دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1395 - 11:41

محصص: کی‌روش فهمیده بود قطر روی ضدحمله‌‌ها برنامه دارد/ باید از اشتباهات خط هافبک چین استفاده کنیم

مدرس بین‌المللی فیفا گفت: کی‌روش به درستی فهمیده بود که تیم قطر روی ضدحمله‌ها برنامه دارد و از این راه می‌تواند به ایران ضربه بزند.
کد خبر : 114922

مرتضی محصص در خصوص پیروزی ایران در وقت‌‌های اضافی برابر قطر به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «باید بپذیریم که تیم ملی قطر موفق شد بازی خوبی را برابر ما ارائه دهد و به خوبی راه‌های نفوذ ما به دروازه خودش را بسته بود. ما در جریان بازی در بسیاری از دقایق توپ و میدان را در اختیار داشتیم اما عملا تیم قطر فرصت چندانی برای نفوذ به مهاجمان ما نمی‌داد و جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که اگر «لکونده» دروازه‌بان قطر آن اشتباه فاحش را انجام نمی‌داد ما سه امتیاز را به‌دست نمی‌آوردیم.»


وی افزود: «ما خیلی دیر به گل رسدیم اما پس از گل اصلا به لاک دفاعی نرفتیم و تیم قطر نتوانست حمله‌ای را روی دروازه‌مان تدارک ببیند. گل زیبای علیرضا جهانبخش موید این نکته بود که فشار روانی حاصل از تساوی برابر قطر که با گل رضا قوچان‌نژاد برداشته شد، بازی روان و برتر بازیکنان ما را نشان داد. شاید گل اول ایران زودتر زده می‌شد ما توانایی پیروزی پرگل‌تری را نیز داشتیم.»


کارشناس بین‌المللی فوتبال در مورد اندیشه‌های دفاعی کارلوس کی‌روش که با دو هافبک دفاعی بازی را شروع کرد و تا پایان هم آن را ادامه داد، تصریح کرد: «کی‌روش مربی باهوشی است و به طور کامل حریف را آنالیز کرده بود. در جریان بازی شاهد حملات خوب قطری‌ها به خصوص در ابتدای نیمه دوم بودیم. حتی در دقایق پایانی بازی اگر پژمان منتظری روی سانترفوروارد قطری‌ها خطا نمی‌کرد و اخطار نمی‌گرفت ممکن بود سرنوشت بازی به گونه‌ای دیگر رقم بخورد. کی‌روش به درستی فهمیده بود که تیم قطر روی ضدحمله‌ها برنامه دارد و از این راه می‌تواند به ایران ضربه بزند. بنابراین سرمربی پرتغالی تیم ملی با ترکیبی بازی کرد که اسیر ضدحمله‌‌های تیم حریف نشود.»


محصص در مورد اینکه تیم ملی تنها به سانتر از جناحین دل بسته بود و برنامه دیگری برای فتح دروازه قطر نداشت، گفت: «هر مربی تیمش را بر اساس داشته‌هایش می‌چیند. کی‌روش هم با توجه به بهترین بازیکنانی که فوتبال ملی ایران در اختیار دارد، با قطر بازی کرد. کاری که برابر چین هم انجام خواهد داد. ظرفیت کنونی تیم ملی ما به گونه‌ای است که کی‌روش سعی می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشد. من یقین دارم که سرمربی تیم ملی بهترین‌ها را انتخاب می‌کند و به گونه‌‌ای تیمش را به زمین می‌فرستد که نتیجه‌ لازم کسب شود.»


مدرس بین‌المللی فیفا افزود: «من معتقدم تنها شیوه گلزنی به قطر سانتر از کناره‌ها نبود و ما نقشه‌هایی دیگری هم پیاده کردیم اما دفاع مطلق قطری‌ها مانع آن شده بود که دروازه این تیم تهدید جدی شود و تا قبل از اشتباه فاحش دروازه‌بان این تیم ما اگر موقعیت قابل توجهی به دست آوردیم هم روی برنامه‌های تاکتیکی متفاوتی بود که مشخص بود در تمرینات روی آنها کار شده بود. گل دوم ایران به قطر هم روی حرکتی بود که معلوم بود جهانبخش در تمرینات روی آنها زیاد کار کرده بود.»


محصص در خصوص دیدار ایران با چین نیز بیان داشت: «با توجه به بازی‌‌ای که تیم چین برابر کره انجام داد، حالا شناخت این تیم کمی آسانتر شده است. چینی‌ها دیروز با اندیشه‌های تدافعی برابر کره‌جنوبی بازی را شروع کردند و تلاش کردند که بازی متقابلی انجام دهند. آنها دل به ضدحملات بسته بودند و البته فرصت‌های خوبی را هم خلق کردند اما در زدن ضربات آخر ناکام بودند. این شیوه بازی اشتباه به کره‌جنوبی فرصت داد تا سه گل بزند و به دنبال گل‌های دیگر باشد. چینی‌ها وقتی متوجه شدند که اشتباه بازی می‌کنند، روش بازی خود را عوض کردند و کره مغرور هم دو بار تسلیم شد. بعد از این گل‌ها بود که تیم‌ملی کره از بازی احساسی خود دست برداشت و با دفاع سه امتیاز را حفظ کرد.»


وی افزود: «ما در روز بازی با چین شرایط مناسب‌تری را دایم چون باخت روز نخست باعث خواهد شد تا چینی‌ها با حمایت هواداران خود به فکر کسب سه امتیاز باشند. اشتباهات خط دفاعی چین در بازی با کره کاملا مشهود بود و می‌توان از آنها استفاده کرد اما چینی ها در حملات هم بسیار خطرناک هستند. کی‌روش به خوبی بلد است که چگونه راه‌های نفوذ حملات را ببندد. ما در روز بازی با چین باید از اشتباهات خط هافبک این تیم استفاده ببریم. اگر خودمان هم اشتباه نکنیم، احتمال پیروزی ما در این بازی حساس وجود دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته