دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخست وزیر عراق: به ایرانی‌ها بابت مبارزه با داعش مدیون نیستم/ پیشنهاد حمله هوایی تهران را رد کردم

نخست وزیر عراق در پاسخ به این سوال که آیا شما برای همبستگی با ایران باید هزینه سیاسی بپردازید، گفت: من هیچ چیز به آن‌ها (ایرانی‌ها) مدیون نیستم. آن‌ها به خاطر امنیت ملی خودشان وارد عمل شدند. چون داعش برای ایران نیز تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود.
کد خبر : 11403

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آن به نقل از انتخاب، حیدرالعبادی در واکنش به این سوال که «وقتی ایران، نه آمریکا بعنوان مهم‌ترین متحد شما در جنگ علیه داعش وارد شده است، آیا شما از رئیس جمهور اوباما ناامید شده‌اید؟» ابراز امیدواری کرد که‌ای کاش این حمایت سریع‌تر و موثر‌تر می‌بود؛ خصوصا در آغاز حمله داعش به عراق. چون در آن زمان بغداد از سوی داعش تهدید شده بود اما در مقابل، هیچ اقدامی از سوی آمریکا یا دیگران صورت نگرفت.


او در واکنش به این سوال که آیا شما همچنان به همکاری و شراکت راهبردی اعتماد دارید، گفت: من ابتدا خیلی شگفت زده شدم که بعد‌ها شنیدم آمریکا اینطور پیش بینی کرده است که بغداد احتمالا ظرف سه روز شکست خواهد خورد. اما من فکر نمی‌کنم که این ارزیابی، درست باشد. چون بغداد بدست نیروهای امنیتی، بسیار مستحکم باقی می‌ماند و خواهد ماند. بعد از آن که آیت الله العظمی سیستانی، فتوایی را صادر کرد و از شهروندان عراقی خواست از کشورشان و اماکن مقدسه دفاع کنند، کل این سناریو تغییر کرد. البته ایرانی‌ها بسرعت، هم به شکل تسلیحاتی و هم در قالب مشاوره (نظامی) از ما حمایت کردند. چون داعش به مرزهای ایران نزدیک شده بود، مقامات ایران آن‌ها را بعنوان یک تهدید امنیت ملی برای خود تلقی کردند و به همین خاطر بسرعت از خود واکنش نشان دادند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای همبستگی با ایران باید هزینه سیاسی بپردازید، گفت: من هیچ چیز به آن‌ها (ایرانی‌ها) مدیون نیستم. آن‌ها بخاطر امنیت ملی خودشان وارد عمل شدند. چون داعش برای ایران نیز تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود. حتی اگر من از اینکار ناراضی هم بودم، باز ایرانی‌ها به حمایت از ما ادامه می‌دادند. با این حال پر واضح است که ایران، تشکیل دولت را به من دیکته نمی‌کند و عراقی‌ها اراده خود را دارند.


نخست وزیر عراق در ادامه اظهار داشت: کشورهای زیادی هستند که خواستار کمک به عراقند. ایران، امارات متحده عربی، اردن و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که استفاده از نیروهای هواییشان را پیشنهاد دادند. اما با احترام زیادی که برای همه آن‌ها قائلم باید بگویم که آن‌ها همه بدنبال منافع خویشند. وی با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهد بیشتر روی ائتلاف بین المللی متمرکز شود، افزود: به نظرم مدیریت کردن این راه، آسان‌تر است. چون فاقد هیچگونه منافع ضد و نقیض نظیر منافع همجواری و همسایگی است و در این سطح آن‌ها نمی‌خواهند یک گروه را علیه گروه دیگر در درون عراق مورد حمایت قرار دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته