دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 14:43
در مراسم افتتاحیه دهمین دور مسابقات ربوکاپ آزاد ایران

تجلیل ستاری از اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد/ دانشگاهی که برای فعالیت علمی منتظر بودجه دولت بماند، انگیزه نخبگانش را خواهد کشت

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با ابراز خرسندی از حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان گفت: دانشگاهی که برای فعالیت علمی منتظر بودجه دولت بماند، انگیزه نخبگانش را خواهد کشت.
کد خبر : 11415

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، دهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران صبح امروز با حضور مقامات کشوری و سفرای برخی کشورهای شرکت کننده افتتاح شد و در آن دکتر مرتضی موسی خانی، رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران و رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سخنرانی کردند.


در این مراسم، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری، عیسی فرهادی، فرماندار تهران، سید حمید طحایی استاندار استان البرز، طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و جمعی از معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حضور داشتند.



ستاری: دانشگاه‌ها باید نطفه‌های اولیه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را شکل دهند


سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دانشگاه با پول دولتی نمی‌تواند موجب تحول و نوآوری در جامعه شود، اعلام کرد: «تحقق اقتصاد دانش بنیان و تحول اقتصادی کشور نیازمند دانشگاه‌ها و مراکزی است که به طور جدی خلاقیت و نوآوری را مورد توجه قرار دهند».


وی افزود: «حرکت دانشگاه‌های کشور به سوی اقتصاد دانش بنیان، تحول و رشد را به دنبال خواهد داشت».


وی با بیان اینکه دستاورد دانش، اقتدار و پیشرفت رو به جلو است، عنوان کرد: «در گذشته دارایی‌های فیزیکی ارزش به حساب می‌آمدند؛ اما امروزه به این نتیجه رسیده‌ایم که دانش و خلاقیت ارزشمندترین دارایی برای کشورها است».


ستاری افزود: «نسبت به گسترش و ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان که فرهنگی جدید و مغایر با فرهنگ 105 ساله نفتی است پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و حرکت در این مسیر را برای گسترش این اقتصاد ادامه خواهیم داد».


وی با بیان اینکه در دولت جدید نگرشی نو برای توسعه علمی و فناوری شکل گرفته که این امر، تحول نگرش دانشگاه‌ها را به دنبال دارد، گفت: «دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کنند که نطفه‌های اولیه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان را شکل دهند؛ چرا که حرکت دانشگاه های کشور به سوی اقتصاد دانش بنیان تحول و رشد را به دنبال خواهد داشت.


وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در دانشگاه های شکل می گیرند، تصریح کرد: تحولات بسیار خوبی که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به وقوع پیوسته است و تمامی این تلاش ها و تحولات باید به صورت الگو در اختیاردیگر دانشگاه ها در زمینه توسعه تکنولوژی و فروش آن و نیز ورود به بازارهای خارجی قرار گیرد.
ستاری گفت: واحد قزوین دارای مراکز رشد بسیار قوی است و باید حرکت دانشگاه آزاد اسلامی از این به بعد در مسیر فروش تکنولوژی و انعقاد قرارداد با صنعت باشد. قرار نیست دانشگاه با شهریه و پول دولت اداره شود.


رئیس بنیاد ملی نخبگان از ظرفیت بالای حمایت از برگزیدگان دهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران خبرداد و افزود: «این ظرفیت وجود دارد که برگزیدگان و مخترعین برتر این مسابقات را در قالب آیین‌نامه‌های جدید بنیاد مورد حمایت قرار دهیم».


وی، در پایان ضمن ابراز خرسندی از حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد نگرش جدید و توجه به اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با حمایت از دانشگاه های کشور حرکتی جدید در تحول رشد اقتصادی کشور را رقم بزنیم.


ستاری با گلایه از فعالیت علمی دانشگاه زیر نظر بودجه دولت خاطر نشان کرد: دانشگاهی که منتظر بودجه دولت بماند و تا آن زمان اقدامات علمی و فناوری خود را متوقف کند انگیزه نخبگان خود را خواهد کشت.


موسی خانی: تجاری‌سازی خودروی کوآدرو قرارداد با معاونت علمی قرارداد امضا کردیم



دکتر موسی خانی از تشکیل کمیته‌ ربوکاپ زیر نظر یکی از ستادهای فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. وی با اشاره به ارتقای جایگاه این مسابقات در کشور گفت: «در آغاز برگزاری این مسابقات، 85 تیم حضور داشتند و در دهمین دوره این مسابقات شاهد حضور 340 تیم انتخاب شده‌ایم».


وی با اشاره به تسهیلات معاونت علمی برای توسعه بخش دانش‌آموزی این مسابقات خاطرنشان کرد: «در این راستا در سال جاری اقدام به پذیرش 105 تیم دانش آموزی کردیم که در دو سالن رقابت‌های آنها در حال برگزاری است».


وی همچنین از امضای قراردادی با معاونت علمی برای تجاری‌سازی خودرو الکتریکی کوادرو خبر داد. وی با اشاره به جزییات امضای قرارداد معاونت علمی با دانشگاه آزاد قزوین گفت: «قراردادی که میان معاونت علمی و دانشگاه آزاد منعقد می‌شود به منظور تجاری سازی خودرو کوادرو است که در این دانشگاه طراحی و ساخته شده است».


به گفته وی، این خودرو برای طی مسافت 90 کیلومتر طراحی شده است که قابلیت افزایش شارژ باتری برای طی مسافت 200 کیلومتر وجود دارد. وی وزن این خودرو را 400 کیلومتر عنوان و تصریح کرد: تمام قطعات این خودرو به جز دو بخش الکتروموتور و باتری در این دانشگاه طراحی شده است. رییس دانشگاه آزاد قزوین طول این خودرو را دو متر و عرض آن را 1.30 سانتی‌متری ذکر کرد و اظهار داشت: «این خودرو متناسب با شیب شهر تهران طراحی شده است به گونه‌ای که در شیب مسیرهای شهر تهران دور موتور کاهش نخواهد یافت».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته