پیری زودرس پوست با شویندهها
گزارش بیبیسی، یادآور این نکته بود که مصرف شویندههای حاوی ریزدانههای پلاستیکی در میان مردم ما بسیار شایع بوده و لازم است برای پیشگیری از آسیبهای احتمالی به پوست به نوع شویندههای مصرفی خود توجه بیشتری داشته باشند.
دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفتوگو با جامجم با تأکید بر این که استفاده از شویندههای قوی میتواند به جای تاثیرگذاری مثبت نتیجه عکس داشته باشد، میگوید: مصرف شویندهها باید براساس نوع پوست اعم از چرب، معمولی، خشک یا مختلط انجام گیرد.
وی تأکید میکند: تعداد دفعات شستوشو در روز را میزان چربی یا خشکی پوست تعیین میکند. کسانی که پوست چرب دارند، هر روز باید پوست خود را بشویند.
شویندههای ملتهبکننده
التهاب پوست مشکلی شایع است، اما مسری و تهدیدکننده نیست و به شکل قرمزی و خارش پوست بروز میکند. دکتر احسانی، استفاده نادرست از شویندهها را در التهاب پوست موثر میداند و میگوید: بدون توجه به تبلیغات وسیعی که در رابطه با شویندههای ترکیبی و مختلط با خواصی همچون روشنکننده پوست، لایهبردار و... میشود، افراد باید شویندههای ساده و متناسب با پوستشان تهیه کنند.
این متخصص پوست خاطرنشان میکند: علاوه بر شستوشوی زیاد مخصوصا با شویندههای غیرمرتبط با پوست، کمبود مصرف آب و افزایش سن در خشکی پوست تاثیر دارد.
پنها، مناسبترین شوینده برای پوستهای حساس
صابون در علم شیمی، نمک یک اسید چرب است که از گذشته تا امروز برای شستوشوی پوست از آن استفاده میشده است. نتایج تحقیقات سالهای اخیر نشان میدهد، استفاده از صابون بیشتر برای شستن پوستهای چرب و مستعد جوش مناسب است، اما نظافت پوستهای خشک و حساس راهکار دیگری دارد. دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این باره به جامجم میگوید: تولید شویندههای مایع و غیرصابونی همچون پنها مناسبترین و سازگارترین شوینده برای پوستهای خشک و حساس هستند.
وی ادامه میدهد: افراد دارای پوست حساس و خشک نیاز نیست هر روز پوستشان را بشویند مگر آن که از مواد غیرصابونی و پنهای ملایم استفاده کنند. پاککنندههایی که PH آنها 4.5 تا 5 باشد، مناسب پوستهای حساس و خشک است و بالاتر از این میزان برای پوستهای چرب مناسب است.
این متخصص پوست درباره مصرف اسکرابها میگوید: با توجه به خاصیت لایهبرداری این محصول، استفاده هفتهای یک تا دو بار مناسب است. البته پوستهای چرب میتوانند بیشتر از آن استفاده کنند.
مضرات استفاده مکرر از دستمال مرطوب
دستمال مرطوب نیز نوعی شوینده محسوب میشود که هر روز بر تعداد مصرفکنندگان آن به واسطه اقتصادی بودن، کاهش مصرف آب و رایحه خوب و لطافت پوست آن افزوده میشود.
دکتر داوودی درباره نحوه و میزان مصرف این پاککننده میگوید: الکل و حلالهای شیمیایی، مواد اصلی این محصول را تشکیل میدهند که توانایی ضدعفونی، چربیزدایی و رفع آلودگی را دارند، اما استفاده از آنها باید به صورت مقطعی و گذرا باشد.
وی تأکید میکند: استفاده مکرر این پاککنندهها میتواند باعث خشکی و حساسیت پوست شود. این موضوع، نکته مهمی است که مادران نیز هنگام استفاده برای نظافت پوست بچهها باید به آن توجه کنند.
به گفته دکتر داوودی افرادی که پوست چرب دارند، تا زمانی، دچار مشکل نشوند، میتوانند از این پاککنندهها بیش از سایرین استفاده کنند. دستمال مرطوب نیز متناسب با نوع پوست تولید میشود و بهتر است موقع خرید، مصرفکنندگان به این موضوع توجه داشته باشند.
ریسک ابتلا به سیاه زخم با سفیدآب
سفیدآب یا روشور، نوعی لایهبردار و سفیدکننده پوست بدن است که به طور سنتی در ایران به شکل توپهای کوچک سفیدرنگ تولید میشود که از آن برای لایهبرداری پوستهای مرده استفاده میشود.
دکتر داوودی، زیادهروی در مصرف وسایل کمکی شستوشو مانند لیف، کیسه و سفیدآب را باعث خراش پوست و آسیب آن میداند و میگوید: حضور 30تا40 ثانیهای شوینده روی پوست کافی است و دیگر نیازی به استفاده از کیسه یا سفید آب نخواهد بود.
این متخصص پوست و مو استفاده از سفیدآب را توصیه نمیکند و میگوید: با توجه به این که این محصول با استفاده از نخاع برخی حیوانات و نوعی خاک تهیه میشود و امکان بیمار بودن نخاع حیوان وجود دارد، بهتر است مصرف نشود. حتی گزارش ابتلا به سیاه زخم از طریق مصرف سفیدآب دریافت کردهایم.
تفاوتی بین شوینده ایرانی و خارجی نیست
چند سالی است افرادی به عنوان مشاور پوست در داروخانهها مستقر هستند که الزاما متخصص پوست نیستند. تعدادی از آنها بعد از گذراندن یک دوره کوتاه، محصولات تجاری شرکتهای داخلی و خارجی را به مصرفکنندگان معرفی میکنند.
دکتر داوودی در پاسخ این پرسش که شوینده پیشنهادی این مشاوران تا چه اندازه قابل اعتماد است، میگوید: اغلب این مشاورهها اطمینان بخش است، اما از آنجا که یکی از اهداف آنها فروش محصولی است که نمایندگی فروش آن رادارند، گاهی در معرفی تاثیرات محصول مخصوصا فرآوردههای خارجی افراط میکنند، چراکه فروش محصولات خارجی سود بیشتری دارد. تنوع و نوع بستهبندی خارجیها باعث جذب بیشتر مصرفکننده میشود.
وی تأکید میکند: هیچ تفاوتی بین فرمولاسیون شویندههای داخلی و خارجی وجود ندارد، به گونهای که من خودم از شامپوی ایرانی استفاده میکنم.
انتهای پیام/