10 شاسیبلند دست یافتنی در بازار ایران
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جامجم، این روزها عدد صد میلیون تومان برای خرید یک خودروی متوسط رو به بالا نسبتا عادی شده و این در حالی است که چند سال پیش و قبل از داستان افزایش قیمتها، بازه قیمتی 50 تا صد میلیون تومان تقریبا تمام محصولات کرهای یا حتی برخی از خودروهای لوکس آلمانی را نیز پوشش میداد، اما در شرایط فعلی و با در دست داشتن صد میلیون تومان گزینههایی بجز خودروهای چینی صفر کیلومتر و برخی محصولات دست دوم کرهای، ژاپنی و... عاید شما نخواهد شد.
با توجه به این که خودروهای شاسیبلند به نوعی رده محصولات لوکس و نسبتا گرانقیمت یک خودروساز را پوشش میدهد و همچنین با توجه به جو شاسیبلند سواری حاکم در خیابانهای کشور، با در دست داشتن صد میلیون تومان، چه گزینههایی از بازار دست دوم و صفر کیلومتر پیش روی خریداران قرار میگیرد؟
تیگو5 دومین محصول شاسیبلند موفق مدیران خودرو بود که بتازگی به بازار کشور عرضه شده و با توجه به بهرهگیری از ظاهری نسبتا خوب، مورد استقبال قابل قبولی قرار گرفته است. این کراس اوور جدید و کوچک چینی که از ابعادی متفاوت نسبت به X33 بهره میبرد با پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری 139 اسب بخاری به بازار عرضه شده است که البته شرکت مدیران خودرو دو گزینه جعبه دنده پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT با قابلیت تبدیل به هفت سرعته تیپ ترونیک را برای این خودرو در نظر گرفته است. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو در وضعیتی بهتر نسبت به X33 به سر میبرد، اما با این حال باز هم توجه داشته باشید این کراس اوور چینی شتابگیری چندان برقآسایی را به شما ارائه نخواهد کرد. این خودرو در بازار آزاد تا حدود 95 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
جک S5 یکی از موفقترین محصولات چینی حاضر در بازار ایران است که با توجه به قیمت هفتاد و اندی میلیون تومانی و بهرهگیری از ظاهر مدرن و پیشرانه سرزنده توانست سهم خوبی از خیابانهای کشور را به خود اختصاص دهد. این خودرو که از اواسط سال 1393 تا کنون به بازار عرضه میشود از پیشرانه دو لیتری توربو بهره میبرد که قدرتی معادل 174 اسب بخار یعنی چیزی حدود یک هیوندای IX35 با موتور 2.4 لیتری به شما عرضه میکند. S5 ابتدا با جعبه دنده شش سرعته دستی به بازار عرضه میشد، اما در حال حاضر نسخه اتوماتیک CVT آن نیز در معرض فروش است. توجه داشته باشید پیشرانه این خودرو به دلیل بهرهگیری از سیستم پرخوران توربو و عدم سازگاری با بنزین نهچندان مرغوب کشور ممکن است در طولانی مدت دچار مشکلات نسبتا شدیدی شود. این خودرو در نسخههای مختلف دست دوم و صفر کیلومتر و اتوماتیک و دندهای از 70 تا 90 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
شرکت مدیران خودرو که به واردات و عرضه محصولات برند چینی MVM یا همان چری مشهور است، کراس اوور (شاسیبلند فشرده) خود، X33 را از سال 1390 تا کنون به فروش میرساند. این خودرو که ابتدا با چهره قدیمی و البته تنها گزینه جعبهدنده پنج سرعته دستی قابل خریداری بود، حدود یک سال است از نظر ظاهری تغییر یافته که نسخه جدید آن تحت عنوان X33 New شناخته میشود. این خودرو در حال حاضر در دو نوع اتوماتیک و دندهای با قیمت حدود 66 تا 75 میلیون تومان به فروش میرسد. البته نمونههای دست دوم این خودرو با چهره قدیمی حتی کمتر از 40 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
هیوندای سانتافه از پرفروشترین خودروهای وارداتی بازار ایران است که در هر دو نسل خود از 2007 تاکنون موفق عمل کرده و اگر صد میلیون تومان پول نقد داشته باشید میتوانید سانتافه نسل قبل که از 2007 تا 2011 به بازار عرضه شده بود را خریداری کنید. البته توجه داشته باشید این بودجه برای نمونههای 2007، 2008 و نسخههای ساده (غیرفولآپشن) 2009 کافی به نظر میرسد. این خودرو از پیشرانه شش سیلندر 2.7 لیتری به همراه جعبه دنده تیپ ترونیک چهار سرعته بهره میبرد که برای جثه 1.8 تنی این خودرو کمی ضعیف است. اگر به فکر بازار دست دوم معقول هستید و به ظاهر خودرو اهمیت میدهید، این نسل از سانتافه مشهور به CM گزینه مناسبی برای شماست.
توسان نسل اول در شرایطی به بازار ایران عرضه شد که گزینههای کراس اوور چندان زیادی برای خرید یافت نمیشدند. این محصول کرهای سایز متوسط با بهرهگیری از پیشرانه شش سیلندر 2.7 لیتری و جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک، قابلیت انتقال قدرت به هر چهار چرخ را دارد. هر چند خودرویی آفرود به شمار نمیرود، اما برای مسیرهای ناهموار سبک مناسب است. توسان جزو خودروهایی است که با توجه به ظاهر قابل قبول، استهلاک نه چندان بالا (با وجود مصرف سوخت زیاد) و در نهایت فضای داخلی قابل قبول هنوز هم با گذشت هشت سال از جایگاه نسبتا خوبی در بازار کشور بهره میبرد. هر چند تنوع نسخههای متفاوت با آپشنهای متنوع و البته کاهش زمینه نمونههای تمیز (با توجه به عمر خودرو) کار شما را برای انتخاب نمونه دلخواهتان اندکی سخت خواهد کرد. توسان نسل اول در نمونههای 2008، 2009 و 2010 از حدود 70 تا 95 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
جیلی یکی از بهترین برندهایی بود که در دورهای به بازار ایران عرضه شد و در حال حاضر محصولات صفر کیلومتر مدل 2016 این خودروساز در سطح کشور به چشم نمیخورد. امگرند X7، نام کراس اوور این برند است که برای نخستین بار در سال 2014 به بازار کشور عرضه شد و فروش این خودرو تا تعداد محدودی نمونههای 2015 ادامه یافت. این شاسیبلند سایز متوسط چینی با طولی معادل 5/4 متر فضای داخلی خوبی را به شما ارائه میکند و همچنین از کیفیت ساخت مطلوب و استهلاک نسبتا پایینی برخوردار است. این خودرو با پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری به قدرت 157 اسب بخار و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به بازار داخلی عرضه شده است که مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر را به شما ارائه میکند و نمونههای دست دوم آن از حدود 80 تا 90 میلیون تومان قیمتگذاری میشوند.
هرچند کیا موتورز در شرایط بازار ایران هیچ گاه نتوانست به محبوبیتی در حد و اندازه هیوندای دست پیدا کند، اما به هر حال نمیتوانیم منکر مناسب بودن کیفیت محصولات این برند باشیم. سورنتو از نخستین محصولاتی است که از کیا موتورز به بازار ایران عرضه شد. این شاسیبلند پنج نفره و سایز متوسط که از چهرهای ساده، اما نهچندان زشت بهره میبرد، با پیشرانه 3/3 لیتری شش سیلندر مشترک با هیوندای آزرا به بازار ایران وارد شد و همچنین با توجه به بهره گیری از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، شتاب و کشش خوبی را به شما ارائه میکند. همچنین این خودرو از معدود گزینههای این فهرست است که تا حدودی قابلیتهای آفرودی را نیز پوشش میدهد. سورنتو 2008 و 2009 در بازار ایران از حدود 80 تا 95 میلیون تومان معامله میشود.
هرچند در سالهای اخیر محصولات متنوعی از برندهای متفاوت به بازار ایران عرضه شده است، اما متاسفانه هیچ گاه برند نیسان ژاپن را به صورت رسمی و پیوسته در خیابانهای کشور نداشتیم. در واقع ماکسیما، سرانزا، تیینا، قشقایی، مورانو و پیکآپ تنها محصولاتی از این برند هستند که پس از پایان تولید توسط شرکت مادر به کشور ما عرضه شدهاند، اما پارس خودرو در سال 2008 محصول مدرن و به روز این خودروساز تحت عنوان مورانو را وارد کرد تا با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو به بازار رقابت وارد شود. این خودرو با طراحی عجیب خود هر چند به محبوبیت چندان بالایی نرسید، اما این روزها اگر صد میلیون تومان پول نقد برای خرید خودرو کنار گذاشته باشید، گزینه وسوسهانگیزی محسوب میشود. زیرا مورانو از ذاتی لوکس، پیشرانه شش سیلندر قدرتمند، امکانات نسبتا خوب و در نهایت پرستیژ برند بالایی برخوردار است. هر چند استهلاک نهچندان پایین این خودرو و البته قیمت گزاف برخی قطعات یدکی، نگهداری این گزینه را سخت میکند. مورانو 2008 در بازار کشور از حدود 85 تا 95 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
در دورهای مشترک با واردات هیوندای توسان، خواهر دو قلوی این خودرو یعنی کیا اسپورتیج، نخستین سریاش سال 2008 میلادی به بازار کشور عرضه شد. اسپورتیج هر چند از ساختاری کاملا مشابه توسان بهره میبرد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، چهره چندان عامه پسندی ندارد و به همین دلیل فروش این نسل از اسپورتیج همواره در پلهای پایینتر از توسان قرار گرفته است. کیا اسپورتیج 2008 ـ 2010 از پیشرانه 2.7 لیتری شش سیلندر مشترک با توسان و هیوندای کوپه بهره میبرد و همچنین جعبه دنده چهار سرعته و سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک این خودرو کاملا مشابه خواهرش توسان است. اسپورتیج برای سالهای 2009 و 2010 دستخوش تغییرات ظاهری در چراغها و سپر شد که شمایلی جذابتر نسبت به نمونه 2008 را به شما ارائه میکند. این خودرو محدوده قیمتی مشابه توسان دارد؛ یعنی حدود 70 تا 95 میلیون تومان.
لیفان X60 هم یکی دیگر از چینیهای موفق در بازار ایران است که از سال 1392 تا کنون توسط کرمان موتور (مونتاژ داخل) به بازار عرضه میشود. این خودرو از چهرهای خوب و راضی کننده بهره میبرد، اما ابعاد نسبتا فشرده بدنه آن فضای داخلی چندان گستردهای به شما ارائه نمیکند. لیفان X60 ازجمله خودروهای چینی با استهلاک متوسط است.
پیشرانه به کار رفته روی این خودرو از نوع چهار سیلندر خطی 1800 سیسی با 131 اسب بخار قدرت است که توان موتور از طریق جعبه دنده پنج سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
در واقع سیستم انتقال قدرت این خودرو به هیچ وجه برای استفادههای خارج از شهر طراحی نشده و همچنین مصرف سوخت 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر این خودرو (به صورت ترکیبی) نیز عدد چندان بهینهای نیست. محدوده قیمتی این خودرو از 40 میلیون تومان برای نسخههای دست دوم مدل 92 شروع شده و تا 61 میلیون تومان برای نسخههای صفر کیلومتر شرکتی دندهای ادامه پیدا میکند.
انتهای پیام/