دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری امروز

روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «سماء» تشریح شد

دومین نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه «سماء» صبح امروز (18 فروردین) با حضور مجتبی امینی دبیر جشنواره و اهالی رسانه در موسسه شهید آوینی برگزار شد.
کد خبر : 11393

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا در ابتدای این نشست امینی بیان کرد: «جشنواره فیلم کوتاه «سماء» در سه بخش ملی، فیلمنامه و نسل نو برگزار می شود که بخش ملی این جشنواره به سه بخش داستانی، پویانمایی و مستند تقسیم می شود.»


وی ادامه داد: «در بخش «نسل نو» نیز که نگاهی به انگیزه‌های فیلمسازان جوان و نوپا سینما به پرداخت موضوع سبک زندگی دارد که آثار این بخش هم در دو گروه مستند و داستانی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. بخش پایانی جشنواره فیلم کوتاه «سماء» نیز به بررسی فیلمنامه با موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی اختصاص دارد.»


امینی در مورد روند برگزاری جشنواره شرح داد: «دبیرخانه از 3 ماه قبل فعالیتش را آغاز کرده و پس از انتشار فراخوان 1869 اثر به دبیرخانه راه یافت که با توجه به اینکه جشنواره دارای موضوع تخصصی سبک زندگی ایرانی- اسلامی بود، رسیدن این تعداد فیلم به دبیرخانه بسیار ارزنده‌ و قابل توجه بود.»


وی افزود: «آثار رسیده شامل 428 اثر داستانی نسل نو، 102 اثر مستند نسل نو، 114 اثر پویانمایی، 442 اثر فیلمنامه بود که 10 درصد از این آثار به بخش رقابتی راه یافتند. در نتیجه 52 اثر داستانی، 18 اثر مستند نسل نو، 58 اثر داستانی ملی، 20 اثر مستند ملی، 20 اثر پویانمایی ملی، 59 فیلمنامه که در مجموع 228 فیلم، آثار راه یافته به بخش رقابتی اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه سما هستند.»


وی ادامه داد: «کار هیات انتخاب به پایان رسیده، آثار راه یافته به جشنواره مشخص شده، کنداکتور برنامه شکل گرفته است. جشنواره از روز شنبه 22 فروردین ماه که مصادف با سالروز شهادت شهید آوینی است آغاز می‌شود و مراسم افتتاحیه همزمان با همایش تصویر قلم که همچون سال‌های گذشته به ردیابی اندیشه شهیدان اهل قلم می‌پردازد در سالن سینما فلسطین برگزار خواهد شد.»


امینی توضیح داد: «از 22 تا 27 فروردین ساعت 14 تا 22 فیلم‌های راه یافته به بخش رقابتی جشنواره اکران می‌شود، همچنین 4 فیلم اولی موفق «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «قندون جهیزیه»، «ماهی سیاه کوچولو» و بدون مرز به ترتیب در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه نمایش داده می‌شود.»


وی افزود: «در کنار نمایش فیلم‌ها، 4 کارگاه تخصصی نیز داریم که هر روز از ساعت 18 تا 22 در سالن شماره 2 سینما فلسطین برگزار خواهد شد. روز اول کارگاه بازیگری سیدشهاب‌الدین حسینی، روز دوم کارگاه مستند مهرداد اسکویی، روز سوم کارگاه فیلمنامه رسول صدرعاملی و روز چهارم کارگاه کارگردانی بهروز افخمی برگزار می‌شود.


وی در پاسخ به این سؤال که نحوه حضور در این کارگاه‌ها چگونه است، گفت: «خوشبختانه استقبال از این کارگاه‌ها بی‌نظیر بود. پیش از این کارت‌هایی را برای شرکت در این کارگاه‌ها طراحی و برای تعداد مشخصی از افراد ارسال کرده بودیم، اما به دلیل استقبال زیادی که به ویژه از سوی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها صورت گرفت، تصمیم بر این شد که ورود و استفاده از کارگاه‌ها برای کلیه علاقه‌مندان آزاد باشد. از همین رو مجموع کارگاه‌ها در سالن شماره 2 سینما فلسطین برگزار می‌شود.»


دبیر جشنواره سماء در ادامه بیان کرد: «در این دوره از جشنواره یک بزرگداشت که با حال و هوای جشنواره نزدیک باشد نیز در نظر گرفته‌ایم. به همین مناسبت بزرگداشت پیشکسوت سینمای ایران مجتبی راعی را خواهیم داشت و گرامیداشت رسول ملاقلی‌پور نیز در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود و نقطه مشترک این دو هنرمند این است که مجتبی راعی فیلم «عصر روز دهم» رسول ملاقلی‌پور را کارگردانی کرده است.»


وی تصریح کرد: «دانش اقباشاوی فیلم مربوط به بزرگداشت راعی را کارگردانی کرده که آخرین روزهای تصویربرداری را می‌گذراند و علی ملاقلی‌پور پسر مرحوم ملاقلی‌پور نیز ساخت فیلم گرامیداشت پدرش را بر عهده دارد.»


وی ادامه داد: «کتاب جشنواره نیز طراحی و آماده شده که در ایام جشنواره توزیع می‌شود. همچنین یک هفته قبل از جشنواره کتاب برنامه روزانه را آماده کردیم و بولتن روزانه جشنواره نیز به صورت اختصاصی توسط روزنامه صبا تهیه و در ایام جشنواره توزیع خواهد شد.»


در ادامه این نشست امینی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه معیار انتخاب آثار مبتنی بر موضوع «سبک زندگی ایرانی - اسلامی» چگونه بوده است، گفت: «آنچه مسلم است موضوع سبک زندگی بحث گسترده ای است و مباحث مختلفی نیز در آن مطرح است. بنابراین 15 آیتم را به عنوان معیار در نظر گرفتیم و از دوستان در هیات انتخاب خواستیم براساس چارچوب‌های تعریف شده این آثار را مورد ارزیابی قرار دهند. در واقع می‌خواستیم برآیند این جشنواره نقشه راه تصویری از سبک زندگی ایرانی - اسلامی برای مخاطبان باشد.»


وی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری این رویداد سینمایی در سالروز شهادت شهید آوینی تا چه اندازه سبک زندگی مورد نظر این شهید اهل قلم جزء معیارهای انتخاب قرار گرفته است، گفت: «موضوع سبک زندگی از انگاره‌های مهم اندیشه شهید آوینی بوده و قدر مسلم تمام اندیشه‌های این شهید بزرگوار به طور جامع بیان نشده است و جای کار بسیار دارد. با وجود اینکه هنوز بسیاری از اندیشه‌های شهید آوینی همچنان در تکاپوی اتاق فکر و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی جاری است اما فکر می‌کنم هنوز به اندازه کافی به آن نپرداخته‌ایم


مجتبی امینی در پایان صحبت های خود در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار آنا که با توجه به این مطلب که موضوع سبک زندگی اسلامی و ایرانی از جمله دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، آیا در انتخاب آثار نقطه نظر ایشان لحاظ شده است، گفت: «رویکرد برگزاری این جشنواره اساسا نقطه نظر مقام معظم رهبری درخصوص سبک زندگی اسلامی و ایرانی بوده است و در بسته‌های محتوایی که در بدو امر به هیات انتخاب ارائه شد، نقطه نظرات ایشان نیز لحاظ شده است. ضمن اینکه کتابی که در برگیرنده شاخصه‌های مهم سبک زندگی است نیز چاپ شده که در مراسم افتتاحیه رونمایی می‌شود.»


نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سماء» با موضوع «سبک زندگی ایرانی - اسلامی» از تاریخ ۲۲ تا ۲۷ فروردین ماه به دبیری مجتبی امینی در سینما فلسطین برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب