دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1395 - 16:49

معاون اول رئیس جمهوری: رونق گردشگری زمینه ساز تقویت ثبات منطقه‌ای است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و زبانی میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا، گفت: رونق صنعت گردشگری در این حوزه موجب تقویت ثبات منطقه می شود.
کد خبر : 114329
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اسحاق جهانگیری امروز سه شنبه 9 شهریور ماه در نشست وزیران گردشگری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تبریز، افزود: رونق گردشگری میان کشورهای حوزه تمدنی آسیا که دارای همسویی منافع هستند باعث تقویت ثبات منطقه‌ای به ویژه امروز که منطقه خاورمیانه در نتیجه سیاست‌های کینه توزانه و تفرقه افکنانه به مأمن گروه‌های سلفی گری و تروریستی تبدیل شده است، می‌شود.

وی اظهار کرد: مسائل مشترک، ضرورت‌های مشترک و نگاه مشترک، همه ما را امروز در کنار هم قرار داده است تا به ظرفیت بزرگ گردشگری به عنوان زمینه و سرمایه مشترک پیش روی این بخش مهم جهان، بیشتر و بهتر بیندیشیم.


جهانگیری ادامه داد: ما در اینجا به عنوان اعضای مجمع گفتگوی همکاری آسیا گرد آمده ایم تا از زاویه فرهنگ و مسئولیت کمیسیون فرهنگی مجمع، گردشگری را موضوع گفتگو و همکاری عملی خود قرار دهیم و خوب می دانیم که گفت و گو، درک متقابل و همکاری می تواند در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای یکایک کشورها ظرفیت مکمل به وجود آورد و از تهدیدهای پیش رو در همه حوزه ها بکاهد.


وی با بیان اینکه گردشگری یک میدان عرصه گمشده در این چشم انداز است، گفت: گردشگری یعنی میدان آشنایی و آشتی هر انسان و جامعه‌ای با انسان و جامعه‌های دیگر و با طبیعت و تاریخ و فرهنگ‌های دیگر، گردشگری یعنی فهم زندگی و ابعاد گوناگون و کشف و استخراج منابع و ذخایر مختلف فرهنگی و تاریخی، پس بهتر آنکه از این منظر به مسئولیت نهادینه‌ای که در برابر یکایک ماست نگاه کنیم.


جهانگیری با اشاره به اینکه مجمع گفتگوی همکاری آسیا با امید به همگرایی و همکاری بیشتر میان جوامع و دولت‌های آسیایی تشکیل شده است، افزود: قدرت آسیا و توانمندی‌های منطقه ای برای ایفای نقش‌هایی نو در جهان جدید، انکارناشدنی است، پس این نهاد می‌تواند زمینه ساز گام‌هایی بلند در هر زمینه‌ای از توسعه باشد.


وی یادآور شد: امروز به وضوح می‌بینیم توسعه اقتصادی و صنعتی آسیا طی دهه‌های اخیر باعث افزایش نقش کشورهای این قاره در تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح بین‌المللی شده است و کشورهای امنِ منطقه که در این فرایند درست تر قرار گرفته‌اند، بهره بیشتری برده‌اند.


جهانگیری اضافه کرد: پس برنامه‌های مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای افزایش تقاضا در زمینه اولویت‌های شش گانه آن یعنی «علمی تکنولوژیک»، «آموزش و توسعه منابع انسانی»، «ارتباطات»، «امنیت»، «انرژی»، «آب و غذا» و «فرهنگ و گردشگری» می‌تواند به توسعه پایدار و همه جانبه در آسیا و در جهان کمک‌های شایانی کند.


وی با بیان اینکه ما در اینجا باید به حسب وظیفه بیشتر به اولویت ششم بپردازیم، گفت: این قاره به واسطه گستردگی جغرافیایی، تاریخ کهن، تنوع قومی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی از استعدادها و ظرفیت‌های بسیاری در گردشگری برخوردار است که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درست، انتقال تجارب، تسهیل ارتباطات، گسترش آموزش، کشف و معرفی جاذبه‌های گردشگری و ایجاد زیرساخت‌ها و سازوکارهای موثر حقوقی و سیاسی و اقتصادی می‌تواند به توسعه عملی این بخش منجر شود.


معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: گردشگری امروز عنوان «صنعتی درآمدزا و اشتغال زا» در جهان به خود گرفته است، اما بیش و پیش از آن باید در گسترش و تعیین مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی میان اقوام، جوامع و ملل مختلف، ارتقای فرهنگ گفتگو و مدارا، کاهش خشونت و تحقق دیپلماسی عمومی، کاهش ریسک و مخاطرات اجتماعی، افزایش امنیت همگانی و در مجموع پیشبرد توسعه پایدار و همه جانبه توجه داشت.


جهانگیری گفت: با تعامل میان ملت ها و تکیه برارزش های مشترک انسانی و تمدنی، می توان با مقابله با این تفکر شوم پرداخت و برای سعادتمندی ملت ها تلاش نمود.


وی افزود: متأسفانه یکی از دلایل افتراق و اختلاف میان کشورهای قاره کهن آسیا که گاهاً آنها را تا سرحد تنش، درگیری و جنگ‌های مخرب و طولانی مدت پیش برده است و به جدایی میان ملت‌ها انجامیده و ضربه های مهلکی را بر پیکر اقتصاد کشورها وارد آورده است، حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه و فرامنطقه ای در جای جای این قاره بوده است.


وی اظهار کرد: حضور بیگانگان نه تنها کمکی به پیشرفت و توسعه آسیا ننموده است بلکه موجب ایجاد خاطره‌هایی تلخ از سال ها استعمار و استثمار منابع غنی کشورهای منطقه و به برده گرفتن سرمایه عظیم انسانی آنها بوده است.


جهانگیری گفت: وضعیت نگران‌کننده مردم کشورهای عراق، سوریه، یمن نتیجه این سیاست‌ورزی‌ها و اختلاف‌افکنی‌های بیگانگان است که ما امروز شاهد آن هستیم و امروز بیشتر از هر زمانی نیازمند همکاری جدی ملت‌ها برای ایجاد سازوکار منطقه‌ای و آسیایی برای حل بحران‌های این منطقه پرتلاطم و در عین حال راهبردی و حساس هستیم.


وی، راه‌حل بحران‌های منطقه را متناسب با ویژگی‌های خاص فرهنگی، قومی و جغرافیایی منطقه و تنها با خواست و مشارکت خود مردم این کشورها دانست و گفت: در این میان ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و تمدن ممتاز خود می‌تواند سهم و نقش ویژه‌ای داشته باشد.


جهانگیری ادامه داد: اگر دیروز راه «ابریشم» ایران را به «مفصل» شرق و غرب تبدیل می‌کرد، امروز هم ظرفیت‌های فراوان گردشگری این کشور را در چهارراه و چهار فصل گردشگری و سفر قرار داده است و ایران در کنار ظرفیت‌های عظیم انسانی و فرهنگی و تاریخی خود، سرزمینی بسیار زیبا با تنوع اقلیم چهارفصل، با جاذبه‌های طبیعی فراوان در گوشه گوشه کشور از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق و مرکز کشور است به گونه‌ای که در آثار مستشرقان و گردشگران منصف در طول تاریخ همواره به نیکی از این سرزمین یاد شده است.


وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با درک این موقعیت و برای رهایی از اتکای بیش از حد بر درآمد نفت و بهره‌مندی از جاذبه‌های مختلف گردشگری توانسته است افق‌های تازه‌ای در حوزه‌های گردشگری اعم از گردشگری فرهنگی، تاریخی، زیارت، اقتصادی و سیاسی بگشاید و توسعه صنعت گردشگری را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.


جهانگیری گفت: سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه کشور و پیش‌نویس برنامه ششم توسعه اهداف مهمی را برای صنعت گردشگری کشور ترسیم کرده است که می‌تواند در همکاری میان اعضای مجمع محل توجه باشد.


وی یادآور شد: همه ما آگاهیم که گردشگری اساساً مقوله‌ای میان فرهنگی و صنعتی میان بخشی است، از این رو تحقق اهدافی از این دست چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح ملی مستلزم همکاری و همراهی نهادهای حاکمیتی و مدنی است.


جهانگیری افزود: در اینجا باید همه دستگاه‌های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نوان متولی اصلی این صنعت هماهنگ باشند و در سطح منطقه‌ای و قاره‌ای باید راه بر همکاری میان دولت، میان نهادها و شبکه‌های مردمی و میزان سازمان‌های ملی و جهانی گشوده شود.


وی با بیان اینکه در کشور ما توفیقات دولت در سه سال گذشته برای جذب گردشگران خارجی چشمگیر بوده است و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری توانسته است


توجیه اقتصادی پیدا کند، گفت: توافق برجام نقطه عزیمتی برای ایجاد شرایط مساعد توسعه گردشگری به شمار می‌آید و علاقه‌مندی برای شرکت در بازار گردشگری ایران فرصت های جدیدی به وجود آورده است.


جهانگیری توضیح داد: باید با همفکری، همدلی و همکاری قدردان این فرصت‌ها باشیم و از آن برای توسعه مناسبات و تعاملات بین‌المللی و حضور موثر در منظورهای مالی واقتصادی صنعت گردشگری بهره گیریم.


وی برگزاری این نشست و نشست هایی از این دست را از آن رو که مناسب‌ترین و ممکن‌ترین گونه‌های همکاری در توسعه گردشگری را به همراه دارد، فرصت‌های مغتنم است، اظهار کرد: ما به عنوان جوامع بین‌المللی از دیرباز تاکنون زیسته های مشترک و پیوندهای مشترک داشته ایم و امروز می‌توانیم هم‌پیمانان خوبی در گردشگری باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب