رشد 100درصدی صادرات پتروشیمی تا 5 سال آینده
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از نیپنا، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: باید با استفاده از بازاریابهای حرفهای به صورت متمرکز در بازارهای دنیا وارد شد. در این صورت است که قدرت چانهزنی برای فروش محصولات با قیمت بالاتر افزایش پیدا میکند.
مهدی شریفی نیک نفس مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، افزود: ایران موقعیتی ممتاز در صنعت پتروشیمی جهان دارد و باید از این مهم به بهترین شکل و بالاترین ظرفیت بهره برد.
وی با بیان این که افزایش تولید محصولات پتروشیمی منوط به این است که در بخش بازاریابی محصولات در بازارهای هدف چگونه تعریف شود، گفت: بازارهای پتروشیمی، بازارهایی هستند که در بخشی از محصولات تولیدی اشباع هستند. بنابراین باید با استفاده از بازاریابهای حرفهای به صورت متمرکز در بازارهای دنیا وارد شد. زیرا در این صورت قدرت چانهزنی برای فروش محصولات با قیمت بالاتر افزایش پیدا میکند.
شریفی نیک نفس اظهار داشت: باید گریدهای تولیدی نیز با هدف حضور مطمئن در بازار مدیریت شود. یعنی همه پتروشیمیها یک محصول خاص تولید نکنند زیرا توانایی تولید محصولات دیگر را هم دارند. بنابراین مدیریت شرکتهای صادراتی به صورت حرفهای مثل بازرگانی پتروشیمی، در بازارها حضور داشته باشد و نیازهای مشتریان را بسنجد و پتروشیمیها را راهنمایی کند تا چه محصولاتی تولید کنند تا در بازارهای هدف به فروش رسانده شود.
وی بیان کرد: مسئله مهم دیگر این است که پتروشیمیها رقابتهای منفی در بازارهای هدف نداشته باشند تا یک محصول به قیمت خوب در بازارهای هدف فروخته شود. بنابراین در کل کشور نیاز به یک شرکت مدیریت صادرات ملی برای همه محصولات اعم از محصولات پتروشیمی، سیمان و غیره لازم است.
شریفی نیک نفس ادامه داد: با توجه به وجود طرحهای قابل ارائه در سطح بینالمللی در صنعت پتروشیمی، قانون حمایت از سرمایهگذار خارجی نیز در ایران وجود دارد. بنابراین سرمایهگذاران با روشنشدن برخی از مسائل در این صنعت حتما برای سرمایهگذاری رغبت نشان خواهند داد.
وی افزود: وزارت نفت با اعلام فرمول قراردادهای خوراک پتروشیمیها، برای 10 سال، مسئله مهمی که برای سرمایهگذاران اهمیت دارد را روشن کرده است. زیرا سرمایهگذار خارجی باید بداند که در کجا سرمایهگذاری میکند و چه میزان سود میبرد و چگونه میتواند سودش را از کشوری که در آن سرمایهگذاری کرده، خارج کند.
مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی خاطر نشان ساخت: موارد ذکر شده موارد مهمی است که لازم است خیلی شفاف برای سرمایهگذار خارجی مشخص شود. مطمئنا سرمایهگذار خارجی با دانستن این موارد برای سرمایهگذاری به ایران خواهد آمد.
انتهای پیام/