دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1395 - 12:33

پیام وزیر علوم به سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت برگزاری سمینار استقرار نظام HSE در آزمایشگاه‌ها که صبح امروز در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد، پیامی منتشر کرد.
کد خبر : 114494

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در متن پیام محمد فرهادی، وزیر علوم آمده است:


«با یاد و گرامیداشت خاطره شهیدان بزرگوار، رجایی و باهنر روز کارمند را به همه کارمندان بزرگوار کشور، به ویژه کارشناسان و کارکنان خدوم و زحمت‌کش آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری تبریک می‌گویم.


از آنجا که در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر پایه علم و دانش استوار است، رسیدن به این جایگاه رفیع نیاز به نیرویی کارآمد دارد. خداوند را شاکرم که کشور عزیزمان غنی از نیروی انسانی کارآمد و با استعداد است که در توسعه علمی نقشی ممتاز را در دنیا ایفا کرده است، به طوری که متخصصان ایرانی در همه مباحث علمی از جمله مباحث هسته‌ای، پزشکی، فنی و مهندسی ، کشاورزی و همچنین سلول‌های بنیادی افتخارات بزرگی را نصیب جامعه علمی کشور و جهان نموده‌اند و تحقیقات آنها برای کشور عزیزمان مایه مباهات است. بخشی از این نیروی کارآمد، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان فنی آزمایشگاه‌ها هستند که همواره پشتیبان نظام علمی کشور بوده‌اند و با وجود انواع خطرات محیطی و آلودگی‌ها، بی‌توقع و صادقانه به نظام علمی کشور خدمت کرده‌اند. سلامت این نیروها جزو اولویت‌های اصلی ما است و تلاشی مجدانه لازم است تا سلامت روحی و روانی و آرامش و امنیت این افراد در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری محقق شود.»


در ادامه آمده است: «خوشبختانه توجه دولت تدبیر و امید به بنیادی‌ترین مسائل مربوط به نیروی انسانی و قرار گرفتن نظام HSC (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) در سرلوحه برنامه‌های آن توجه داشته است که نه تنها محیط پاک، سالم و بدون آلودگی را برای افراد درون آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها فراهم می‌کند، بلکه در حفظ سلامت عموم جامعه نیز مؤثر است. هر چند سمینار ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست یک روزه است اما انتظار این است در این زمان اندک، مهم‌ترین اصول محیط زیستی آموزش داده شود. اگر موضوع نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست به درستی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آموزش داده شود، خدمتی بزرگ به جامعه شده است؛ چرا که دانشجویانی که از این مراکز فارغ‌التحصیل می‌شوند، سفیران نشر ایمنی، بهداشت و محیط زیست در جامعه هستند.»


فرهادی در پایان آورده است: «موضوع حفظ محیط‌زیست یکی از موضوعات بسیار مهم کشور و پیاده‌سازی صحیح آن متضمن سلامت جامعه است. در این راستا به همه مسئولان و رؤسای محترم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری تأکید می‌کنم که با الهام از سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، این موارد را جزو برنامه‌های خود قرار دهند. در همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری موضوع ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) مورد توجه جدی قرار گیرد و در اجرایی‌نمودن آن اقدام لازم انجام شود؛ به صورت ماهیانه بخش‌های مختلف اعم از ساختمان‌های اداری، آموزشی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را پایش کنند و برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی آنها پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کنند؛ برنامه‌ریزی لازم برای پایش سلامت اعضای هیئت علمی، کارشناسان، کارکنان و دانشجویانی که با آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سروکار دارند، انجام شود؛ رؤسای مراکز در نظارت و اجرای دستورالعمل‌های صادره در این حوزه کمال دقت را داشته باشند و این برنامه‌ها را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهند تا از بروز حوادث ناگهانی که موجب خطرآفرینی برای نیروی انسانی و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی است، جلوگیری کنند و همچنین پیگیری و اهتمام لازم در تأمین اعتبارات موردنیاز برای استقرار نظام HSE (نظام ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها انجام شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته