دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1395 - 11:14
معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری:

علوم انسانی می‌تواند صنعت کشور را اداره کند/ مدیریت پروژه‌های کلان ملی در گرو مدیریت دانش است

دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بر حمایت مدیریت‌شده شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی برای اداره‌ و حمایت از حوزه صنعت در جامعه تاکید کرد.
کد خبر : 113830

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، جلسه شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با حضور علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی، محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و اعضای شورای این ستاد با موضوع ارائه گزارش رئیس مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد درباره مجموعه تحت مدیریت او، برگزار شد.


علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی در این جلسه بر تصویب سند ستاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و گفت: «تا این سند مصوب نباشد، امکان دارد حرکت‌های همسو و در راستای نقشه جامع علمی کشور صورت نگیرد.»


وطنی گفت: «هنوز نتوانسته‌ایم در سطح جامعه دانش‌آموختگان رشته علوم انسانی، اهمیت رشته و تخصصشان را به باور تبدیل کنیم. اگر می‌گوییم صنایع دستی، صنعت گردشگری، صنعت سینما و ... هنوز آن را به صنعت تبدیل نکرده‌ایم. اگر علوم انسانی با همه ظرفیت‌هایش به صحنه بیاید و قابلیت‌های خود را عرضه کند به نتایج مثبت زیادی می‌رسیم.»


او مدیریت پروژه‌های کلان ملی را در گرو مدیریت دانش دانست و افزود: «مدیریت یک کار سخت‌افزاری نیست. مدیر خودش است و نرم‌افزار و ابزاری که از آن بهره می‌برد. فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات ساخت داخل اقدامی نرم و فرهنگی در راستای سیاست‌گذاری‌های راهبردی هدفمند است.»


او گفت: «باید حوزه علوم انسانی به جایگاهی ارتقا یابد که هم خود و هم سایر حوزه‌های دیگری چون صنعت را اداره کند. این پتانسیلی است که در حوزه نرم پیش‌بینی می‌شود.»


گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی


محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در این جلسه گفت: «این ستاد به‌صورت مستقیم با مراکز رشدی که در قم، یزد، تبریز، اصفهان و مشهد پیگیر حوزه‌های مرتبط با صنایع فرهنگی و علوم انسانی بودند، همکاری‌هایی را صورت داد. یکی از مراکز رشدی که کمتر ارتباطی با آن شکل‌گرفته بود اما فعالیت‌های خوبی را صورت داده بودند، مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد است.»


دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی بر لزوم استفاده از پتانسیل‌هایی که در حوزه علوم انسانی برای تبدیل ایده به محصولات تجاری و کاربردی وجود دارد تاکید کرد و حوزه‌های کاری کارشناسان ستاد و امکان تعامل میان مرکز رشد و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز را تشریح کرد.


او همچنین در راستای پیگیری برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های حوزه صنایع فرهنگی گفت: «جلساتی با سید محمد صاحب‌کار خراسانی، سرپرست امور شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی صورت گرفته است و به جمع‌بندی‌هایی برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه و به‌روزسازی لیست کالاها و خدمات مربوطه رسیدیم.»


در این جلسه همچنین سید حسین موسوی، رئیس مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به همراه تیمی از اعضای مدیران عامل واحدهای فناور و نیز مشاور مرکز رشد به ارائه فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب