دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1395 - 10:38

توافق موقت نفت دولت عراق و اقلیم کردستان

دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان موافقت کردند که مذاکرات فنی در مورد تولید نفت در مناطق شمالی این کشور را آغاز کنند. دو طرف از سال 2014 بر سر صادرات نفت با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
کد خبر : 114143

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، نخست‌وزیر عراق با آغاز مذاکرات با اقلیم کردستان عراق بر سر تولید نفت از مناطق شمالی این کشور موافقت کرد.


بر اساس بیانیه دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان توافق کرده که «مذاکرات فنی» بین وزارت نفت عراق و وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان آغاز شود. بر اساس این بیانیه، این مذاکرات بر تولید و توزیع نفت خام از منطقه کردستان و منطقه مجاور آن یعنی کرکوک متمرکز خواهد بود.


سعد الحدیثی، سخنگوی العبادی گفت: «نخست‌وزیر عراق بر ضرورت افزایش تولید نفت و لزوم تحویل نفت صادراتی از کردستان و کرکوک به دولت فدرال توسط کردها تاکید کرده است...در مقابل اقلیم کردستان مقرری‌های مالی خود را دریافت خواهد کرد»


دولت مرکزی عراق از سال 2014 تاکنون با اقلیم کردستان بر سر صادرات نفت اختلاف دارد. 2 سال پیش کردها شروع به فروش نفت به صورت مستقل کردند. عراق در تلاش است تا صادرات نفت خود را افزایش دهد و این توافق جدید می‌تواند به افزایش صادرات نفت دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک از مناطق شمالی این کشور کمک کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته