دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1395 - 12:54

واکنش نوبخت به ضرب و شتم یک خبرنگار: در مجلس این اتفاق برای دیگران هم می‌افتد البته وزرا را بیشتر لفظی مورد عنایت قرار می‌دهند

سخنگوی دولت درباره مسأله ضرب و شتم خبرنگار روزنامه ایران توسط یکی از نمایندگان گفت: در مجلس این اتفاق در مورد دیگران هم می‌افتد، البته وزرا بیشتر لفظی مورد عنایت قرار می‌گیرند.
کد خبر : 114239

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، صبح امروز محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد.


توسعه حمل و نقل شهری به منظور کاهش آلودگی هوا


نوبخت در ابتدای نشست به مصوبات اخیر شورای اقتصاد مبنی بر توسعه سیستم حمل و نقل شهری و به طور خاص قطارهای شهری، به منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.


وی در ادامه افزود: به دلیل به روز نبودن تکنولوژی‌های موردنیاز برای تولید واگن، مبلغ 2میلیارد دلار به منظور تولید 2000 دستگاه واگن اجازه فاینانس صادر شده است.


3 ماده به برنامه ششم توسعه افزوده شد


سخنگوی دولت ادامه داد: احکام برنامه ششم توسعه در مجلس نهم به تصویب رسید اما به دلیل اتمام عمر مجلس نهم بررسی آن به مجلس دهم رسید و نمایندگان از ما خواستند تا اهداف آن را نیز به مجلس ارائه کنیم. از این جهت، سه ماده به برنامه ششم توسعه افزود شد که شامل: اهداف کمی کلان و بخشی، منابع موردنیاز سرمایه‌گذاری و اولویت‌های برنامه ششم توسعه می‌شود. در این سه ماده به 32 موضوع از برنامه‌های بخشی و 15 موضوع از برنامه‌های فرابخشی اشاره شده است.


وی در ادامه به آمارهای موجود در این سه ماده اشاره کرد: در این اهداف پیش‌بینی شده از سال 95 تا 99 رشد اقتصادی 8 درصد، تولید سرانه 6.7 درصد، بهره‌وری کل عوامل تولید 2.8 درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سالانه 15.4 درصد، رشد خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم و بیکاری در پایان برنامه یک رقمی شود. در این برنامه پیش‌بینی شده سالانه در کشاورزی 5 درصد، نفت 9.3 درصد، معدن 8.8 درصد، صنعت 9.3 درصد، آب برق و گاز 8.3 درصد، ساختمان 6.4 درصد، حمل و نقل و انبارداری 8.3 درصد، ارتباطات 19.4 درصد و خدمات 5.8 درصد رشد داشته باشیم.


برنامه ششم توسعه به افزایش حقوق بازنشستگان توجه دارد


نوبخت درباره افزایش 100 درصدی حقوق بازنشستگان در طول زمان اجرای برنامه ششم توسعه گفت: آنچه در برنامه ششم که سال گذشته به مجلس ششم تقدیم شد، نشان می‌دهد ارتباطی به تحولات این روزها ندارد. در سال گذشته تصریح شد برابری در حقوق بازنشستگان جایگزین تبعیض فعلی شود؛ در حال حاضر افراد بر پایه قانون مدیریت خدمات کشوری، بازنشسته می‌شوند. در ماده 68 این قانون، غیر از حقوق ثابت، 10 فوق‌العاده پرداخت برای یک کارمند قائل شده‌اند. کسانی که پیش از این قانون بازنشسته شده اند، این 10 مورد را نداشته و از فوق‌العاده‌ها محروم بودند، هر چند همه فوق‌العاده‌ها در بازنشستگی مورد استفاده نیست و فقط فوق‌العاده‌های مستمر در بازنشستگی موثر خواهد بود. پس کسانی که قبل از این قانون بازنشسته شدند، میزان حقوق پایین تری می‌گیرند. کسانی هم که بعد از اجرای این قانون بازنشسته شدند نیز از برخی فوق‌العاده‌ها، برخوردار نیستند.


وی در ادامه سخنانش گفت: از ابتدای فروردین گفتیم نظام پرداخت حقوق اصلاح خواهد شد. این جزء سیاستهای مصوب و مصمم دولت از ابتدا بوده است. ما تصمیم گرفته‌ایم طی برنامه ششم نابرابری‌های حقوق را جبران کنیم. همه کارمندان 12 درصد افزایش حقوق داشته اند ولی بازنشستگان 20 درصد افزایش حقوق را دریافت کردند. گام دوم در بخشنامه بودجه سنواتی برداشته شد که در آن، نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان تاکید شده است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: منابع این امر تهیه شده است و دولت مصمم به افزایش حقوق بازنشستگان است. الان دولت به طور متوسط 1500 میلیارد تومان ماهانه فقط برای تعدیل گام اول حقوق بازنشستگان صرف می‌کند، منتهی چون فاصله دریافت‌ها زیاد است، این مسائل دیده نمی‌شود. امیدواریم تا پایان برنامه ششم، دریافتی حقوق بازنشستگان و شاغلان ترمیم و فاصله‌ها بین حقوق اشخاص، کم شود. همچنین گفتنی است امسال به دستور آقای رئیس جمهور همه کارکنان از تبصره 10 ماده 68 برای رعایت عدالت، بهره‌مند شدند.


وی درباره تشکیل کارگروهی برای کاهش تعداد ردیف های مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: قاعدتا باید این موضوع در سازمان برنامه و بودجه طرح شود ولی اینجانب از موضوع بی‌خبرم.


دولت از صادرات فرش حمایت می کند


رئیس‌سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش صادرات فرش ایران به بازارهای جهانی توضیح داد: فعالیت بخش غیردولتی با حمایت دولت در این زمینه، باید افزایش یابد. نمایندگی‌های دولت در کشورهای دیگر، تنها قادر به بسترسازی صادرات فرش است و عمده‌ترین زحمات بر عهده بخش خصوصی است.


دولت مخالف واردات برنج است


نوبخت درباره واردات برنج گفت:در حال حاضر با وارد کردن کردن برنج استان های شمالی به بازار، قیمت برنج افت می کند . دولت با واردات برنج در زمان برداشت محصولات داخلی، مخالف است. البته در فصول خاصی از سال که برنج داخلی در بازار کم است برای تعدیل نرخ محصولات کشاورزی می‌توان اقدام به واردات کنترل شده کرد. دولت درباره حمایت از محصولات کشاورزی داخلی مصمم است؛ از جمله اقدامات دولت در این راستا،خرید 13هزار و 800 میلیارد تومان گندم داخلی است.


وی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: دولت در قاچاق با سیستم‌های سازمان یافته و مافیایی برخورد می‌کند و قاچاق را در مبادلات اندک مربوط به کوله بران و مردم مناطق مرزی خلاصه نمی‌کند.


تداوم سیاست واسپاری خودروسازی‌ها به بخش غیردولتی


سخنگوی دولت درباره حضور قوی دولت در خودروسازی گفت: شرکت‌های خودروساز بزرگ، از جمله ایران خودرو، دولتی نیست. البته برخی از نهادهای شبهه دولتی یا برخی بانک‌ها، سهامدار این شرکت هستند. سیاست دولت واسپاری امور تصدی‌گری به خصوص بنگاه‌داری به بخش غیردولتی است و دولت تنها در جایگاه هدایت و نظارت عمل می‌کند.


عده‌ای می‌خواهند مسأله فیش‌های حقوقی را تا انتخابات ادامه دهند


نوبخت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم معرفی مجرمان مرتبط با مسئله فیش های حقوقی به قوه قضائیه گفت: در این موضوع آنقدر توضیح داده شده که دیگر جامعه اشباع است؛ البته ممکن است جامعه اشباع باشد اما عده ای می خواهند این بحث ها را تا انتخابات ادامه دهند و اگر الان بنده یک کلمه بگویم، 10کلمه از آن در می‌آوردند. وی ادامه داد: رهبری نیز تأکید کردند دولت از این حواشی بیرون بیاید و نهایت استفاده را از سال پایانی داشته باشد.


اتهاماتی که به دولت وارد کرده اند را پیگیری می‌کنیم


نوبخت در واکنش به توهین‌های اخیر به رئیس‌جمهوری گفت: دولت در مواجهه با توهین ها سعه صدر زیادی دارد اما عده ای اتهامات ناروایی به دولت وارد کردند که باید پیگیری شود. وی صریح کرد: شخصا درباره برخی از مسائل غیراخلاقی و غیرانسانی که برخی افراد مطرح می‌کنند، گذشت می‌کنم ولی اگر اتهامی متوجه شخصی شود، باید به قوه قضاییه مراجعه و طرح شکایت کند. طبق فرموده قرآن،این اشخاص هدایت نمی‌شوند. لذا اتهامات کذبی که از سوی برخی افراد به دولت وارد شده، پیگیری خواهد شد.


در مسأله برگزاری کنسرت‌ها باید تابع قانون بود نه تشخیص


سخنگوی دولت در خصوص مسئله لغو کنسرت‌ها در مشهد و انتقادات رئیس‌جمهوری از وزیر ارشاد گفت: راهش این است که همه ما به قوانین جمهوری اسلامی احترام بگذاریم. وقتی قانون ساز و کار تعیین کرده، نیاز نیست در برابر این قانون، تشخیص لحاظ شود. قوانین نیز هم عرفی و هم شرعی است.


اگر نماینده‌ای کاری می‌کند بازهم دولت باید پاسخگو باشد!


وی درپاسخ یکی از خبرنگاران درخصوص ضرب و شتم خبرنگار روزنامه دولت توسط یکی از نمایندگان مجلس و خلأ مربوط به قوانین صنفی در این زمینه گفت: اگر در مجلس هم، نماینده‌ای کاری می‌کند، تشکر می‌کنم که باز هم دولت باید پاسخگو باشد! وزیر کار خود را از جامعه رسانه‌ای می‌داند، در مجلس این اتفاق در مورد دیگران هم می‌افتد، البته وزرا بیشتر لفظی مورد عنایت قرار می‌گیرند.


قراردادهای نفتی متناسب با منافع ملی منعقد می‌شود


رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص ایرادات رهبر معظم انقلاب به قرارداد‌های نفتی گفت: این‌ها قرارداد نیستند، چارچوب‌هایی است که در آینده مبنای انعقاد قراردادهای نفتی قرار می گیرد. دولت به منافع ملی و نظرات مختلف اهمیت می‌دهد، به همین دلیل در جلسه یکشنبه دولت، این موارد مجدد مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم در هیأت تطبیق در مجلس، دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته