دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1395 - 12:34

سخنگوی وزارت امور خارجه: هیچ فردی از ستاد برجام جاسوس نبوده و بازداشت نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «فردی که به اتهام جاسوسی به طور موقت دستگیر شده است، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نبوده و از سوی ارگان‌های اقتصادی برای شرکت در برخی از مذاکرات بانکی معرفی شده است.»
کد خبر : 113872

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ماجرای دستگیری یک جاسوس از خبرهای تلگرامی آغاز شد و بلافاصله به رسانه‌ها رسید و موضع گیری مقام‌های سیاسی کشور را برانگیخت.


برای تکذیب این خبر تنها چند ساعت زمان نیاز بود اما ماجرا به همین جا ختم نشد و این شایعات با ادعای جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس مبنی بر اینکه این جاسوس در جریان مذاکرات و برجام، در تیم مذاکرات نفوذ کرده و به عنوان زیر مجموعه تیم بعیدی‌نژاد، رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی فعالیت می‌کرد، دامنه بیشتری گرفت.


این بار وزارت امور خارجه قاطعانه تکذیب کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه مستقیما کریمی قدوسی را خطاب قرار داد و گفت: «چگونه ممکن است آقای قدوسی که نمایندگی مردم محترم و صادق مشهد مقدس را در مجلس محترم شورای اسلامی بر عهده دارند، در عصر ارتباطات گسترده که دسترسی به اطلاعات صحیح پیرامون یک سفر سیاسی بسیار سهل و آسان است به خود اجازه می‌دهد مطالبی غلط را عجولانه و بدون هیچ گونه بررسی اولیه بیان کند. بی‌شک علل و انگیزه‌های آشکار و نهان اظهار چنین سخنان بی‌اصل و اساسی کاملا واضح و روشن است.»


اما سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چند روز بعد در پاسخ به خبرنگاران، قوه قضاییه و نهادهای امنیتی را مورد خطاب قرار داد تا به شایعات پایان دهند.


عراقچی گفت: «اگر جاسوسی دستگیر شده یا نشده من فکر می‌کنم قوه قضاییه و نهادهای دخیل در این موضوع باید توضیح دهند.»


در این میان مصطفی دری اصفهانی، فردی که به عنوان جاسوس معرفی شده است در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در آزادی به سر می‌برد.


اما در ادامه همه این شایعات و اخبار، روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره این موضوعات توضیح داد و گفت: «خود ایشان (دری اصفهانی) مصاحبه‌ای انجام داده است که آزاد است. این یک موضوع قضایی و امنیتی است و ما هم علاقه‌مند هستیم که سیستم امنیتی و قضایی کشور در این مورد هر چه زودتر حقایق را روشن کنند.»


وی ادامه داد: «ما در ابتدا که این خبر اعلام شد گفتیم که هیچ فردی از ستاد برجام جاسوس نبوده و دستگیر نشده است که همین طور هم بود.»


قاسمی تصریح کرد: «بعد معلوم شد که این فرد از سیستم بانکی بوده که گاهی در برخی از مذاکرات که بحث اقتصادی و بانکی مطرح بوده است، شرکت می‌کرده و با معرفی بعضی از ارگان‌های اقتصادی این کار انجام شده است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: «به هرحال آنچه امروز می‌توانم بگویم این است که این فرد دستگیر نیست و به قید وثیقه آزاد است اما ما هم به عنوان وزارت امور خارجه و سازمانی که ستاد برجام و پیگیری‌های برجام در آن وجود دارد علاقه‌مند هستیم که دوستان در قوه قضاییه هر چه سریعتر نظرات خود را اعلام کنند که رسانه‌ها و مردم ما از گمانه‌زنی خارج شوند.»


روز گذشت غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیرا یکی از نمایندگان مجلس درباره عامل نفوذی در تیم مذاکرات هسته‌ای که فرد جاسوس بوده و دو تابعیتی هم بوده اظهاراتی داشته، آخرین وضعیت این پرونده چیست؟ پاسخ داد: «اصل دستگیری درست است . اتهاماتی که شما مطرح کردید اینکه اثبات شود یا نشود مورد دیگری است، ولی اصل تحت تعقیب قرار دادن و با قرار وثیقه آزاد شدن این فرد صحیح است.»


گفت‌و‌گوی مشروح آنا با بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه فردا منتشر می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته