دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1395 - 15:57
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران :

طرح تحقیق و تفحص از شهرداری فقط یک بیانیه حزبی است/ نظارت بر شهرداری وظیفه ذاتی شورای شهر است

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران تاکید کرد: نظارت بر عملکرد همه ارکان شهرداری تهران وظیفه ذاتی و جاری شورای شهر است و نیازی به تصویب طرح تحقیق و تفحص ندارد.
کد خبر : 114608

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مجتبی شاکری با اشاره به اینکه موضوع جمع آوری امضا برای طرح تحقیق و تفحص از شهرداری درباره واگذاری املاک شهرداری روز گذشته در صحن شورای شهر تهران مطرح شد، افزود: این طور به نظر می‌رسد که اصلاح طلبان شورای شهر پس از شکست دوباره در انتخابات هیات رئیسه شورا، با کلید زدن این طرح به نوعی در پی مطرح کردن جریان سیاسی خود در صدر خبرها هستند و به همین خاطر، بلافاصله بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات، جمع آوری امضا برای طرح مذکور را کلید زدند تا از این ابزار برای جبران شکست خود و انحراف افکار عمومی از اخبار پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیات رئیسه استفاده کنند و از طرف دیگر خود را با مجلس شورای اسلامی در زمینه تحقیق و تفحص از شهرداری همراه کنند.


وی با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون هجمه گسترده‌ای علیه اصولگرایان شورای شهر صورت گرفته است، گفت: رسانه‌ها و شبکه‌های خبری مجازی لیست امضا کنندگان این طرح را که اکثر آنها اصلاح طلب هستند، منتشر کرده و به این ترتیب ضمن بهره برداری سیاسی از مطرح کردن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری، از این فضاسازی صورت گرفته به دنبال آن، به عنوان یک «بیانیه حزبی» استفاده کردند.
شاکری ادامه داد: این در حالی است که کلید زدن طرح تحقیق و تفحص صرفا بهره برداری سیاسی و استفاده از عناوین تبلیغاتی و سیاسی برای ماموریت ذاتی شورای شهر تهران بی مفهوم است.


این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شاید کسانی که در بیرون از شورای شهر حضور دارند تصور کنند که در صورت تصویب طرح تحقیق و تفحص قرار است اتفاق تازه‌ای بیافتد، اما برای اعضای شورا روشن است که این طرح‌ها جز یک مانور سیاسی و تبلیغاتی نیست. کما اینکه در مورد طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری نیز که سال پیش کلید خورد در نهایت مشخص شد شورا دقیق‌تر از حسابرس نمی‌تواند اسناد مالی معاملاتی همشهری را زیر ذره بین قرار دهد و داوری مدیریتی کند و معلوم شد غرض آنان کنترل رویکرد محتوایی همشهری بود که نه قانونا و منطقا اجازه ورود به آن را داشتند و نه حاصل شد. در این ماجرا هم گویا قرار نیست که هیچ اتفاق تازه‌ای رخ دهد. به لحاظ حقوقی هم نظارت یا تفحص‌هایی از این دست به کمیسیون تخصصی مربوط است و در ماجرای همشهری کمیسیون فرهنگی اجتماعی کار را پیش برد.


وی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران مکلف است بر عملکرد مدیریت شهری در همه سطوح نظارت کند، افزود: این وظیفه در قالب شش کمیسیون تخصصی همواره دنبال می‌شود و قرار نیست برای ادای وظیفه جاری، ذاتی و همیشگی شورا، طرح جداگانه‌ای به عنوان تحقیق و تفحص کلید بخورد. کما اینکه روز گذشته در زمان جمع آوری امضا توسط طراحان این طرح نیز همین نکته را به آنها گوشزد کردم.


شاکری با تاکید بر اینکه شورای شهر تهران باید به موضوع واگذاری املاک توسط شهرداری تهران رسیدگی و انحرافات احتمالی را شناسایی و اعلام کند، گفت: این موضوع دغدغه همه اعضای شورا است و خودداری از امضای طرح تحقیق و تفحص به معنای بی اعتنایی به تخلف یا انحراف احتمالی در شهرداری نیست. در واقع وجود کمیسیون نظارت و حقوقی مستقلا می‌تواند بار این تفحص را به دوش بکشد.


وی افزود: من ورود مجلس شورای اسلامی را به مقولاتی از نوع شهرداری، ضمن نادیده انگاشتن کفایت و جایگاه نظارت شورای شهر به انحراف بردن مجلس از وظایف اصلی و اولویت دار نظارت بر موارد مطرح در قانون اساسی می‌دانم.


شاکری یادآور شد: تکرار تفحص‌هایی از این گونه در کلان شهرها و ... فاقد توجیه منطقی و حقوقی بوده و راه حل منطقی اعتماد به شورای شهر برای اعمال نظارت بر شهرداری‌ها است.


انتهای پیام/

برچسب ها: مجتبی شاکری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته