ایران برنامه شبکه آزمایشگاههای علمی کشورهای اسلامی را به اجلاس کامستک ارائه میکند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابطعمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در اولین سمینار استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیطزیست آزمایشگاهها hse با اشاره به اینکه حرکت علمی نیازمند فراهم شدن ارکان و زیرساختهایی است، گفت: «نیروی انسانی متخصص، کار آمد و توانمند که اعضای هیات علمی، دانشجویان، محققان و کارشناسان هستند اولین بعد مهم انجام فعالیتهای علمی پژوهشی هستند.»
او افزود: «ایجاد مراکز و موسسات پژوهشی، آزمایشگاهها، کارگاههای علمی مجهز، شبکههای به هم پیوسته و ابزارهای ارتباطاتی و محاسباتی رکن دیگر انجام فعالیتهای علمی است.»
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ساختار و تشکیلات و نظامات حقوقی و قانونی را دیگر رکن فعالیتهای علمی پژوهشی دانست و گفت: «وزارت علوم در دولت یازدهم برای تقویت هر سه رکن لازم برای فعالیت علمی تلاش و آنها را فراهم کرده است.»
دبیر کل شورای عالی عتف تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا را نیازمند حرکت نظاممند پژوهش و فناوری است، گفت: «آزمایشگاههای علمی از عناصر مهم پژوهش هستند و باید مسائل آنها به دقت و جدیّت پیگیری شود که یکی از این مسائل مهم، استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیطزیست است.»
او ادامه داد: «کار کردن با مواد و وسایل آزمایشگاهی به طور طبیعی خطراتی برای انسان دارد که باید با رعایت اصول ایمنی، استانداردها و استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیطزیست آنها را به حداقل رساند.»
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: «در دولت یازدهم توجه کم سابقهای به استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیطزیست در آزمایشگاههای علمی کشور شد و برای پیاده کردن استانداردهای بینالمللی این حوزه در کشور گامهای مهمی برداشته شد.»
او افزود: «باید استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیطزیست یک فرهنگ نهادینه و مورد مطالبه محققان و کارشناسان باشد و معاونان پژوهشی با نظارت و ارزیابی مستمر، اجرایی شدن آن را در دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور پیگیری کنند.»
احمدی شبکه آزمایشگاههای علمی ایران «شاعا» را یک مجموعه همافزا و به هم پیوسته خواند و گفت: «ایران ایجاد شبکه آزمایشگاههای علمی کشورهای اسلامی را نیز در اجلاس وزرای علوم کامستک مطرح کرده است و این سازمان از ایران خواسته است تا برنامه این شبکه را تدوین و ارائه کند.»
او افزود: «در قالب شبکه شاعا، 1300 آزمایشگاه و 150 دانشگاه و مرکز پژوهشی فعالیتهای تحقیقاتی خودرا به اشتراک گذاشتهاند و زیرساخت مهمی شکل گرفته است.»
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: «تا کنون 15 دانشگاه برنامه نظام ایمنی، سلامت و محیطزیست خودرا تدوین کردهاند، 30 دانشگاه اصلاحات ایمنی را در آزمایشگاههای خود انجام دادهاند و در 60 دانشگاه و مرکز پژوهشی نیز مقدمات این نظام را فراهم کردهاند.»
احمدی در پایان ایجاد نظام رتبهبندی آزمایشگاههای علمی و شرکتهای تولید کنده تجهیزات آزمایشگاهی را گامی دیگر برای توسعه این مراکز مهم نظام پژوهشی دانست.
انتهای پیام/