دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1395 - 11:23
دونده دوی 100 متر المپیکی ایران در گفت‌وگو با آنا؛

کار بزرگی انجام شد، اما راضی نیستم/ مسئولان تصمیم احساسی در مورد پاداش‌ها نگیرند/ تلاش می‌کنم در المپیک توکیو مدال بگیرم

حسن تفتیان گفت: من هیچ وقت دنبال بهانه نبودم و نمی خواهم با بهانه گرفتن موفقیت دیگران را زیرسوال ببرم، هر ورزشکاری که به فینال رقابت‌ها صعود کرد قطعا از من بهتر بود و تلاش بیشتری کرد.
کد خبر : 113874

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی دوومیدانی ایران با 10 ورزشکار در المپیک ریو شرکت کرد ولی از بین نفرات تنها حسن تفتیان ورزشکار دوی 100 متر بود که برای اولین بار موفق شد به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کند و به گفته رئیس فدراسیون دوومیدانی افتخار کاروان این فدراسیون در المپیک شد.


حسن تفتیان در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد شرایط مسابقات دوی 100 متر المپیک ریو گفت: «مسابقات المپیک در همه رشته‌های ورزشی از سطح بالایی برخوردار است و بهترین‌های هر رشته در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. دوی 100 متر هم یکی از رشته‌های پرطرفدار المپیک است که بلیت مسابقات آن چند ماه قبل از شروع بازی‌ها به اتمام می‌رسد و حضور سریعترین افراد دنیا در این رقابت جذابیت زیادی برای مردم ایجاد می‌کند.»


تفتیان ادامه داد: «من هم خوشبختانه افتخار داشتم که برای اولین بار ایران را در دوی 100 متر در المپیک صاحب نماینده کنم و قرار گرفتن در کنار بزرگان دوومیدانی جهان مانند «اوسین بولت»، «جاستین گاتلین» و «تیسون گای» برای من تجربه بزرگی بود.»


وی در خصوص شرایط خودش در مسابقات دور مقدماتی و دور نیمه نهایی رقابت‌های المپیک ریو بیان کرد: «در دور مقدماتی با ثبت رکورد 10/14 موفق شدم در بین 8 نفر به مقام سوم برسم و به نیمه نهایی رقابت‌ها صعود کنم. البته حضور در بین ورزشکاران بزرگ دنیا برای اولین بار می تواند یک ورزشکار را از شرایط مطلوب دور کند، اما خوشبختانه موفق شدم با ثبت یک رکورد خوب به دور دوم رقابت‌ها صعود کنم.»


تفتیان افزود: «در دور نیمه نهایی با ثبت رکورد 10/23 در جایگاه هشتم قرار گرفتم و نتوانستم به فینال مسابقات صعود کنم. من یک ماه قبل از رقابت‌های المپیک در تورنمنت اسپانیا موفق شدم به رکورد 10/04 برسم که متاسفانه در المپیک نتوانستم رکورد خودم را بزنم. البته با این رکورد هم نمی‌توانستم به فینال راه پیدا کنم، بخاطر اینکه آخرین ورزشکاری که به مسابقه فینال راه یافت رکوردش 10/01 بود که 3 صدم ثانیه با رکورد من فاصله داشت.»


دونده دوی 100 متر ایران با تاکید بر اینکه از عملکردش در رقابت‌های المپیک ریو راضی نیست اظهار داشت: «من در یکی دو سال اخیر زحمات زیادی کشیدم و انتظار داشتم که با حضور در فینال دوی 100 متر نتیجه زحمات چند ساله خودم را بگیرم. البته صعود به دور نیمه نهایی رقابت‌های المپیک کار بزرگی به حساب می‌آید اما من از خودم انتظار بیشتری داشتم. تاکنون حدود 4-5 ورزشکار از قاره آسیا موفق شدند در این رشته ورزشی به دور نیمه نهایی صعود کنند که 2 نفر آنها هم از کشورهای آفریقایی بودند و توسط کشورهای آسیایی خریداری شده بودند.»


وی ادامه داد: «من در بهترین زمان ممکن موفق شدم بهترین رکورد را ثبت کنم و در فاصله یک ماه مانده به المپیک به رکورد 10/04 رسیدم و توقع داشتم در المپیک چند صدم ثانیه رکوردم را کاهش دهم تا در فینال رقابت‌ها حاضر شوم، اما متاسفانه این امر محقق نشد.»


تفتیان در خصوص اینکه چرا نتوانسته است رکوردش را در المپیک بزند افزود: «من هیچ وقت دنبال بهانه نبودم و نمی خواهم با بهانه گرفتن موفقیت دیگران را زیرسوال ببرم. به نظر من کار جالبی نیست که بخواهیم بهانه بگیریم که به دلیل شرایط آب‌وهوایی و داوری نتیجه را به رقیبان واگذار کردم. هر ورزشکاری که به فینال رقابت‌ها صعود کرد قطعا از من بهتر بود و تلاش بیشتری کرد. من فکر می‌کنم برای حضور در بین بزرگان دوی 100 متر دنیا باید تلاش بیشتری می‌کردم و قطعا در آینده این کار را انجام خواهم داد تا به هدفم برسم.»


وی در مورد انتظارش از مسئولان برای درنظر گرفتن پاداش برای ورزشکارانی که عملکرد خوبی در المپیک ریو داشتند گفت: «ما موفق شدیم کار بزرگی در دوومیدانی انجام دهیم و برای اولین بار در دوی 100 متر در المپیک شرکت کنیم و در اولین حضورم به نیمه نهایی المپیک صعود کنم. قطعا مسئولان ورزشی و شخص وزیر ورزش به مهم بودن این مساله واقف هستند و اطلاع دارند که بعضی از ورزشکاران در بعضی از رشته‌های ورزشی در المپیک نتایج خوبی کسب کردند. برای مثال مجتبی عابدینی در رشته شمشیربازی نتیجه بسیار خوبی گرفت که مقام چهارمی او کمتر از مدال نبود. امیدوارم مسئولان ورزش کشور با یک تصمیم کارشناسی و نه از روی احساس بتوانند قدردان زحمات ورزشکاران باشند.»


تفتیان در خصوص برنامه هایش برای حضور در المپیک بعدی و کسب نتایج بهتر در توکیو افزود: «در حال حاضر تمام هدفم حضور در مسابقات المپیک توکیو است و باید از همین الان تمریناتم را پیگیری کنم تا با یک آمادگی کامل در توکیو شرکت کنم. اما نتیجه گرفتن ما در توکیو بستگی به امکانات هم دارد و مسئولین فدراسیون و وزارت ورزش باید شرایط را برای ما فراهم کنند تا ما با خیال راحت بتوانیم تمرینات خودمان را با امکانات خوب برگزار کنیم. اگر این مساله اتفاق بیفتد در المپیک توکیو می‌توانم مدال بگیریم .»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب