دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ثبات مالی با انتشار گزارش مالی بانک‌ها

مشاور مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده‌ها با تاکید بر اینکه انتشار گزارش‌های مالی می‌تواند در ثبات مالی موثر باشد، گفت: انتشار گزارشات مالی به خودی خود می‌تواند ایجاد‌کننده تداوم در اقتصادها باشند و بر این اساس انتشار این گزارش‌ها ثبات مالی را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : 114644

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد یوسفی در بیست و هفتمین همایش بانکداری اسلامی که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه ثبات مالی مفهوم بحث‌برانگیزی دارد که کمتر قابل تعریف است، افزود: سیاست‌گذاران بخش پولی ثبات مالی را همگام با ثبات پولی ترجمه می‌کنند؛ به طوری که سیاست‌های پولی نباید تاثیر منفی بر ثبات مالی داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های پولی نباید در اقتصاد کشورها بی‌ثباتی مالی ایجاد کند، تصریح کرد: بی‌ثباتی مالی در نهایت از طریق یک سری از عوامل مانند توقف بانک، نوسانات شدید در نرخ بهره و ارز و کاهش شدید نقدینگی در بازار خود را نشان می‌دهد.


به گفته وی، هدف بانک مرکزی از توجه به ثبات مالی، ثبات قیمت متمرکز بود اما پس از بحران مالی 2008 میلادی، علاوه بر هدف‌گذاری تورمی، بحث ثبات پولی هم مورد توجه قرار گرفت.


وی با بیان اینکه در سال 1996 نخستین‌ گزارش ثبات مالی از سوی انگلستان منتشر شده و در سال 2011 معادل 80 کشور این گزارش را منتشر کردند، تاکید کرد: یکی از اهداف انتشار گزارشات مالی، شناسایی و تحلیل ریسک‌های تهدیدکننده ثبات مالی است.


یوسفی ادامه داد: بررسی شرایط کلان اقتصادی، تحولات ایجاد شده در بخش‌های مالی، نظارت بر تعهدات موسسات مالی و ارائه نتایج سیستم‌های هشداردهنده کلان 4 بخشی است که در انتشار گزارشات ثبات مالی رعایت می‌شود.


وی با بیان اینکه صندوق بین‌المللی پول سالانه ثبات مالی کشورها را بررسی می‌کند، عنوان کرد: از زمان آغاز این برنامه در سال 1999 میلادی تاکنون 144 کشور درخواست بررسی وضعیت ثبات مالی خود را به این صندوق ارائه کرده‌اند،‌اما تاکنون گزارشی درباره ایران منتشر نشده است که در این ‌باره این ابهام وجود دارد که آیا اساسا ایران درخواستی را مبنی بر بررسی ثبات مالی خود به صندوق بین‌المللی پول ارائه کرده است یا خیر.


یوسفی با بیان اینکه با انتشار گزارش ثبات مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول از انتشار بحران‌های مالی جلوگیری می‌شود، گفت: تشخیص موثر بودن نظارت‌ها بر موسسات در کشورها و ارزیابی میزان رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای قانونی و نظارتی و استانداردهای نهادی و زیرساخت بازار از دیگر ابعاد انتشار گزارشات ثبات مالی است.


وی خاطرنشان کرد: انتشار گزارش مالی در ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد ثبات مالی کشور داشته باشد. همچنین امکان ارائه سیستم هشدار سریع به مقامات مسئول در زمان بحران نیز داده می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب