دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 12:43
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی:

انصاف نیست متولد و بزرگ‌شده ایران از شناسنامه محروم باشد/رای‌آوری فوریت طرح تابعیت بدون جناح بندی‌ سیاسی

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصویب یک فوریت رسیدگی به طرح تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی رااولین گام مثبت زنان نماینده در مجلس دهم دانست و گفت: رای دادن نمایندگان به این طرح بدون جناح بندی‌های سیاسی صورت گرفت.
کد خبر : 114947

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد تصویب یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت اظهار کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مانع بزرگی از جمله نداشتن اوراق هویت و شناسنامه مواجه هستند در حالی که تنها تفاوت این افراد ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی است.


وی افزود: بحث تابعت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در قانون ایران با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو شده است. در قانون مدنی ایرانی مادر نه تنها از نظر نسبی(خون) تاثیری در تابعیت فرزند نداشته است بلکه از نظر محل تولد(خاک) نیز تاثیر خاصی در تابعیت فرزند ندارد. متاسفانه در هیچ کدام از مواد قانون مدنی که به بحث تابعیت اشاره داشته، هیچ ماده‌ای به تابعیت مادر با محل تولد زن و تاثیر این تابعیت روی تابعیت فرزند وی اشاره‌ای نکرده و صرفا در بند ٤ ماده ٩٧٦ درباره تابعیت زن خارجی صحبت به میان آمده است.


سلحشوری ادامه داد: برخی از دختران ما در استان‌های خراسان همسران افغانستانی دارند که مرد پس از ازدواج، همسر و فرزند خود را رها کرده است و حتی بسیاری از این فرزندان شناسنامه ندارند در حالی که برخی از این افراد هرگز کشور پدر خود را به چشم ندیده و در آن زندگی نکرده‌اند. انصاف نیست که فردی متولد در خاک ایران و در این کشور زندگی کرده باشد، از همه امکانات از جمله شناسنامه و سند هویت محروم باشد.


این نماینده مجلس یادآور شد: قبلا هم مقام معظم رهبری در مورد مدارس این بچه‌ها تذکر دادند بر همین اساس این اقدام ما نیز در راستای همان تذکرات مقام معظم رهبری است که این فرزندان بتوانند از امکانات اولیه زندگی در کشور برخوردار شوند.


وی در مورد آمار فرزندان بدون تابعیت گفت: براساس برخی آمار، بین 50 تا150 هزار نفر و براساس آمار دیگری حدود یک میلیون نفر فرزندان بدون تابعیت در کشور زندگی می‌کنند،به نظر می‌رسد آمار یک میلیون نفر از افراد بدون تابعیت خانواده و مادر این فرزندان را نیز در بر گیرد البته باید توجه داشته باشیم که آمار ما در این زمینه دقیق و کامل نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد.


سلحشوری تصریح کرد: برخی از وکلا به تجارب خود اشاره و مطرح کردند که دختران حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در کشور زندگی می‌کنند که به سن قانونی ازدواج رسیده‌اند اما تابعیت و حتی شناسنامه ندارند و عملا نمی توانند ازدواج کند.


این نماینده مجلس به دلایل مخالفان با این طرح اشاره کرد و گفت: مخالفان معتقدند که ما در کشور با حجم انبوهی از بیکاران داخلی مواجه هستیم و اولویت برای اشتغال با ایرانیان است در حالی که باید توجه داشته باشیم این فرزندان وقتی سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند و مقیم ایران هستند نیاز به کار حق طبیعی آنان است و بدون توجه به دارا بودن شناسنامه معمولا کارهای سخت را بر عهده می‌گیرند در حالی که ایرانیان کمتر تن به کارهای خیلی سخت و دشوار می‌دهند.


سلحشوری ادامه داد: قریب به اتفاق زنان مجلس جزو موافقان این طرح بودند و رای دادن به این طرح براساس جناح بندی‌های سیاسی صورت نگرفت. همین که توانستیم قید یک فوریت این طرح را به تصویب برسانیم تلاش بسیار خوبی از سوی نمایندگان بود و اولین گام زنان مجلس دهم در کارنامه سه ماهه با موفقیت همراه بود.


به گزارش آنا، روز چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت را تصویب کردند که به موجب آن، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تعیین تکلیف می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: پروانه سلحشوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته