امروز، همان‌طور که از «العبادی» و «بارزانی» شنیدیم، افق‌های تازه‌ای گشوده و زمینه حل بحران سیاسی و بحران مالی و اقتصادی میان دولت فدرال و منطقه کردستان فراهم شده است و این موضوع، تاثیر مثبتی بر حل بحران امنیتی عراق خواهد گذاشت و آزادسازی عراق را میسر خواهد کرد.


سفر «العبادی» به اربیل، نشان از اهمیت جغرافیایی کردستان عراق با مناطق اشغال شده به‌وسیله داعش دارد، زیرا این منطقه از سه محور اساسی با مناطق اشغالی عراق هم مرز است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته