۰۷/ اسفند /۱۴۰۳

۱۰ شاسی‌بلند دست یافتنی در بازار ایران

به لطف افزایش فعالیت برخی شرکت‌های عرضه‌کننده، این روزها تنوع نسبتا خوبی در بازار خودرو به چشم می‌خورد، اما این در شرایطی است که اگر به دنبال محصولات معتبر و روز دنیا باشید، باید بودجه نسبتا زیادی را به خرید خودرو تخصیص دهید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جام‌جم، این روزها عدد صد میلیون تومان برای خرید یک خودروی متوسط رو به بالا نسبتا عادی شده و این در حالی است که چند سال پیش و قبل از داستان افزایش قیمت‌ها، بازه قیمتی ۵۰ تا صد میلیون تومان تقریبا تمام محصولات کره‌ای یا حتی برخی از خودروهای لوکس آلمانی را نیز پوشش می‌داد، اما در شرایط فعلی و با در دست داشتن صد میلیون تومان گزینه‌هایی بجز خودروهای چینی صفر کیلومتر و برخی محصولات دست دوم کره‌ای، ژاپنی و... عاید شما نخواهد شد.


با توجه به این که خودروهای شاسی‌بلند به نوعی رده محصولات لوکس و نسبتا گرانقیمت یک خودروساز را پوشش می‌دهد و همچنین با توجه به جو شاسی‌بلند سواری حاکم در خیابان‌های کشور، با در دست داشتن صد میلیون تومان، چه گزینه‌هایی از بازار دست دوم و صفر کیلومتر پیش روی خریداران قرار می‌گیرد؟


تیگو۵ دومین محصول شاسی‌بلند موفق مدیران خودرو بود که بتازگی به بازار کشور عرضه شده و با توجه به بهره‌گیری از ظاهری نسبتا خوب، مورد استقبال قابل قبولی قرار گرفته است. این کراس اوور جدید و کوچک چینی که از ابعادی متفاوت نسبت به X۳۳ بهره می‌برد با پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری ۱۳۹ اسب بخاری به بازار عرضه شده است که البته شرکت مدیران خودرو دو گزینه جعبه دنده پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT با قابلیت تبدیل به هفت سرعته تیپ ترونیک را برای این خودرو در نظر گرفته است. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو در وضعیتی بهتر نسبت به X۳۳ به سر می‌برد، اما با این حال باز هم توجه داشته باشید این کراس اوور چینی شتاب‌گیری چندان برق‌آسایی را به شما ارائه نخواهد کرد. این خودرو در بازار آزاد تا حدود ۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


جک S۵ یکی از موفق‌ترین محصولات چینی حاضر در بازار ایران است که با توجه به قیمت هفتاد و اندی میلیون تومانی و بهره‌گیری از ظاهر مدرن و پیشرانه سرزنده توانست سهم خوبی از خیابان‌های کشور را به خود اختصاص دهد. این خودرو که از اواسط سال ۱۳۹۳ تا کنون به بازار عرضه می‌شود از پیشرانه دو لیتری توربو بهره می‌برد که قدرتی معادل ۱۷۴ اسب بخار یعنی چیزی حدود یک هیوندای IX۳۵ با موتور ۲,۴ لیتری به شما عرضه می‌کند. S۵ ابتدا با جعبه دنده شش سرعته دستی به بازار عرضه می‌شد، اما در حال حاضر نسخه اتوماتیک CVT آن نیز در معرض فروش است. توجه داشته باشید پیشرانه این خودرو به دلیل بهره‌گیری از سیستم پرخوران توربو و عدم سازگاری با بنزین نه‌چندان مرغوب کشور ممکن است در طولانی مدت دچار مشکلات نسبتا شدیدی شود. این خودرو در نسخه‌های مختلف دست دوم و صفر کیلومتر و اتوماتیک و دنده‌ای از ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.


شرکت مدیران خودرو که به واردات و عرضه محصولات برند چینی MVM یا همان چری مشهور است، کراس اوور (شاسی‌بلند فشرده) خود، X۳۳ را از سال ۱۳۹۰ تا کنون به فروش می‌رساند. این خودرو که ابتدا با چهره قدیمی و البته تنها گزینه جعبه‌دنده پنج سرعته دستی قابل خریداری بود، حدود یک سال است از نظر ظاهری تغییر یافته که نسخه جدید آن تحت عنوان X۳۳ New شناخته می‌شود. این خودرو در حال حاضر در دو نوع اتوماتیک و دنده‌ای با قیمت حدود ۶۶ تا ۷۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته نمونه‌های دست دوم این خودرو با چهره قدیمی حتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

هیوندای سانتافه از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران است که در هر دو نسل خود از ۲۰۰۷ تاکنون موفق عمل کرده و اگر صد میلیون تومان پول نقد داشته باشید می‌توانید سانتافه نسل قبل که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به بازار عرضه شده بود را خریداری کنید. البته توجه داشته باشید این بودجه برای نمونه‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و نسخه‌های ساده (غیرفول‌آپشن) ۲۰۰۹ کافی به نظر می‌رسد. این خودرو از پیشرانه شش سیلندر ۲,۷ لیتری به همراه جعبه دنده تیپ ترونیک چهار سرعته بهره می‌برد که برای جثه ۱.۸ تنی این خودرو کمی ضعیف است. اگر به فکر بازار دست دوم معقول هستید و به ظاهر خودرو اهمیت می‌دهید، این نسل از سانتافه مشهور به CM گزینه مناسبی برای شماست.


توسان نسل اول در شرایطی به بازار ایران عرضه شد که گزینه‌های کراس اوور چندان زیادی برای خرید یافت نمی‌شدند. این محصول کره‌ای سایز متوسط با بهره‌گیری از پیشرانه شش سیلندر ۲,۷ لیتری و جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک، قابلیت انتقال قدرت به هر چهار چرخ را دارد. هر چند خودرویی آفرود به شمار نمی‌رود، اما برای مسیرهای ناهموار سبک مناسب است. توسان جزو خودروهایی است که با توجه به ظاهر قابل قبول، استهلاک نه چندان بالا (با وجود مصرف سوخت زیاد) و در نهایت فضای داخلی قابل قبول هنوز هم با گذشت هشت سال از جایگاه نسبتا خوبی در بازار کشور بهره می‌برد. هر چند تنوع نسخه‌های متفاوت با آپشن‌های متنوع و البته کاهش زمینه نمونه‌های تمیز (با توجه به عمر خودرو) کار شما را برای انتخاب نمونه دلخواهتان اندکی سخت خواهد کرد. توسان نسل اول در نمونه‌های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از حدود ۷۰ تا ۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.


جیلی یکی از بهترین برندهایی بود که در دوره‌ای به بازار ایران عرضه شد و در حال حاضر محصولات صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۶ این خودروساز در سطح کشور به چشم نمی‌خورد. امگرند X۷، نام کراس اوور این برند است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار کشور عرضه شد و فروش این خودرو تا تعداد محدودی نمونه‌های ۲۰۱۵ ادامه یافت. این شاسی‌بلند سایز متوسط چینی با طولی معادل ۵/۴ متر فضای داخلی خوبی را به شما ارائه می‌کند و همچنین از کیفیت ساخت مطلوب و استهلاک نسبتا پایینی برخوردار است. این خودرو با پیشرانه چهار سیلندر ۲,۵ لیتری به قدرت ۱۵۷ اسب بخار و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به بازار داخلی عرضه شده است که مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر را به شما ارائه می‌کند و نمونه‌های دست دوم آن از حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.


هرچند کیا موتورز در شرایط بازار ایران هیچ گاه نتوانست به محبوبیتی در حد و اندازه هیوندای دست پیدا کند، اما به هر حال نمی‌توانیم منکر مناسب بودن کیفیت محصولات این برند باشیم. سورنتو از نخستین محصولاتی است که از کیا موتورز به بازار ایران عرضه شد. این شاسی‌بلند پنج نفره و سایز متوسط که از چهره‌ای ساده، اما نه‌چندان زشت بهره می‌برد، با پیشرانه ۳/۳ لیتری شش سیلندر مشترک با هیوندای آزرا به بازار ایران وارد شد و همچنین با توجه به بهره گیری از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، شتاب و کشش خوبی را به شما ارائه می‌کند. همچنین این خودرو از معدود گزینه‌های این فهرست است که تا حدودی قابلیت‌های آفرودی را نیز پوشش می‌دهد. سورنتو ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در بازار ایران از حدود ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان معامله می‌شود.


هرچند در سال‌های اخیر محصولات متنوعی از برندهای متفاوت به بازار ایران عرضه شده است، اما متاسفانه هیچ گاه برند نیسان ژاپن را به صورت رسمی و پیوسته در خیابان‌های کشور نداشتیم. در واقع ماکسیما، سرانزا، تی‌ینا، قشقایی، مورانو و پیک‌آپ تنها محصولاتی از این برند هستند که پس از پایان تولید توسط شرکت مادر به کشور ما عرضه شده‌اند، اما پارس خودرو در سال ۲۰۰۸ محصول مدرن و به روز این خودروساز تحت عنوان مورانو را وارد کرد تا با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو به بازار رقابت وارد شود. این خودرو با طراحی عجیب خود هر چند به محبوبیت چندان بالایی نرسید، اما این روزها اگر صد میلیون تومان پول نقد برای خرید خودرو کنار گذاشته باشید، گزینه وسوسه‌انگیزی محسوب می‌شود. زیرا مورانو از ذاتی لوکس، پیشرانه شش سیلندر قدرتمند، امکانات نسبتا خوب و در نهایت پرستیژ برند بالایی برخوردار است. هر چند استهلاک نه‌چندان پایین این خودرو و البته قیمت گزاف برخی قطعات یدکی، نگهداری این گزینه را سخت می‌کند. مورانو ۲۰۰۸ در بازار کشور از حدود ۸۵ تا ۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.


در دوره‌ای مشترک با واردات هیوندای توسان، خواهر دو قلوی این خودرو یعنی کیا اسپورتیج، نخستین سری‌اش سال ۲۰۰۸ میلادی به بازار کشور عرضه شد. اسپورتیج هر چند از ساختاری کاملا مشابه توسان بهره می‌برد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، چهره چندان عامه پسندی ندارد و به همین دلیل فروش این نسل از اسپورتیج همواره در پله‌ای پایین‌تر از توسان قرار گرفته است. کیا اسپورتیج ۲۰۰۸ ـ ۲۰۱۰ از پیشرانه ۲,۷ لیتری شش سیلندر مشترک با توسان و هیوندای کوپه بهره می‌برد و همچنین جعبه دنده چهار سرعته و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک این خودرو کاملا مشابه خواهرش توسان است. اسپورتیج برای سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ دستخوش تغییرات ظاهری در چراغ‌ها و سپر شد که شمایلی جذاب‌تر نسبت به نمونه ۲۰۰۸ را به شما ارائه می‌کند. این خودرو محدوده قیمتی مشابه توسان دارد؛ یعنی حدود ۷۰ تا ۹۵ میلیون تومان.


لیفان X۶۰ هم یکی دیگر از چینی‌های موفق در بازار ایران است که از سال ۱۳۹۲ تا کنون توسط کرمان موتور (مونتاژ داخل) به بازار عرضه می‌شود. این خودرو از چهره‌ای خوب و راضی کننده بهره می‌برد، اما ابعاد نسبتا فشرده بدنه آن فضای داخلی چندان گسترده‌ای به شما ارائه نمی‌کند. لیفان X۶۰ ازجمله خودروهای چینی با استهلاک متوسط است.


پیشرانه به کار رفته روی این خودرو از نوع چهار سیلندر خطی ۱۸۰۰ سی‌سی با ۱۳۱ اسب بخار قدرت است که توان موتور از طریق جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


در واقع سیستم انتقال قدرت این خودرو به هیچ وجه برای استفاده‌های خارج از شهر طراحی نشده و همچنین مصرف سوخت ۱۰,۵ لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو (به صورت ترکیبی) نیز عدد چندان بهینه‌ای نیست. محدوده قیمتی این خودرو از ۴۰ میلیون تومان برای نسخه‌های دست دوم مدل ۹۲ شروع شده و تا ۶۱ میلیون تومان برای نسخه‌های صفر کیلومتر شرکتی دنده‌ای ادامه پیدا می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر